Снимка: iStock
С два основни аргумента на последното са за 2019 година заседание, проведено на 30 декември, Столичният общински съвет (СОС) прие предложението на кмета Йорданка Фандъкова да бъде повишен местният данък върху моторните превозни средства (МПС), като нарастването ще е между 7 и 40 лева за най-масовите автомобили, а за най-мощните - над 200 конски сили - увеличението е над 100 лева. Целта на първия аргумент е да бъдат намалени вредните емисии, отделяни от МПС, а на втория - постепенно да се изваждат от употреба старите коли.
"Справедливият принцип е замърсителят плаща. Това увеличение е минимално и е позволеното по закон. Не очаквам много хора заради това да оставят колите си, по-скоро мерките за това са тези, по които работим и в които ще инвестираме тези средства за подобрение на градския транспорт - създаване на по-добър довеждащ транспорт и по-добри разписания", обясни мотивите за приетата изменена и допълнена Наредба за определяне на размера на местните данъци на СОС кметът Йорданка Фандъкова, цитирана от БНТ.
Как ще се определя налогът
Увеличението ще е с различен процент в зависимост от екологичния стандарт на МПС и неговата мощност.
Чл.41. (1) За леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т годишният данък се състои от два компонента - имуществен и екологичен, и се определя по следната формула:
ГДПС = ИмК х ЕК,
където:
ГДПС е годишният размер на данъка върху превозните средства за леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т;
ИмК е имуществен компонент, който се определя по реда на т. 1;
ЕК е екологичен компонент, който се определя по реда на т. 2
1. имущественият компонент се определя от стойността на данъка в зависимост от мощността на двигателя, коригирана с коефициент в зависимост от годината на производство на автомобила, по следната формула:
ИмК = Ckw х Кгп,
където:
Ckw е частта от стойността на данъка в зависимост от.мощността на двигателя, като размерът се определя както следва:
а) до 55 kW (74 конси сили) включително - 0,34 лв. за 1 kW;
б) над 55 kW до 74 kW (над 74 до 99 к.с.) включително - 0,54 лв. за 1 kW;
в) над 74 kW до 110 kW (над 99 до 147 к.с.) включително - 1,21 лв. за 1 kW;
г) над 110 kW до 150 kW (над 147 до 201 к.с) включително - 1,42 лв. за 1 kW;
д) над 150 kW до 245 kW (над 201 до 329 к.с.) включително - 1,84 лв. за 1 kW;
е) над 245 kW (над 329 к.с.) - 2,42 лв: за 1 kW;
Кгп е коригиращ коефициент за годината на производство на автомобила, определен в чл.55, ал.1, т.1 от Закона за местните данъци и такси.
2. екологичният компонент, в зависимост от екологичната категория на автомобила, се определя както следва:
а) за автомобили без екологична категория и такива с екологични категории "Евро 1" и "Евро 2" - 1,40;
б) за автомобили с екологична категория "Евро 3" - 1,10;
в) за автомобили с екологична категория "Евро 4" - 1,00;
г) за автомобили с екологична категория "Евро 5" - 0,60;
д) за автомобили с екологична категория "Евро 6" и „EEV" - 0,40."
2. В. чл. 41, ал.2, думата „автомобили" се заменя с израза „и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т".
Най-голямо ще е поскъпването за най-старите и най-мощни автомобили. Така за кола над 20 години с категория евро 2 и мощност от 200 конски сили през 2020 догодина ще се плащат 326 лева данък при 222 лева през миналата година. При категории евро 5 и евро 6, с мощност до 100 конски сили, размерът на данъка ще се запази какъвто е бил през 2019 година.
Годишен данък за автомобили от 74 конски сили:
ЕВРО 2 - 23 години: от 36 лв. на 46 лв.
ЕВРО 3 - 19 години: от 30 лв. на 33 лв.
ЕВРО 4 - 14 години: от 31 лв. на 39 лв.
ЕВРО 5 - 9 години: без промяна - 27 лв.
ЕВРО 6 - 4 години: без промяна - 27 лв.
Годишен данък за автомобили от 100 конски сили:
ЕВРО 2 - 23 години: от 100 лв. на 140 лв.
ЕВРО 3 - 19 години: от 83 лв. на 100 лв.
ЕВРО 4 - 14 години: от 86 лв. на 118 лв.
ЕВРО 5 - 9 години: от 74 лв. на 82 лв.
ЕВРО 6 - 4 години: от 76 лв. на 83 лв.
Годишен данък за автомобили от 200 конски сили:
ЕВРО 2 - 23 години: от 222 лв. на 326 лв.
ЕВРО 3 - 19 години: от 183 лв. на 233 лв.
ЕВРО 4 - 14 години: от 191 лв. на 238 лв.
ЕВРО 5 - 9 години: от 165 лв. на 190 лв.
ЕВРО 6 - 4 години: от 169 лв. на 195 лв.
СОС увеличи и данъка за възмездно придобиване на имоти
от 2.5% на 3%, кото главният аргумент беше - да има повече средства за вътрешноквартални ремонти. "10 млн. лева предвиждаме да разпределим към районните кметове, а останалите да бъдат насочени за ремонт на основни квартални улици", съобщи след приемането на Наредбата Фандъкова и благодари на колегите си от ГЕРБ и на групата на Патриотите за оказаната подкрепа.
Обект на облагане с този данък са недвижимите имоти, ограничени вещни права върху тях и моторните превозни средства, придобити по възмезден начин. Данъчно задължените лица са приобретателите на имущества. Основа за определяне на данъка е цената на имуществото в левове към момента на прехвърлянето. За недвижимите имоти, основа за облагане е уговорената цена, а ако тя е по -ниска от данъчната оценка - по последната. По аналогичен начин се определя основата за облагане при прехвърляне на моторни превозни средства, като вместо данъчна оценка се взема предвид застрахователната стойност.
Столичният кмет обеща данък "сгради" и такса "смет" да не се вдигат за 2020 г.
Финансовата равносметка
от по-високия размер на данъка върху МПС са допълнителни 18 млн. лв. за подобряване на градския транспорт с фокус върху довеждащия. Това стана известно още през ноември 2019 г., когато градоначалникът Фандъкова представи за пръв път идеята си за повишаване на местните данъци. Сумата беше потвърдена и по време на заседанието на СОС.
Като прибавим още 20 млн. лв. от по-високите данъци при сделките с имоти и МПС (приети със същата Наредба), които пък ще отидат при самите районни кметове за подобряване на инфраструктурата в кварталите, така общо в хазната на Столична община през 2020 година ще влязат 38 млн. лева допълнително или общо 138 млн. лева, планирани в бюджета на София за 2020 година. Това става ясно от мотивите към предложението за изменение на Наредбата за определяне на размера на местните данъци на СОС.
Така общият бюджет на София през следващата година ще бъде 1.8 млрд. лева, като увеличението е с около 80 милиона лева спрямо 2019-та година.
Накъде се насочват парите
На обвиненията, че от мотивите на вносителите за промяна в Наредбата не става ясно къде ще бъдат насочени приходите от по-високите местни данъци и такси, от СОС уточняват, че само за чистота на столицата са предвидени 217 млн. лева:
67 млн. лева (4 млн. лв. повече спямо 2019 г.) за събиране на битовите отпадъци и транспортирането им до депа или други съоръжения за обезвреждане;
60,16 млн. лева (4 млн. лв. повече) за проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата;
85,2 млн. лева (6,7 млн. лв. повече) за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване;
36,5 млн. лева (5,5 млн. лв. повече) за изпълнение на оперативните планове за лятно улично почистване по видове дейности, съгласно договорите с изпълнителите;
8,8 млн. лева (200 хил. лв. повече) за специализираните звена в районите, които извършват косене и почистване, като се запазва децентрализацията на дейностите и интензитета на поддържане на междублоковите пространства и растителността в тях;
7 млн. лева (1 млн. лв. повече) за зимно поддържане и почистване на пътищата в Природен парк "Витоша" и поддържане на републиканските пътища в границите на гр. София;
Планирано е запазване на средствата, спрямо плана от 2019 година, за следните дейности:
- 600 000 лева за почистване на междублокови пространства;
- 13 млн. лева за биологично и битово почистване на обекти от зелената система на Столична община, на пряко финансиране от Дирекция "Зелена система";
17 млн. лева за зимно улично почистване;
2,3 млн. лева за зимно почистване на общинските пътища на територията на Столична община.
Още по темата:
Екостикери за колите срещу мръсния въздух в градовете
От увеличените данъци за коли и имоти Столична община очаква 38 млн. лв. допълнително
Новите кметове да вдигнат местните данъци и такси, призова финансовият министър