Снимка: iStock
Монпелие в Южна Франция въвежда безплатен обществен транспорт. Това ще бъде най-големият френски метрополис, който ще въведе такава схема, съобщава Euronews Travel.
От 21 декември 2023 г. местните жители ще могат да използват безплатен транспорт през автобусната и трамвайна мрежа на града. Схемата има за цел да намали емисиите, да намали замърсяването и да подобри достъпността за жителите на града.
„Чрез въвеждането на безплатен транспорт ние сме смели в предприемането на голяма степен на социална справедливост, на напредък, което работи за екологичния преход“, написа в туитър кметът на Монпелие Микаел Делафос.
Монпелие експериментира с безплатен транспорт през уикендите от септември 2020 г. През 2021 г. той разшири това до делнични дни за лица под 18 и над 65 години.
По-нататъшното разширяване на схемата е част от тласъка на града от 150 милиона евро за нулева въглеродна мобилност, което включва и инвестиции във велосипедни алеи и създаване на зона с ниски емисии.
Къде другаде има безплатен транспорт във Франция?
Монпелие далеч не е пионер. Всъщност френските градове въвеждат такива схеми, откакто управлението на транспорта в страната беше децентрализирано през 2015 г.
По-голямата част от тях обаче имат по-малко от 150 000 жители.
С почти 200 000 жители, Дюнкерк е най-големият град, който е възприел безплатния транспорт досега. След въвеждането на безплатни автобусни линии през 2018 г. броят на пътниците се е увеличил средно с 85%.
Схемата се финансира от малко увеличение на данъка върху плащанията за мобилност, който вече се налага на публични и частни компании във Франция с повече от 10 служители.
Общо 39 територии във Франция имат подобни схеми, включително предградието на Марсилия Обан, пристанищния град Кале и западната комуна Ниор.
Монпелие ще бъде най-големият град досега, който ще приеме такава схема.
Какви са плюсовете и минусите на безплатния транспорт?
Поддръжниците казват, че безплатните транспортни схеми намаляват използването на автомобили (и следователно замърсяването и емисиите), привличат хората в градските центрове, увеличават покупателната способност и демократизират достъпа до транспорт.
Някои обаче се опасяват, че това може да обезкуражи инвестициите и развитието в транспортния сектор и че разходите могат да паднат върху данъкоплатците.
Увеличеното търсене, стимулирано от пътуването без билети, може също да увеличи капацитета в натоварените градски райони, докато подобни схеми в цяла Европа не винаги са доказали, че намаляват използването на автомобили.
Може ли безплатният транспорт да се приложи и в Париж?
Концепцията може да не се повтори толкова лесно в най-големия френски град, Париж, който разчита повече на приходите от транспортни билети.
За някои средно големи общини продажбата на билети представлява само 10 процента от финансирането на транспорта, според Vie-publique. В големите градски райони като Париж, Лион и Марсилия той варира от 25% до 40%.
Тези градове е по-вероятно да продължат да избират частичен свободен достъп до транспорт, който се фокусира върху групи с по-ниски доходи, като млади хора, възрастни хора и безработни.
През 2020 г. във френската столица бе въведен безплатен транспорт за лица под 18-годишна възраст, за да се помогне на учениците да се върнат в училище. Нант въведе безплатно пътуване през уикенда през 2021 г. През 2021 г. регионът Окситания в Южна Франция предложи 30 безплатни пътувания с влак на месец за лица на възраст между 18 и 26 години.
Как можете да получите безплатен транспортен пропуск в Монпелие?
Жителите на Монпелие могат да се запишат за безплатен транспортен пропуск в приложението M’Ticket. Изисква се документ за самоличност със снимка и доказателство за адрес.
Пропускът ще бъде достъпен на вашия смартфон и трябва да бъде валидиран всеки път, когато се качите в автобуса или трамвая.
Кои други европейски държави предлагат безплатен транспорт?
Две европейски държави се открояват с новаторските си схеми за безплатен транспорт.
Естонската столица Талин въведе безплатен обществен транспорт през 2013 г. През 2020 г. Люксембург стана първата страна в света, която премахна всички тарифи за обществен транспорт.
Испания експериментира с безплатни билети за влакове за пътувания на къси и средни разстояния по схема, която ще продължи до края на тази година. Тя има за цел да намали въздействието на кризата с разходите за живот, като същевременно намали емисиите на СО2.
Германия въведе подобна мярка между юни и август миналата година с намалена карта за обществен транспорт в цялата страна. Тя даде на пътниците неограничено използване на местни и регионални услуги само за 9 на месец.
Заедно Франция и Германия раздават 60 000 безплатни билета за влак на младите хора това лято, за да насърчат културния обмен.
Повече от 50 градове в Европа вече въведоха безплатен обществен транспорт, посочвайки климатичните амбиции и социалното равенство като свои основни мотиватори.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 183.60 | ▼0.82% |
Ethereum | 3 434.01 | ▲3.09% |
Ripple | 1.51 | ▲2.69% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |