Снимка: ACEA
Арън Тан е посетил доста места. Като съосновател на наскоро коронован „еднорог“ и на една от най-бързо развиващите се стартъп компании в Азиатско-тихоокеанския регион, главният изпълнителен директор на Carro е поел по пътя на публичното предлагане, съобщава CNBC Make It.
И с пристигането на инвеститори, включително Softbank, той не планира да се забави.
„Въпросът е, че сега, когато сме достигнали 1 милиард долара, как да достигнем 10 милиарда долара? Как ще достигнем 100 милиарда долара?“ каза Тан пред CNBC Make It.
Carro, игра на думи от „car hero“ („автомобилен герой“), е онлайн пазар на автомобили в Югоизточна Азия, предназначен да опрости сделките с автомобили, използващи технология за изкуствен интелект.
Основана през 2015 г. от Тан и неговите приятели от колежа Адитя Лесмана и Келвин Чнг, той постигна желания „статут на еднорог“ от 1 милиард долара през юни, след като осигури финансиране от 360 милиона долара. В резултат на сделката, общата сума на набраните средства ще надхвърлят половин милиард долара, и Carro ще се впусне в една редица с ключови конкуренти, като малайзийската Carsome и немската Carmudi, в индустрия на стойност 50 милиарда долара и нараства.
И все пак, както обясни Тан, това си е било цяло приключение, за да стигнат до там.
Стремеж към успех
Предприемаческата история на 36-годишния Тан започва, когато е на 13 години. Като тийнейджър, израснал в Сингапур, компютърният гений печели допълнителни пари, като създава и продава уеб сайтове.
Но по-късно, работейки като рисков капиталист в САЩ, той вижда възможност да съчетае бизнес доблестта с истинската си страст: търговията с автомобили.
„Когато бях в САЩ като рисков инвеститор в продължение на години, си спомням много добре, че срещнах всякакви автомобилни компании – американския Beepi, американския Uber, американския DriveShift. Това, което ми показа, беше инерция в пространството“, каза Тан.
Докато пазарът на препродажба на автомобили процъфтява в САЩ, същото не може да се каже за Югоизточна Азия. Както е известно, тя е непрозрачна и няколко посредници затрудняват купувачите и продавачите да получат изгодни оферти.
Тан иска да промени това. Така че, след като се връща в Сингапур през 2015 г., той се обединява с колегите си от училището по компютърни науки в Карнеги Мелън, за да създаде алгоритъм, който да направи точно това.
„Не бих казал, че съм измамил колегите си съоснователи да създадем компания заедно, но мисля, че продадох възможността, че може да е много по-интересно от това, което те правят“, каза Тан.
Навлизане в бързо развиващ се пазар
Това трио е намислило нещо. В регион с огромна и нарастваща средна класа, която разбира цифровите технологии, потребителите, които са чувствителни към цените, все повече избират употребявани модели.
„Разширяването на средната класа в комбинация с ниските проценти на собственост на автомобили в Югоизточна Азия бяха наистина основните фактори, които стимулираха продажбите на нови автомобили и в крайна сметка това се превърна и в оживен пазар на употребявани автомобили“, каза пред CNBC Make It Джъстинас Люйма, старши научен консултант в Euromonitor.
Carro се възползва от това търсене, като през следващите години разшири онлайн предлагането си за физически лица и търговци на едро в Индонезия, Тайланд и Малайзия. Междувременно компанията добави комплексни финансови услуги като заеми, застраховки и последващи грижи.
До 2019 г., вдъхновена от стрийминг гигантите Netflix и Spotify, компанията стартира първата в Сингапур услуга за абонамент за автомобили, която позволява на потребителите да наемат кола срещу месечна такса, включително данъци, гаранция и поддръжка.
„Това, което видяхме, е промяна в поведението на собствениците на автомобили. Всъщност разликата на пазара беше да се търсят хора, които искат такава гъвкавост. И по-важното е, че те наистина искат да изпробват нови автомобили“, каза Тан.
Управление по време на пандемия
След това, през 2020 г., избухна пандемията. Но това, което беше сериозна пречка за много стартиращи фирми, се оказа възможност за Тан и неговия екип.
Загрижеността за хигиената и личната безопасност предизвика ново търсене на частни превозни средства. И със затварянето на границите и глобалния недостиг на микрочипове, ограничаващи производството на автомобили, продажбите на употребявани автомобили се увеличиха драстично.
„Covid определено спомогна за ускоряване на цялата ни дигитализация както в страната, така и извън нея, за широката общественост“, каза Тан.
Сред различните инициативи, предприети от компанията, е концепцията за безконтактен „шоурум навсякъде“, който позволява на потенциалните купувачи да преглеждат и тестват автомобили без пряко човешко взаимодействие. Вместо това те биха могли да получат достъп до автомобила на публичен паркинг чрез безконтактно въвеждане на QR код.
Към март 2021 г. приходите на Carro възлизат на 300 милиона долара, което е 2.5 пъти повече от предходната година. Шестгодишният стартъп казва, че сега вече е печеливш.
Пътят към IPO
Този растеж обаче идва на фона на нарастващия фокус върху автомобилната индустрия.
Транспортът представлява почти една четвърт (24%) от глобалните въглеродни емисии, от които 75% идват от пътни превозни средства. И дори докато правителствата и автомобилните производители правят планове за постепенно премахване на традиционните автомобили с двигатели с вътрешно горене с електрически превозни средства, много от съществуващите потребители на газ, просто се изнасят в развиващите се пазари.
Carro от своя страна заяви, че играе важна роля в прехода към по-екологични транспортни методи.
„Нашата задача е да осигурим такова рециклиране или повторно използване на превозни средства в най-кратки срокове. И втората част от това е, че електрическите автомобили са силен попътен вятър за нас, защото това насърчава промяната. За платформа като нашата, ние се стремим напред винаги, когато има промяна на пазара“, каза Тан.
Устойчивото развитие ще бъде един от многото въпроси в дневния ред на Тан, когато той ще листне компанията си през следващите 18 – 24 месеца. С регионалната експанзия, развитието на изкуствения интелект и придобиването на карти, едно нещо е сигурно – това ще бъде натоварено пътуване.
„Между сега и след това трябва да подготвим компанията, трябва да има контрол, да има хора, да се спазват изискванията“, каза Тан. „Само тогава можем да кажем, окей, готови сме да излезем публично след 12 – 18 месеца“.
Още по темата:
Volvo става публична при оценка от 25 милиарда долара?
3 най-добрите акции от природен газ с малка капитализация, които могат да бъдат закупени сега
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.67% |
USDJPY | 153.77 | ▼0.41% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.41% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.29% |
USDCAD | 1.41 | ▼0.09% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 911.00 | ▲0.42% |
S&P 500 | 6 019.66 | ▲0.45% |
Nasdaq 100 | 20 935.80 | ▲0.51% |
DAX 30 | 19 386.40 | ▼0.24% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 92 117.70 | ▼1.00% |
Ethereum | 3 319.57 | ▼2.68% |
Ripple | 1.33 | ▼5.94% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.60 | ▲1.41% |
Петрол - брент | 73.14 | ▲0.80% |
Злато | 2 631.98 | ▲0.83% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 541.12 | ▲1.15% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.40 | ▲0.04% |
Germany Bund 10 Year | 135.16 | ▼0.03% |
UK Long Gilt Future | 94.82 | ▼0.17% |