Снимка: БГНЕС
До началото на 2023 г. бъдещите пенсионери ще избират как да им се изчисляват пенсиите, след скандала, който се разрази от началото на годината, когато влезе в сила нова методика за изчисляване на пенсиите. Възможността още 4 години бъдещите пенсионери да избират по коя формула - новата или старата (действаща до 31.12.2018 г.), е записана в проектозакона за изменение на Кокса за социално осигуряване (КОС), които днес от 14.30 часа ще се гледат във водещата парламентарна Комисията по труда и социална и демографска политика.
Вижте още: Няма да има ощетени бъдещи пенсионери, засега
Защо се стигна до промяната
Още през 2015 година, когато всъщност се приема промяната в КОС за изчисляване на пенсиите, става ясно, че много хора ще бъдат ощетени. Това са около 31% от всички пенсиониращи се след 1 януари 2019 година, сочи проучване на НОИ, огласено преди няколко седмици.
И тогава, и сега мотивите са едни и същи. Нека уточним, че когато са приемат промените управител на НОИ е сегашния министър на труда и социалната политика Бисер Петков. В интервю за bTV тази сутрин той отрече, да е инициатор на промените, защото те всъщност били предложени от Консултативния съвет по пенсионната реформа, който е изготвил цялостния законопроект, приет през 2015 г. В същото време обаче сегашният социален министър каза: „Отпадането на „Трите златни години" преди 1997 от формулата за изчисляване на пенсионния доход е в името на стабилността и предвидимостта на пенсионната система."
„Всъщност промяна е направена, за да се обвърже пенсията с осигурителния принос на лицето през неговия трудов живот и да се улеснят хората, защото представянето на документи за 3 години преди 1997 г. затруднява повечето пенсионери. С промяната се даваше възможност на хората, пенсията да се изчислява, без да се ангажират пенсионерите", обясни Бисер Петков. Другият аргумент са злоупотребите с документи при формирането на пенсиите, които по думите на социалния министър, са са коментирани, но не са основната причина на промяната на формулата.
И още аргументи отпреди 4 години за отпадане не „трите златни години": Тогава не е имало максимален осигурителен доход, регистрите за този период са непълни, а „стимулите" за измама - големи. Така се стигало до случаи на нереално високи пенсии.
Според мотивите за внесените законодателните изменения, промяната от 2015 г. при изчисляване на пенсиите облекчава значително процеса по отпускането им както за лицата, които няма да е необходимо да се снабдяват с удостоверения за осигурителен доход, така и за осигурителната институция, която ще използва наличната информация за осигурителния доход на лицата в Регистъра на осигурените лица (в НОИ се съхраняват данните след 1997 година). Това от своя страна ограничава значително и възможностите за злоупотреби, за които в последните години неведнъж сме били информирани.
Преди четини години се е знаело, че когато промените влязат в сила, все още много хора ще се пенсионират, на които преобладаващият осигурителен стаж и съответният осигурителен доход са придобити преди 2000 г. Част от тях в този период са получавали високи трудови възнаграждения, върху които реално са били осигурявани, а впоследствие, в края на трудовата си кариера, поради различни причини, вкл. и да могат да натрупат необходимия осигурителен стаж за пенсиониране, са приемали по-нископлатена работа. Така прилагането на новите разпоредби за изчисляването на пенсиите с начална дата след 31.12.2018 г. е по-неблагоприятно за тези лица, които независимо от реалния си осигурителен принос, не могат да се възползват от съответните осигурителни права.
Всъщност ощетените ще бъдат много хора - за жените, които ще се пенсионират до 2037 година (тогава те ще са навършили 65 години и 37 години трудов стаж) и за мъжете, които ще се пенсионират през 2040 година (тогава ще са навършили 65 години и 40 години трудов стаж). Ако се позовем на прогнозата на НОИ, че от новото изчисление ще бъдат засегнати 31% от бъдещите пенсионери, това всъщност ще бъдат около 330 000 мъже и жени.
Разчетите на НОИ сочат, че през 2019 година се очаква да пожелаят да се пенсионират заради навършени възраст и стаж 67 881. Приблизително по толкова годишно се очаква да се пенсионират и през следващите 18-21 години или около 1.081 млн. души общо. От тях 31% са именно въпросните ощетени 330 000 мъже и жени, които са работили и са се осигурявали преди 2000 година.
Какво предлага законодателят
След намесата на премиера, който се срещна на 19 март със синдикатите и ръководството на НОИ, по нареждане на Борисов група народни представители от ГЕРБ внесоха законопроект за изменение на КСО.
Вижте още: Томислав Дончев: Неверни са спекулациите, че ще се намаляват пенсиите
Като основен мотив за внасянето на законопроекта депутатите от ГЕРБ посочват „създаване на максимална защита на осигорителните права на лицата и при отчитане значимостта на правото на избор за тях".
В преходните и заключителните разпоредби се създава параграф §22ц, който гласи:
„§ 22ц. (1) До 1 януари 2023 г. едновременно с подаването на заявление за отпускане на пенсия, свързана с трудова дейност, с начална дата след 31 декември 2018 г., лицето има право да избере размерът на пенсията му да бъде определен с индивидуален коефициент, изчислен по реда на чл. 70, ал. 4 - 7, ал. 10, г. 1 и ал. 11. В тези случаи към заявлението задължително се прилагат документи за брутното трудово възнаграждение или доход, върху които са внесени осигурителни вноски за 3 последователни години от последните 15 години осигурителен стаж по избор на пенсионера преди 1 януари 1997 г., и за брутното трудово възнаграждение или доход, върху които са внесени осигурителни вноски за осигурителния стаж след тази дата до 31 декември J 999 г. включително. Когато за времето след 31 декември 1996 г. или за част от него не са представени документи за брутно трудово възнаграждение или доход, върху които са внесени осигурителни вноски, се ползват данните по чл. 5, ал. 4, т. 1 КСО.
(2) В шестмесечен срок от влизането в сила на този закон, лицата с подадени заявления за отпускане на пенсия, свързана с трудова дейност, с начална дата след 31 декември 2018 г., както и тези на които е отпусната такава пенсия до влизането в сила на този закон, могат да упражнят еднократно правото си на избор по ал. 1, като в тези случаи пенсията се отпуска в новия размер от същата начална дата."
Равносметката
След като всичко е било ясно, че предлаганата промяна е несправедлива за всеки трети пенсиониращ се българи, възниква въпросът: Защо се предлага? Отговорът, че отлагането с 4 години - от 2015 на 2019 година, ще реши проблема, не е правилен. Още повече, че с промяната няма да има съществен финансов ефекти - признава го НОИ. Според техен анализ, „икономията" е 9 млн. лв., което е пренебрежимо малко на фона на общия разход за пенсии, който е около 10 млрд. лв. годишно.
Ако законопроектът бъде приет, със сигурност ще бъде, след като е разпоредено от Борисов, и влезе в сила, хората освен, че ще имат право да избират по коя методика да им се изчислява пенсията, но и ще имат право на обезщетение, ако са им изчислени пенсиите преди да влязат промените в КОС.
Как ще се определя Индивидуалният коефициент до 2023 година
х 3 години осигурителен доход преди 1997 г.
х Осигурителен доход 1997 - 1999 г.
Осигурителен доход след 31.12.1999 г.
Месечни съотношения между личния и средния за страната осигурителен доход
х Премахната след 31.12.2018 и най-вероятно ще бъде възстановена
Още по темата:
Правителството може да даде заден ход за изчисляване на новите пенсии (обновена)
951.57 лв. е средният осигурителен доход за януари 2019 година
Недостигът за пенсии и обезщетения спада под 4 млрд. лв. през 2019 година