Снимка: БГНЕС
Ръководството на Комисията за финансов надзор (КФН) прие на първо гласуване проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 9 от 19.11.2003 г. за начина и реда за оценка на активите и пасивите на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване и на пенсионноосигурителното дружество, на стойността на нетните активи на фонда, за изчисляване и обявяване на стойността на един дял и за изискванията към воденето на индивидуалните партиди. Това стана на заседание на ръководството на регулатора, проведено в сряда, 23 октомври, става ясно от публикация на сайта на КФН.
В какво може и в какво не може да се инвестира
Това се налага, заради измененията в Кодекса за социално осигуряване (КСО), които влизат в сила от 18.11.2018 г. В изменения чл. 176 от КСО се определя в какви точно инстремунти могат да инвестират фондовете за допълнително пенсионно осигуряване - държавни и корпоративни облигации, акции и инвестиционни имоти. Както и къде и в какви инструменти нямат право да инвестират пансионните фондове - финансови инструменти, издадени от пенсионноосигурителното дружество, което го управлява, или от свързаните с него лица; финансови инструменти, издадени от банката-попечител на фонда или лица, които се намират в тесни връзки с нея; влогове в банка, която е свързано лице с пенсионноосигурителното дружество; акции и/или дялове на колективна инвестиционна схема, управлявани от свързано с пенсионноосигурителното дружество лице; финансови инструменти, които не са напълно изплатени.
Тази законова промяна задължава рагулатора да промени начина си на оценяване на активите на пенсионните фондове.
Как ще се оценяват финансовите инструменти
В проекта за изменение на Наредба № 9 се определя как да бъдат оценявани новите финансови инструменти, като се обезпечава адекватно определяне на тяхната справедлива стойност.
Тъй като оценката на активите на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване се извършва всеки работен ден, а активността на пазара следва да се оценява през продължителен период от време от гледна точка на нейната честота и обем, в проекта за изменение на подзаконовия акт е записано, че е заложен тримесечен период от датата на оценката с оглед обективна преценка изпълнени ли са критериите за активен пазар. Ако не са изпълнени условията за наличие на активен пазар, както и в момента оценката ще се извършва въз основа на методите, предвидени в правилата за оценка на активите.
С предложените промени изрично се регламентира и начинът за извършване на оценка, когато финансови активи на пенсионноосигурителното дружество или на фонда за допълнително пенсионно осигуряване са приети за търговия на повече от един регулиран пазар. В този случай последващата оценка се извършва, като се използват данни от пазара, на който са сключени сделки с най-голям обем на съответния финансов актив през предходния работен ден. Това обезпечава максимална надеждност на данните, използвани за оценката.
Доходността от имотите
И тъй като измененията в КСО задължават пенсионноосигурителните дружества да извършва периодична съпоставка на доходността от всеки отделен инвестиционен имот, притежаван от съответния фонд за допълнително пенсионно осигуряване, в Наредбата е предвиден редът и начинът за изчисляване и съпоставяне на доходността. По отношение на изчисляването на доходността на пенсионния фонд се следва възприетият в нормативната уредба подход това да се извършва посредством съпоставката между стойността на един дял на фонда в началото и в края на периода. С цел обезпечаване на текущия надзор за спазване на задължението за съпоставка на доходността от инвестиционните имоти от пенсионноосигурителните дружества се предвижда документиране на нейното извършване с протокол и представянето му пред надзорния орган (КФН).
Оценителите
Като последващо действие от прегледа и проверката на активите на пенсионните фондове се завишават изискванията към независимите оценители като се предвижда тези лица да имат най-малко 5 години професионален опит при оценяване на съответния вид инвестиционен имот, да не са с отнемана правоспособност през последните 5 години преди датата на оценката и да не са извършвали нарушения по Закона за независимите оценители. Въведени са изисквания за ротация на независимите оценители и по-стриктни правила за избягване на конфликт на интереси.
В Наредбата е заложена оценъчна йерархия при методиката на оценяване на инвестиционните имоти от независимите оценители и се създава задължение за представяне на обосновката относно избора на метод, става ясно от мотивите на вносителите на измененията на подзаконовия акт.
По този начин се осигурява по-прецизно определяне на стойността на инвестиционните имоти и се обезпечава осъществявания надзор над оценките, уверяват от КФН.
Промените не изискват допълнително финансиране
Осигуряването на прилагането на промените в наредбата не е свързано с допълнителни разходи за поднадзорните лица извън произтичащите от настъпилите промени на законово ниво и от прегледа и проверката на активите, пише още в мотивите.
Според авторите на измененията, проектът няма пряко отражение върху държавния бюджет и бюджета на КФН, като спазването на нормативните изисквания ще се контролира в рамките на системата за осъществяване на надзор над дейността по допълнително пенсионно осигуряване.
Още по темата:
Къде живеят най-добре пенсионерите
Полезните навици по пътя към богатството
Активите на пенсионните фондове към края на юни надхвърлиха 13 млрд. лв.