Снимка: iStock
Това е голям обратен завой, но не и завъртане. Това е сложното и противоречиво послание, което току-що изпрати бъдещият изпълнителен директор на Toyota TM. 53-годишният Коджи Сато, който ще поеме кормилото на автомобилния гигант на 1 април, на 13-ти февруари говори за първи път след повишението си миналия месец.
Позицията на Сато относно електрическите превозни средства се очаква с особено нетърпение. Toyota преследва стратегия, която се противопоставя на течението на други производители на автомобили - стари компании, както и новосъздадени компании - които залагат предимно на превозни средства, задвижвани от батерии.
Под ръководството на Акио Тойода, напускащият поста главен изпълнителен директор и внук на основателя, Toyota не бе склонна да приеме електромобилите. Производителят на седана Camry направи обратния залог в индустрията, като разработи хибридни превозни средства, като неговия бестселър модел Prius. Той също така настоява за автомобили с водородни горивни клетки.
Lexus носи EV амбициите на Toyota
Аргументът на компанията често е бил, че няма достатъчно поддържаща инфраструктура – няма достатъчно станции за зареждане – за да се подпомогне широкото приемане на електрически превозни средства. Toyota също така оправда своя подход, като отбеляза високите разходи и сложните инвестиции, присъщи на сегмента, като същевременно се съмняваше в потенциала на електромобилите на пазара на масови автомобили.
Сато иска да се откаже от този подход. Той иска да ускори развитието на групата в електрическия сегмент. Според него досега Toyota е имала "комуникационен проблем" относно своята EV стратегия, нещо, което той иска да коригира и промени.
„Искаме да изслушаме клиентите по целия свят и да им предложим различни опции“, но „в този многопосочен подход 100% електрическите електрически превозни средства също са важна опция“, каза Сато по време на пресконференция в Токио.
Новият шеф представяше екипа си.
„Мисля, че около половината от това е проблем с комуникацията. Можем да се справим по-добре“, каза бъдещият лидер, попитан за причините за „бавното приемане“ на Toyota в областта на електромобилите. „Докато полагаме усилия за пестене на енергия (чрез хибридни превозни средства), в средносрочен или дългосрочен план ще насърчим преминаването към електрически превозни средства.“
Тази голяма промяна в стратегията ще разчита на Lexus, първокласната марка на Toyota, на която Сато беше шеф, преди да бъде повишен в главен изпълнителен директор на цялата група. Следващото поколение електрически автомобили Lexus ще бъде разработено до 2026 г., „оптимизирайки всичко от батерията през платформата до това как се произвежда автомобил, като същевременно разширяваме настоящата ни гама“, обясни бъдещият главен изпълнителен директор.
Той обеща да опише подробно своята EV стратегия, включително информация за бъдещата електрическа платформа на групата, след като встъпи в длъжност през април.
Като настоящ лидер на Lexus, Сато ръководи разработването на първия електрически Lexus, RZ, който трябва да бъде пуснат на пазара тази година.
Не е ли малко късно?
Сато обаче не искаше напълно да обърне страницата на своя предшественик. Той каза, че ускорението в електрическия сегмент с Lexus не е голяма промяна в стратегията и че Toyota ще продължи да инвестира в различни по-малко замърсяващи технологии.
„Това не е бърз ход към електромобили с батерии“, предупреди новият изпълнителен директор.
Toyota запазва непроменена целта си да продаде 3,5 милиона електромобила до 2030 г., каза Сато.
Пътят към постигането на това ще бъде дълъг. Миналата година продажбите на автомобилната група в този сегмент (включително автомобили, задвижвани с водород) представляват малко над 28 000 единици за нейните марки Toyota и Lexus.
Нежеланието на Toyota да навлезе в електрически превозни средства позволи на разрушители като Tesla да се възползват от вакуума и да установят своето господство.
По ирония на съдбата, фабриката на Tesla във Фремонт, Калифорния, най-голямата в групата на Илон Мъск, някога е била съвместна собственост на Toyota и GM (GM). Но Toyota го продаде на Tesla само за 42 милиона долара в партньорство, което приключи през 2014 г.
Tesla е продала повече от 1,31 милиона автомобила миналата година и е произвела 1,37 милиона.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 97 471.70 | ▼1.54% |
Ethereum | 3 400.68 | ▲2.09% |
Ripple | 1.46 | ▼1.02% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |