Снимка: iStock
Бъдещето на „споделеното пътуване“ са автономните превозни средства и тази индустрия е настроена за експлозия на растеж, според фирмата, фокусирана върху технологиите Ark Investment Management, която се ръководи от Кати Ууд, един от най-гласовитите технологични бикове на Уолстрийт.
Ууд има репутация за правене на големи, дългосрочни залози върху иновативни компании чрез портфолиото на Ark от борсово търгувани фондове (ETF). Ark Invest току-що публикува своя доклад „Големи идеи 2023“ и направи хитов призив за индустрията на автономните превози. В него се казва, че до 2027 г. секторът може да натрупа стойност от 14 трилиона долара въз основа на 4 трилиона долара годишни приходи.
Ark залага, че самоуправляващите се превозни средства ще намалят разходите за мобилност с колосалните 88% в сравнение с управляваните от хора услуги за организиране на превози. Спестяванията биха били толкова значителни, че роботикситата биха могли да заменят до 60% от превозите на къси разстояния, според финансовите модели на Ark.
Бизнес аргументът за автономните превозни средства е в начален стадий, но ако прогнозите на Ark Invest се окажат верни, Uber Technologies може бързо да стане един от най-големите печеливши.
Сложната история на Uber в областта на автономните превозни средства
Най-големият разход на Uber днес са хората. Гигантът за предлагане на превози има приблизително 5,4 милиона шофьори в своите платформи за мобилност, доставка на храна и товари. Но компанията винаги си е представяла бъдеще без тези шофьори, базирано на бързо напредващата технология, която ще позволи на автомобилите да се управляват сами.
Компанията първоначално разработваше собствена програма за автономно шофиране под марка, наречена Advanced Technologies Group (ATG), но след поредица от грешки тя продаде това подразделение на стартираща компания, наречена Aurora Innovations през 2020 г., въпреки че Uber остана инвеститор в Aurora.
Беше разкрито, че главният инженер на ATG е откраднал търговски тайни от Waymo на Alphabet, която създава свои собствени технологии за автономни превозни средства. След това, през 2018 г., тестовете на Uber в реалния свят се объркаха ужасно, когато едно от техните самоуправляващи се превозни средства участва в инцидент, който уби пешеходец. Между тези специфични за компанията предизвикателства и пандемията – която срина търсенето на основния мобилен бизнес на Uber – тя беше принудена да разпродаде губещи неосновни сегменти като ATG.
Но автономните превозни средства остават неизбежното бъдеще на бизнеса на Uber. Те не само ще намалят значително разходите (тъй като самоуправляващите се автомобили не трябва да получават заплащане), но Uber периодично се оказва с недостиг на човешки шофьори, което ограничава потенциала за растеж на компанията.
В резултат на това Uber наскоро подписа 10-годишна сделка с Motional, която отбеляза повторното навлизане в пространството. Motional е съвместно предприятие между гигантския южнокорейски автомобилен производител Hyundai и Aptiv, компания за автомобилни технологии. Целта е да се съчетае успешната програма за автономно роботикси на Motional с огромната клиентска платформа на Uber, потенциално създавайки най-голямата мрежа от активни самоуправляващи се превозни средства в света.
Въпреки че технологията за автономно шофиране е широко разпространена, тя все още не е достатъчно широко използвана, за да окаже забележително влияние върху финансите на Uber. Въпреки това компанията току-що отчете резултатите си за четвъртото тримесечие на 2022 г. и инвеститорите имат много поводи за вълнение.
Uber имаше 131 милиона клиенти в своите платформи през четвъртото тримесечие спрямо 118 милиона през предходния период. Неговият обхват е ненадминат в индустрията на мобилността, поради което партньорството с Motional има толкова много смисъл - и двете страни използват силните си страни.
Мрежата на Uber улесни 2,1 милиарда пътувания през Q4, което е 19% увеличение на годишна база.
Възможността, очертана от Ark Invest, е ясна и следващите пет години ще бъдат невероятно вълнуващи, ако индустрията за автономни превозни средства тръгне, както прогнозира фирмата. Но Uber няма недостиг на възможности в установения си бизнес.
Помислете за Uber Freight, който служи като дигитален пазар за логистичната индустрия. Тя е отговорна за едва 7 милиарда долара от общите приходи на компанията през 2022 г., но това е само малка част от нейните възможности. В деня на инвеститора на Uber миналата година ръководството подчерта, че само транспортът с камиони представлява адресируем пазар от 884 милиарда долара в САЩ и 4 трилиона долара в световен мащаб.
Uber Freight има повече от 200 000 потребители на платформата с управлявани товари на стойност 17 милиарда долара, но има дълъг път за растеж. Той вече се превърна в най-големия дигитален пазар за товари в света, така че атакува тази възможност от позиция на сила.
Акциите на Uber остават надолу с 43% от най-високото си ниво за всички времена на фона на песимизма на пазара в по-широкия технологичен сектор. Но благодарение на значителния ръст на приходите през 2022 г., съотношението му цена/продажба е само 2,2, което е близо до най-евтиното му ниво досега.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▼0.25% |
USDJPY | 154.69 | ▲0.36% |
GBPUSD | 1.26 | ▼0.31% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.11% |
USDCAD | 1.40 | ▲0.28% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 652.80 | ▲0.12% |
S&P 500 | 6 013.50 | ▲0.08% |
Nasdaq 100 | 20 953.40 | ▲0.08% |
DAX 30 | 19 456.00 | ▲0.29% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 332.50 | ▲0.29% |
Ethereum | 3 410.12 | ▲1.32% |
Ripple | 1.51 | ▲5.58% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 70.74 | ▼0.79% |
Петрол - брент | 74.14 | ▼0.55% |
Злато | 2 669.71 | ▼1.85% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 539.12 | ▼0.97% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.00 | ▼0.05% |
Germany Bund 10 Year | 134.94 | ▲0.29% |
UK Long Gilt Future | 94.84 | ▲0.34% |