Снимка: Pixabay
Тази вечер от 18:30 часа е планирано обсъждане на внесеното от столичния кмет Йорданка Фандъкова предложение за изменение и допълнение на Наредбата за определяне на размера на местните данъци на Столичен общински съвет, отнасящо се до увеличение на данъка върху превозните средства и върху възмездно придобиване на имущество. Предварителните разчети сочат, че от тази мярка в хазната на Столична община ще влязат проходи общо за 38 милиона лева: от налога върху колите планираната сума е 18 млн. лева, а от данъка върху сделките с имоти 20 млн. лева.
Предварителните разчети за 2019 година показват, че в Столична община по двата данъка ще постъпят 100 млн. лева, а с увеличението на налозите, общата планирана сума за 2020 година ще нарасне до 138 млн. лева.
Общественото обсъждане
ще се проведе в зала № 5 на Столична община, ул. „Московска" № 33, а на сайта на кметството са публикувани поканата за обсъждането, проекта за изменение на Наредбата и мотивите на вносителите.
В сутрешния блок на Нова телевизия в сряда столичният кмет Йорданка Фандъкова обясни какви мерки се предприемат срещу мръсния въздух и защо се е наложило вдигането на данъците за автомобилите и върху сделките с имоти и коли.
„Предложението за тези мерки изисква анализ и обсъждане. Времето ни беше кратко, защото сме длъжни да променяме наредбата за данъците до края на календарната година. В онзи момент знаех, че не мога да отговоря категорично дали ще се вдигнат данъците, но никога не съм излъгала. Защото не случайно на няколко пъти коментирахме в дебати, че моите опоненти предлагат всичко, а и безплатно, а в същото време категорично казват: „Няма да вдигаме данъците". На въпрос: защо преди изборите е обещала да не вдига местните данъци и такси, а екипът й е подготвил промяна на Наредбата за местните данъци и такси?, Фандъкова отговори: „Такова нещо аз не съм си позволила, защото аз знам, че безплатно нещо няма, някак си трябва да се плати по друг начин."
Столичният кмет отново заяви, че е обещала да се насочат повече средства към кварталите и 20 млн. лв. допълнителни, които се очакват от данъка върху сделките с имоти, ще отидат изцяло към кварталните улици. „Половината от тях предоставяме на районните кметове, за да може те да изпълняват своите програми. Това обещах аз, един от най-големите ми приоритети беше именно работа в кварталите", подчерта столичният кмет.
Мотивите за промените
"Справедливият принцип е замърсителят плаща. Това увеличение е минимално и е позволеното по закон. Не очаквам много хора заради това да оставят колите си, по-скоро мерките за това са тези, по които работим и в които ще инвестираме тези средства за подобрение на градския транспорт - създаване на по-добър довеждащ транспорт и по-добри разписания", обясни мотивите за повишението на местните данъци кметът на София.
В мотивите на вносителите е записано още, че по аналогичен начин се определя основата за облагане при прехвърляне на моторни превозни средства, като вместо данъчна оценка се взема предвид застрахователната стойност.
Какво предвиждат промените на данъка за колите
Увеличението ще е с различен процент в зависимост от екологичния стандарт на колата и нейната мощност.
Чл.41. (1) За леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т годишният данък се състои от два компонента - имуществен и екологичен, и се определя по следната формула:
ГДПС = ИмК х ЕК,
където:
ГДПС е годишният размер на данъка върху превозните средства за леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т;
ИмК е имуществен компонент, който се определя по реда на т. 1;
ЕК е екологичен компонент, който се определя по реда на т. 2
1. имущественият компонент се определя от стойността на данъка в зависимост от мощността на двигателя, коригирана с коефициент в зависимост от годината на производство на автомобила, по следната формула:
ИмК = Ckw х Кгп,
където:
Ckw е частта от стойността на данъка в зависимост от.мощността на двигателя, като размерът се определя както следва:
а) до 55 kW включително - 0,34 лв. за 1 kW;
б) над 55 kW до 74 kW включително - 0,54 лв. за 1 kW;
в) над 74 kW До 110 kW включително - 1,21 лв. за 1 kW;
г) над 110 kW до 150 kW включително - 1,42 лв. за 1 kW;
д) над 150 kW до 245 kW включително - 1,84 лв. за 1 kW;
е) над 245 kW - 2;42 лв: за 1 kW;
Кгп е коригиращ коефициент за годината на производство на автомобила, определен в чл.55, ал.1, т.1 от Закона за местните данъци и такси.
2. екологичният компонент, в зависимост от екологичната категория на автомобила, се определя както следва:
а) за автомобили без екологична категория и такива с екологични категории "Евро 1" и "Евро 2" - 1,40;
б) за автомобили с екологична категория "Евро 3" - 1,10;
в) за автомобили с екологична категория "Евро 4" - 1,00;
г) за автомобили с екологична категория "Евро 5" - 0,60;
д) за автомобили с екологична категория "Евро 6" и „EEV" - 0,40."
2. В. чл. 41, ал.2, думата „автомобили" се заменя с израза „и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т".
Най-голямо ще е поскъпването за най-старите и най-мощни автомобили. Така за кола над 20 години с категория евро 2 и мощност от 200 конски сили догодина ще се плащат 326 лева данък при 222 лева през тази година. При категории евро 5 и евро 6, с мощност до 100 конски сили, размерът на данъка ще се запази какъвто е бил през 2019 година.
Какво предвиждат промените на данъка върху сделките с недвижими имоти и автомобили
Предлага се за всяка сделка с имот или кола, на общината вече да се плащат 3% от стойността при 2.5 на сто в момента, а при замяна -върху оценката на имуществото с по - висока стойност.
Ето и аргументите на вносителите за промяната: Този вид данък е установен в размер на 2 на сто върху оценката на имуществото, с приемане на разпоредбите на ЗМДТ (ДВ бр.117/ 1997г., в сила от 01.01.1998г.). Този размер е бил валиден за територията на цялата страна до 01.01.2008 г., когато законодателят за първи път предвижда възможност, общинските съвет да определят конкретния му размер в рамките на установен в ЗМДТ диапазон. В изпълнение на тази законова делегация, с приемане на Наредбата за определяне на размера на местните данъци на Столичен общински съвет с Решение № 83 по Протокол № 7 от 28.02.2008г., размерът на данъка при възмездно придобиване на имущество е установен за СО на 2,5 на сто върху оценката на прехвърляното имущество, а при замяна върху оценката на имуществото с по -висока стойност и до настоящия момент не е променян.
Обект на облагане с този данък са недвижимите имоти, ограничени вещни права върху тях и моторните превозни средства, придобити по възмезден начин. Данъчно задължените лица са приобретателите на имущества. Основа за определяне на данъка е цената на имуществото в левове към момента на прехвърлянето. За недвижимите имоти, основа за облагане е уговорената цена, а ако тя е по -ниска от данъчната оценка - по последната. По аналогичен начин се определя основата за облагане при прехвърляне на моторни превозни средства, като вместо данъчна оценка се взема предвид застрахователната стойност.
Още по темата:
Нови кметове обмислят по-високи местни данъци и такси
Новите кметове да вдигнат местните данъци и такси, призова финансовият министър