Снимка: БГНЕС
Трансферът за покриване на недостига от средства в бюджета на държавното обществено осигуряване (ДОО) е 3 934.1 млн. лв. за 2019 година. Това се случва за първи път от 2016 г., когато от държавния бюджет вече не се превеждат 12 на сто от осигурителния доход на осигурените във фонд „Пенсии" лица. Така трансферът за покриване на недостига от средства е под 4 000.0 млн. лв. Това става ясно от анализа на експертите на НОИ на бюджета за ДОО за следващата 2019 година.
Според приетия от Народното събрание Закон за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2019 г. (ЗБДОО) на 28 ноември 2018 г. и обнародван в бр. 102 на Държавен вестник от 11 декември 2018 г., става ясно, че през 2019 г. е планирано общият размер на приходите в ДОО да достигне 11 759.7 млн. лв. Очакваните приходи от осигурителни вноски са в размер на 7 473.2 млн. лв. или 63.5% от всички приходи, което е с 3.4% повече спрямо настоящата 2018 година. От централния държавен бюджет за трансфери за изплащане на пенсии и добавки към тях, обезщетения и помощи, са планирани 297.6 млн. лв.
Разходите
Общите разходи по консолидирания бюджет на ДОО възлизат на 11 759.7 млн. лв. В тази сума най-голям дял заемат разходите за пенсии - 9 988.2 млн. лв., в т.ч. 9 691.6 млн. лв. като разходи за пенсии за сметка на ДОО и 296.5 млн. лв. като разходи за пенсии за сметка на държавния бюджет.
Разходите за парични обезщетения и помощи възлизат на 1 639.8 млн. лв. Традиционно в тях най-голям дял имат паричните обезщетения за майчинство, в т.ч. бременност и раждане, отглеждане на малко дете до 2-годишна възраст и осиновяване на дете до 5-годишна възраст (общо 585.6 млн. лв.). Разходите за парични обезщетения при временна неработоспособност и трудоустрояване възлизат на 581.8 млн. лв. В ЗБДОО за 2019 г. са планирани разходи за парични обезщетения за безработица в размер на 449.6 млн. лв. Предвидената сума за финансиране на дейността по профилактика и рехабилитация е 20.1 млн. лв.
Планираните разходи за дейност „Социално осигуряване" са 122.7 млн. лв. Относителният дял на разходите за дейността спрямо всички разходи по консолидирания бюджет на държавното обществено осигуряване за 2019 г. е 1.04 на сто.
Какви са промените в ДОО за догодина
В ЗБДОО за 2019 г. са заложени следните политики, влияещи върху приходната част на бюджета:
- увеличава се размерът на минималната работна заплата от 510 лв. на 560 лв. месечно;
- за 2019 г. не са договорени минимални осигурителни доходи по икономически дейности и основни квалификационни групи професии. Тъй като не бе наложено административно увеличение, върху равнището на минималните осигурителни доходи влияние оказа единствено увеличението на минималната работна заплата с 9.8 на сто. По този начин, средното увеличение на минималните осигурителни доходи за 2019 г. е около 4.7 на сто;
- увеличава се минималният месечен осигурителен доход за самоосигуряващите се лица от 510 лв. на 560 лв., а минималният месечен осигурителен доход за регистрираните земеделски стопани и тютюнопроизводители - от 350 лв. на 400 лв.;
- увеличава се максималният месечен размер на осигурителния доход за всички осигурени лица от 2 600 лв. на 3 000 лв.
Наред с това, размерите на осигурителните вноски за отделните фондове на държавното обществено осигуряване остават непроменени в сравнение с 2018 г. Не е заложена и промяна в съотношението при разпределението на осигурителните вноски между осигурител и осигурено лице.
Основните политики, заложени в ЗБДОО за 2019 г., имащи отношение към разходната му част, са свързани преди всичко с разходите за пенсии. По отношение на паричните обезщетения и помощи няма промени в законово установените размери на обезщетенията (парично обезщетение за отглеждане на дете до 2-годишна възраст, минимален и максимален дневен размер на паричното обезщетение за безработица, еднократна помощ при смърт на осигурено лице). Не са извършени промени и в изискванията за придобиване право на обезщетения, при дохода, от който се изчисляват техните размери, и на нормативно определения процент на заместване на миналия доход в случай на настъпване на осигурените рискове.
Важни промени за пенсиите от 1 януари 2019 г.
- повишават се изискуемите възраст и осигурителен стаж при пенсиониране за работещите при условията на трета категория труд и минималната възраст за пенсиониране на лицата по чл. 69 и 69б от Кодекса за социално осигуряване (КСО);
- за пенсиите, отпуснати след 31 декември 2018 г., процентът за всяка година осигурителен стаж в пенсионната формула се увеличава от 1,169 на 1,200;
- от 1 юли 2019 г. пенсиите, отпуснати до 31 декември 2018 г. включително, се увеличават с 5,7 на сто (процент, определен по правилото на чл. 100 КСО на базата на използваните при съставянето на бюджета на ДОО за 2019 г. прогнозни стойности за нарастването на осигурителния доход и за индекса на потребителските цени), което увеличение включва и новата „тежест" на година осигурителен стаж;
- минималният размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст и социалната пенсия за старост, както и свързаните с тях пенсии и добавки, се увеличават от 1 юли 2019 г. с 5,7 на сто. По този начин от 1 юли 2019 г. минималният размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 1 КСО се увеличава от 207,60 лв. на 219,43 лв. Размерът на социалната пенсия за старост, също от 1 юли 2019 г., се увеличава от 125,58 лв. на 132,74 лв.;
- максималният размер на получаваните една или повече пенсии, считано от 1 януари 2019 г. до 30 юни 2019 г., се запазва на 910 лв., а от 1 юли 2019 г. се увеличава до 1 200 лв. - 40 на сто от размера на максималния осигурителен доход за същата календарна година, който за 2019 г. е 3 000 лв. Максималният месечен размер на пенсиите се прилага за всички пенсии без оглед на момента на тяхното отпускане.
Още по темата:
Максималният осигурителен доход става 3000 лв. от 2019 г.
Разходите на НОИ за най-възрастните нарастват до 6,5% от БВП през 2017 г.
ЕС реформира пенсионната система с поглед към Швейцария