Снимка: iStock
От 2016 г. насам броят на пътуващите, които казват, че искат да правят по-отговорен избор, се е удвоил. Туристите все повече осъзнават, че начинът, по който пътуват, е важен – не само за планетата, но и за хората, които наричат популярните дестинации свой дом.
Това е основният извод от Доклада за устойчиво пътуване на Booking.com за 2025 г., съобщават от Euronews Travel.
В десетото си издание докладът установява, че повече от половината пътуващи вече са наясно с въздействието на туризма върху местните общности, както и върху околната среда.
Въз основа на прозрения от 32 000 души в 34 държави, докладът разкрива потенциална промяна на парадигмата в начина, по който определяме отговорното пътуване.
Достатъчни ли са добрите намерения?
Да виждаме света по по-устойчив начин изглежда е по-популярно от всякога.
Цели 93% от анкетираните в проучването, което включва хиляди хора от шест континента, заявиха, че искат да правят по-отговорен избор и вече са предприели стъпки за това.
Това е повече от два пъти повече от процента на анкетираните, които са заявили същото през 2016 г.
Прости действия, от изключване на климатика до избягване на пренаселени горещи точки, също започнаха да навлизат в масовия поток.
Но тазгодишното проучване показва, че по-екологичните пътувания са само част от историята. Икономическите и социалните ефекти от опознаването на нови места, от натиска върху жилищните системи до отдаването на дължимото уважение към културните традиции, сега са на първо място в съзнанието на много туристи.
Почти 40% от анкетираните търсят съвет за пътуване извън пиковите сезони или посещение на алтернативни дестинации, за да избегнат пренаселеността.
Докладът обаче разкрива и разминаване между идеи и действия.
Почти една трета от анкетираните съобщават за нарастващи разходи за живот в родните си дестинации поради туризма. И все пак само 16% смятат, че ограничаването на броя на посетителите е решението. Вместо това мнозина призовават за по-добри инвестиции в управлението на отпадъците, обществения транспорт и опазването на околната среда, за да се ограничи въздействието на свръхтуризма.
Много дестинации приемат тази промяна в приоритетите.
Някои места се адаптират към променящите се очаквания на пътуващите.
Чили, например, активно привлича „отговорни туристи с високи разходи“ – хора, които според туристическия съвет на страната търсят завладяващи, културно чувствителни преживявания. Те също така са готови да харчат повече, за да подкрепят местния бизнес и усилията за опазване на природата.
За да се насочи към тези пътешественици, страната разширява защитените зони, подкрепя проекти за възстановяване на дивата природа и инвестира в екологични възможности за пътуване.
На Галапагоските острови, където крехките екосистеми са изправени пред огромен натиск от туризма, някои круизни оператори преосмислят своите бизнес модели. Маршрутите сега дават приоритет на устойчивите дейности, като екскурзоводите напомнят на гостите за въздействието, което дори един единствен отпечатък може да окаже върху околната среда.
Островите също така се противопоставиха на прекомерния туризъм, като удвоиха входните такси.
Други усещат натиска.
Ситуацията е по-напрегната другаде, тъй като нарастващият брой посетители претоварва някои дестинации.
След пробен период миналата година, Венеция възобнови данъка си за еднодневни екскурзии през 2025 г., за да помогне за управлението на потока от туристи, които натоварват историческото ѝ ядро. Посетителите, които не платят, могат да бъдат изправени пред големи глоби. Но таксата от 10 евро не е направила много, за да разубеди пътуващите да се спускат масово към града.
Миналото лято броят на туристическите легла във Венеция надмина броя на жителите.
Испания наблюдава засилване на антитуристическите настроения. В дестинации като Барселона, Майорка и Тенерифе местните жители протестират срещу въздействието на краткосрочните наеми, шума и задръстванията.
Местните власти започват да действат, но промяната е бавна и частична.
Извън Саграда Фамилия – едно от най-сниманите места в Барселона – властите въвеждат пространство за селфита, за да облекчат пренаселеността. Но планът изглежда малко вероятно да спре притока на туристи, които се редят на опашка, за да видят известната недовършена катедрала на Гауди.
Туризмът се нуждае от по-ясна насока
Констатациите от Доклада за устойчиво пътуване за 2025 г. подчертават ключово предизвикателство пред индустрията: съчетаването на нарастващата осведоменост на пътуващите със смислени и достъпни действия.
„За да се гарантира, че дестинациите могат да продължат да бъдат харесвани както от местните жители, така и от посетителите, туризмът, инфраструктурата и иновациите трябва да са в крак с добрите намерения на пътуващите“, казва Даниел Д'Силва, директор „Устойчивост“ в Booking.com.
Самото приложение вероятно ще допринесе за тези каузи. Д'Силва казва, че компанията планира да представи хотели, семейни квартири и къщи за гости, които имат реномирани сертификати за устойчивост, или да предостави обучение и насоки за своите партньори за настаняване.
С толкова много пътуващи, които искат да направят по-устойчив избор, въпросът сега е дали данните за следващата година ще покажат, че намерението се превръща в въздействие.
Още по темата:
Пътуване в Египет: Проект за обновяване на пирамидите в Гиза
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.14 | ▼0.15% |
USDJPY | 142.30 | ▲0.09% |
GBPUSD | 1.34 | ▼0.27% |
USDCHF | 0.82 | ▲0.33% |
USDCAD | 1.38 | ▲0.07% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 40 696.60 | ▲0.77% |
S&P 500 | 5 588.12 | ▲0.61% |
Nasdaq 100 | 19 651.30 | ▲0.65% |
DAX 30 | 22 666.50 | ▲0.72% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 94 847.70 | ▼0.19% |
Ethereum | 1 808.07 | ▲0.47% |
Ripple | 2.28 | ▼0.72% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 60.16 | ▼2.97% |
Петрол - брент | 63.01 | ▼2.37% |
Злато | 3 317.56 | ▼0.61% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 506.02 | ▼1.89% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 112.16 | ▲0.26% |
Germany Bund 10 Year | 131.40 | ▲0.10% |
UK Long Gilt Future | 93.36 | ▲0.34% |