Снимка: iStock
Възстановяването на потреблението в Китай от нулевите ковид политики започва солидно – след депресиращо четвърто тримесечие.
Когато носителят на звезда „Мишлен“ ресторант Rêver отвори отново в четвъртък след почивката по повод Лунната Нова година, той беше напълно резервиран, каза Едуард Суен, главен оперативен директор на заведението в Гуанджоу. Резервите за следващите три дни са близо до капацитета, каза той, цитииран он CNBC Travel.
Той се надява, че бизнесът ще се подобри тази година и ще позволи на Rêver да възстанови приблизително 35% от приходите, които е загубил миналата година. Град Гуанджоу беше един от най-тежко засегнатите от китайския контрол в края на 2022 г., преди Пекин внезапно да сложи край на повечето мерки в началото на декември и вълна от инфекции да удари страната.
„Миналата Коледа беше първият път от три години, когато нямахме на 100% пълна зала, защото доста хора направиха резервации, но след това се заразиха“, каза Суен. Той съоснова Rêver през юни 2020 г.
В обикновен китайски град, известен в цял свят със своята кантонска кухня, Rêver проучва нов пазар, като сервира модерна френска кухня с неколкостепенна вечеря на цена от 1280 юана (183 долара) или 1680 юана.
За следващата година „се опитваме да бъдем малко консервативни по отношение на това как вървят нещата“, каза Суен. „Защото всичко се промени толкова бързо и толкова внезапно в тези дни“.
През 2022 г. Китай отбеляза една от най-бавните си години на икономически растеж от десетилетия. В рамките на спада на продажбите на дребно от 0.2% до 43.97 трилиона юана (6.28 трилиона долара), продажбите на кетъринг са спаднали с по-стръмните 6.3%.
По-новите данни показват, че китайските потребители отново започват да отварят портфейлите си, особено за пътувания.
По време на седемдневния празник поповод Лунната Нова година, който приключи в петък, приходите от туризъм нараснаха с 30% спрямо миналата година до 375.84 милиарда юана, според официални данни. Това обаче е по-малко от разходите за 2019 г.
„Потребителското доверие е по-добро. Покупателната способност се върна“, заяви Ашли Дударенок, основател на китайската дигитална консултантска компания ChoZan, в петък. „Но не мисля, че внезапно от един месец на следващия нещата се връщат […] към 2019 г. или двойно на 2019 г.“
Дударенок каза, че наближаването на 2023 г. и Лунната Нова година някои по-малки марки са станали по-консервативни по отношение на Китай и са намалили наполовина маркетинговите си бюджети за страната.
„Потребителските настроения бяха наистина спаднали, никой не знаеше какво всъщност предстои и много маркетингов бюджет и долари влязоха в 11.11 [Деня на необвързаните] и също не беше успешен, така че марките не спечелиха много от 11.11“ и друг фестивал за пазаруване през декември, каза тя. „Изведнъж Китай се отвори. Много хора не го очакваха и бяха доста стреснати от това бързо развитие“.
Дударенок очаква общите потребителски тенденции да продължат, независимо дали хората в по-големите градове харчат повече „за да се чувстват по-добре“ или хората в по-малките градове плащат за по-качествени продукти.
Много анализатори очакват високите нива на спестявания сред китайските потребители по време на пандемията да доведат до по-големи разходи тази година.
На ниво политици китайските власти казват, че дават приоритет на потреблението. Премиерът Ли Къцян ръководи първото следпразнично изпълнително заседание на Държавния съвет в събота и „призова за усилия за ускоряване на възстановяването на потреблението и поддържане на стабилна външна търговия и инвестиции“, според прочетено. На срещата се казва, че политиките за насърчаване на потреблението на автомобили и други важни стоки ще бъдат „напълно приложени“.
Въпреки това, за разлика от САЩ, Китай не е разпределил пари в брой на потребителите в цялата страна след пандемията. Ли каза пред репортери през 2022 г., че политиците вместо това ще се съсредоточат върху подкрепата на бизнеса и работните места.
„Ние вярваме, че най-важният фактор, влияещ върху потреблението, е перспективата за бъдещите доходи, която е свързана с много фактори“, казва Хао Джоу, главен икономист на Guotai Junan International, в бележка. „Като се има предвид това, намалената политика и вирусната несигурност определено ще помогнат за подобряване на настроенията“.
Той очаква 7% ръст на продажбите на дребно на годишна база.
Плановете за възстановяване на Хайнан
Хайнан, тропическа провинция, която се стреми да бъде безмитна дестинация за пазаруване, обяви цел за 10% ръст на продажбите на дребно тази година. Това се случва, след като продажбите на дребно са намалели с 9.2% през миналата година.
12-те безмитни магазина на острова са реализирали брутни продажби от .,57 милиарда юана по време на празничната седмица за Лунната Нова година, според местното Министерство на търговията.
Продажбите по празниците са над четири пъти по-големи от тези през 2019 г., се казва в съобщението, отразявайки растежа в региона и отварянето на нови молове през последните няколко години.
LVMH и Coach-parent Tapestry подписаха споразумения през 2022 г. с местните власти за разширяване на бизнеса си в Хайнан, включително създаването на централата на Tapestry за търговия на дребно в Китай, според правителствени съобщения. Двете компании не отговориха веднага на искането на CNBC за коментар.
Топ мениджъри от американски и европейски марки, наред с други, планират да посетят Хайнан тази година, след като ограниченията на ковид са облекчени, каза Руслан Туленов, глобален медиен служител към Бюрото за международно икономическо развитие на Хайнан. Той отказа да каже колко и кога.
„Преди лично аз имах няколко дискусии с някои от най-големите компании преди една или две години, но по това време имаше някои ковидни ограничения, трудности, идващи в Китай“, каза той. „Някои компании дори биха искали да вземат частните си самолети, за да летят директно до Хайнан, но по това време имаше някои ковид ограничения.“
Нови тенденции, променящи се бързо
Марките в Китай трябва да се приспособят към промените не само в ковид ситуацията, но и на пазара.
Компаниите прехвърлят повече маркетингови долари към Douyin на ByteDance, местната версия на TikTok, и далеч от Weibo, каза Дударенок.
Докато тези марки бяха на Douyin в продължение на години, те не бяха част от социалния разговор на много популярното приложение, каза тя. За марките, добави тя, мисленето сега е, че „ Китай се промени, най-важното Китай се отвори и за да влезем в този бизнес, трябва да бъдем част от този разговор“.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.11% |
USDJPY | 154.35 | ▼1.36% |
GBPUSD | 1.26 | ▼0.35% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.25% |
USDCAD | 1.41 | ▲0.23% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 574.80 | ▼0.65% |
S&P 500 | 5 897.88 | ▼1.17% |
Nasdaq 100 | 20 507.10 | ▼2.12% |
DAX 30 | 19 304.00 | ▲0.13% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 89 668.60 | ▼1.00% |
Ethereum | 3 050.49 | ▼2.64% |
Ripple | 1.05 | ▼5.88% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 66.88 | ▼2.24% |
Петрол - брент | 71.04 | ▼1.86% |
Злато | 2 563.11 | ▼0.13% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 536.62 | ▲1.07% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.42 | ▲0.13% |
Germany Bund 10 Year | 132.28 | ▲0.13% |
UK Long Gilt Future | 93.92 | ▲0.15% |