С отхвърленото вето на президента върху Закона за корпоративното подоходно облагане, където в преходните и заключителните разпоредби бяха приети изменения в Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ), право на данъчна преференция за следващата 2019 година ще получат над 1.225 млн. български собственици на леки и лекотоварни автомобили до 3.5 тона.
Ветото беше отхвърлено на 22 ноември, а измененията са публикуваните в днешния Държавен вестник с указ на президента от 23 ноември тази година. Конкретно за леките коли промяната е свързана с промяна на формулата за изчисляване на данъка върху леки и лекотоварни автомобили под 3.5 тона.
Коли и собственици
По данни на КАТ за 2017 г., на базата на които работеха и депутатите, повече от 65% от колите в България са над 15-годишни, а най-старите автомобили - тези над 20 години, са с най-голям дял - около 37%. Оказва се, че новите коли до пет години и тези между пет и 15 години, които ще ползват според измененията на Закона за местните данъци и такси преференции са около 35 на сто.
По окончателни данни на „Евростат" през миналата година е имало 3.4 милиона регистрирани общо нови и стари автомобили. Спрямо предходната 2016 години техният брой нараства с около 100 000. Очакванията са до края на 2018 година, според прогнозата на „Евростат", по пътищата на страната да се движат 3.5 млн. автомобили.
Или в номинално изражение около 1.225 млн. собственици на леки коли ще ползват данъчните преференции. Новите от тях обаче са пренебрежимо малко. Според обобщената информация на АСЕА за първото полугодие в България са продадени само около 18 хиляди нови коли, при 8 милиона броя за страните на целия ЕС. На възраст до 10 години, каквито бяха исканията за долната граница на данъчна преференция на вносителите на автомобили, за да се стимулира тяхната продажба, са около 350 000, според разчетите на МВР.
Вижте още: Новите емисионни стандарти свалиха продажбите на нови коли през октомври
Как се формира данакът
За леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3.5 т годишният данък се състои от два компонента - имуществен и екологичен, и се определя по следната формула: ГДПС = ИмК х ЕК, където: ГДПС е годишният размер на данъка върху превозните средства за леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3.5 т; ИмК е имуществен компонент, а ЕК е екологичен компонент.
ИмК се определя от стойността на данъка в зависимост от мощността на двигателя, коригирана с коефициент в зависимост от годината на производство на автомобила, по следната формула:
ИмК = СkW х Кгп, където: СkW е частта от стойността на данъка в зависимост от мощността на двигателя, която се определя от мощността на двигателя и размера на данъка, определен от общинския съвет с наредбата по чл. 1, ал. 2 в следните граници:
а) до 55 kW включително - от 0,34 до 1,20 лв. за 1 kW;
б) над 55 kW до 74 kW включително - от 0,54 до 1,62 лв. за 1 kW;
в) над 74 kW до 110 kW включително - от 1,10 до 3,30 лв. за 1 kW;
г) над 110 kW до 150 kW включително - от 1,23 до 3,69 лв. за 1 kW;
д) над 150 kW до 245 kW включително - от 1,60 до 4,80 лв. за 1 kW;
е) над 245 kW - от 2,10 до 6,30 лв. за 1 kW;
Кгп е коригиращ коефициент за годината на производство на автомобила в следните размери:
Над 20 години - коефициентът е 1.1
Над 15 до 20 години включително - коефициентът е 1
Над 10 до 15 години включително - коефициентът е 1.3
Над 5 до 10 години включително - коефициентът е 1.5
До 5 години включително - коефициентът е 2.3
Екологичният компонент (ЕК) се определя от общинския съвет в зависимост от екологичната категория на автомобила, регламентирани в наредбата по чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ:
Без екологична категория, с екологични категории „Евро 1" и „Евро 2" - коефициентът е 1.10 - 1.40
За категория „Евро 3" - коефициентът е 1.00 - 1.10
За категория „Евро 4" - коефициентът е 0.80 - 1.00
За категория „Евро 5" - коефициентът е 0.60 - 0.80
За категория „Евро 6" и „ЕЕV" - коефициентът е 0.40 - 0.60
Как ще варират данъчните облекчения
Според публикуваните изменения на данъчни преференции ще разчитат собствениците на коли, които са произведени след 2005 година. На практика автомобилите, произведени след 2005 г., ще имат намаление. Отстъпките започват от 10 на сто и може да стигнат до 60%, ако возилото е с категория "Евро 6".
Най-драстично ще бъде увеличението при старите коли с мощни двигатели над 300 конски сили, за които увеличението може да е и двойно. Колите със стандарти „Евро 1" и „Евро 2", а това са возилата над 22 години, които са и най-много, според МВР, данъчната тежест ще варира от 10 до 40 на сто.
Според посочените по-горе разчети, всеки може да си пресметне размера на дължимия данък, но трябва да изчака решението на Общинския съвет в съответната община.
Конкретните ставки зависят от местната власт
Какви ще бъдат конкретните данъчни намаление, обаче ще зависи от решенията на съответния общински съвет, тъй като според измененията в ЗМДТ те определят базовия коефициент, от който се увеличава или намалява данъчната тежест. Законът допуска разлика, ако местните власти решат по-висок или по-нисък базов коефициент. И за да няма драстични разлики, от Националното сдружение на общините в България (НСОРБ) уверяват, че в момента върви съгласуване на ниво Общински съвети.
Предварителните данни на НСОРБ са, че над 70% от общините са избрали средна ставка от параметрите, които дава законът, но това са предварителни разчети. До средата на декември трябва да се проведат заседания на Общинските съвети, на които да бъдат определени базовите коефициенти, най-вече за екокологичната компонента, където законът допуска отклонения.
Още по темата:
България и още 8 страни от ЕС искат забрана за износ на стари коли
Министър Нено Димов: Чистотата на въздуха зависи от икономическия растеж
Повече продажби на бензинови коли и рекорд на отделени вредни емисии през 2017 г.