2016 г. е годината с най-успешни резултати в Национална агенция за приходите и е категоричен успех за екипа на НАП, съобщи пресцентърът на приходната агенция.
По предварителни данни до края на 2016 г. НАП ще събере общо 17,6 млрд. лв. приходи от данъци и осигурителни вноски. Резултатите представляват 1,9 млрд. лв. повече събрани приходи, спрямо 2015 г. Това са общо над 3,5 млрд. лв. ръст спрямо 2014 г. или над 25 % повече приходи. Подобен резултат не е постиган в историята на НАП. Истинското постижение обаче е, че екипът на НАП реализира през 2016 г. устойчивост на успеха и не само повтори, а надскочи резултатите от 2015 г.
Приходите от ДДС достигат 5,4 млрд лв., резултат, който показва ръст с над 1 млрд лв. повече, спрямо миналата година. А приходите от осигурителни вноски (социални и здравни) достигат 7,3 млрд лв.. Увеличението тук е с над 500 млн. лв. спрямо година по-рано. Над 105 млн. от ръста се дължи на повишение в постъпленията от здравноосигурителни вноски.
В сферата на обслужване на клиенти НАП отчита като най-важни резултати обслужването на клиенти по електронен път. Чрез предоставяне на електронни услуги Агенцията постига и една от основните си цели, а именно намаляване на административната тежест за бизнеса и гражданите. НАП предоставя над 80 електронни услуги и отчита, че над 90% от всички декларации са подадени по електронен път. Като резултат, през 2016 г. НАП е спестила над 300 млн. лв. административни разходи на бизнеса и гражданите именно чрез обработката на над 100 млн. електронни документа. През 2016 г. НАП успя да внедри включително и възможността за справки по електронен път за местни данъци и такси (данък върху недвижимите имоти и данъците върху МПС) и плащането им чрез сайта на НАП.
Едни от мерките, довели до резултатите на НАП, са информационните кампании към бизнеса и гражданите, комуникация в медиите, лятната кампания по Черноморието и кампаниите за контрол, активирани в зимния сезон. През 2016 г. НАП повиши драстично ефективността на контролната дейност и постига много добри резултати в борбата срещу сивата икономика.
Настоящата година се отличава и с устойчивост на подхода за коректно отношение към бизнеса. НАП въвежда мерки, с които гласува повече доверие на фирмите и им дава възможност сами да коригират допуснати грешки, включително да анулират фактури или да подадат коригиращи ДДС декларации, вместо да активира директно процесите по извършване на ревизии.
Въвеждането на опростена процедура за възстановяване на ДДС за коректни данъкоплатци е една от мерките, с които Агенцията гласува още повече доверие на данъкоплатците, които в срок плащат задълженията си. През есента на 2016 г. НАП въведе напълно нов подход за възстановяване на ДДС за коректните компании с добра данъчна история. Когато сумата за възстановяване на ДДС е в определени стойностни граници и компаниите нямат неплатени задължения към бюджета, сумите се възстановяват веднага и без формалности. За 3 месеца по този ред е възстановен близо 9 млн. лв. ДДС на 3300 компании. Новият подход показва отново отношение на доверие и съдействие към коректния бизнес.
Приходите от ДДС само на структурите на НАП във Варна и Бургас и то само за трите летни месеца се увеличиха с близо 40 млн. лв. Над 15 000 проверки, открити наблюдения и такива чрез софтуера за дистанционна връзка и инвентаризации бяха извършени от екипите на НАП. Отчетеният на фискалните устройства оборот във Варна и Бургас е нараснал в резултат на проверките с над 200 млн. лв. ;
НАП отчита ясни сигнали за трайна промяна на поведението на рисковите търговци в посока спазване на данъчните изисквания;
Подобен подход ще бъде използван и по време на зимния туристически сезон.
Национална агенция за приходите е институцията, получила най-високо доверие от гражданите сред всички публични институции в България. Социологическото проучване на Българска стопанска камара отчита, че НАП е институцията с най-голямо доверие на гражданите. 51 % от анкетираните са отговорили положително на въпроса как оценяват дейността на институциите в България и са дали доверието си на данъчната администрация.
Второ поредно независимо социологическо проучване тази година поставя НАП на първо място по степен на обществено доверие сред обществеността измежду всички други държавни органи.