Снимка: iStock
Река Мърси е един от най-емблематичните водни пътища в Европа. Освен че е основен център за корабостроенето и индустрията, тя е източник на вдъхновение за множество писатели, художници и музиканти през годините.
Ако всичко върви по план, Мърси също може да играе важна роля в устойчивото бъдеще на Великобритания, съобщава CNBC.
Властите в Ливърпул искат реката да бъде дом на огромен проект за приливна енергия, който според тях може да захранва до 1 милион домове, създавайки хиляди работни места за региона.
Ако бъде построено, съоръжението ще има капацитет от най-малко 1 гигават и ще се възползва от приливния диапазон на Мърси, който е вторият най-висок във Великобритания.
Говорейки пред CNBC, Мартин Ланд, директор на Mersey Tidal Power Project, очерта как системата ще работи на практика.
Идеята, обяснява той, е да се съсредоточи върху създаването на „структура, която да задържа прилива – оставяме височината да се натрупа от едната страна, а от другата страна има ниско ниво“.
„И след това оставяме тази вода, морската вода, да премине през турбини и да генерира електричество“, добави той. „Така че се използва потенциалната енергия, която е разликата във височината на прилива“.
Тази настройка е различна от инсталациите, които използват турбини на приливния поток, които с много прости думи често могат да изглеждат малко като подводни вятърни турбини.
Ленд заяви пред CNBC, че проектът е към края на своята концептуална фаза, с редица сценарии на масата.
„Все още имаме опция за местоположение на баража, което ще пресича от страната на Бъркенхед […] левия бряг на Мърси до десния бряг, страната на Ливърпул“, каза той. „Или, алтернативно, може да е лагуна“.
Обхващайки тяло от вода, приливната преграда прилича на язовир. Международната агенция за възобновяема енергия описва приливните лагуни като подобни на бараж, но добавя, че „не е задължително да са свързани с брега“ и могат „да се намират в океана“.
Приливните баражни системи, които работят днес, включват 240-мегаватовата приливна електроцентрала La Rance на EDF във Франция и южнокорейската приливна електроцентрала Sihwa Lake с мощност 254 мегавата, която в момента е най-голямата в света.
Дълъг път
Първоначалните предложения за приливен бараж, обхващащ Мърси, са формулирани през 1924 г. В последно време проектът направи няколко крачки напред.
През декември 2022 г. е подписано споразумение с Корейската корпорация за водни ресурси – собственик и оператор на съоръжението Sihwa Lake.
В изявление на градската управа на Ливърпул се казва, че K-Water се е съгласила да „сподели знанията си за приливната енергия“.
Споразумението се добавя, че ще види „K-water и Комбинираният орган да работят в тясно сътрудничество, за да проучат възможностите за приливна енергия“.
Комбинираният орган в Ливърпул е бичи настроен за перспективите за проекта си за приливна енергия, заявявайки на уебсайта си, че „времето на приливната енергия е дошло„ благодарение на технологичните подобрения и извънредната ситуация с климата.
В изявление, изпратено до CNBC, кметът на района на Ливърпул Стив Родъръм говори със същия тон.
„Веднъж щом заработи, Mersey Tidal Power ще има потенциала да се превърне в най-голямата схема за приливна енергия в света“, каза той.
Съоръженията за приливна енергия съществуват от десетилетия – La Rance на EDF датира от 60-те години на миналия век – но редица проекти постигнаха голям напредък през последните години.
През февруари 2023 г., например, компания със седалище в Единбург заяви, че приливният поток е постигнал първи в света, като е произвел 50 гигаватчаса електроенергия.
През юли 2021 г. приливна турбина с тегло 680 метрични тона започна производство на електроенергия, свързана с мрежата, в Европейския морски енергиен център в Оркни, архипелаг, разположен на север от континенталната част на Шотландия.
През октомври същата година бяха обявени планове за проект за 1.7 милиарда паунда (около 2.05 милиарда долара), включващ технологии, включително подводни турбини във водите край Суонзи, крайбрежен град в Уелс.
Възобновяеми енергийни източници и природа
Подобно на много проекти за възобновяема енергия по света, бяха изразени опасения, че разработването на голямо съоръжение за приливна енергия в Мърси може да има значителен ефект върху околната среда.
Cheshire Wildlife Trust, например, заявява, че „се стреми да подкрепи схемите за възобновяема енергия на правилното място“, но добавя, че „схема за бараж в устието на Мърси има потенциала да причини значителни щети на околната среда“.
В по-общ план Администрацията за енергийна информация на САЩ отбелязва, че един „потенциален недостатък на приливната енергия е ефектът, който една приливна станция може да има върху растенията и животните в устията на приливния басейн“.
„Приливните баражи могат да променят приливното ниво в басейна и да увеличат мътността (количеството вещество в суспензията във водата)“, добавя той. „Те също могат да повлияят на навигацията и развлеченията“.
Както вече беше отбелязано, в момента все още не е решено дали схемата, планирана за Мърси, ще бъде бараж или лагуна.
От своя страна Мартин Ланд от Mersey Tidal Power Project се опита да подчертае, че има „добре разработени насоки за оценка на въздействието върху околната среда, която трябва да извършите за мегапроекти... за големи инфраструктурни проекти“.
„Знаем, че при разработването на варианти за проекти трябва да вземем предвид въздействието на дадена схема върху реката и устието, а също и дали това може да помогне с регионалния въпрос за повишаването на морското равнище“, добави той.
Необходима държавна подкрепа
Предложенията за проекта Mersey Tidal Power представляват още един пример за това как Обединеното кралство се стреми да овладее обширната си брегова линия и да се превърне в сила в нововъзникващия морски енергиен сектор.
Докато има вълнение за плановете, все още трябва да се направи огромно количество работа, за да се получи развитието от земята.
Наред с други неща, всеки дизайн ще трябва да включва навигационни шлюзове за значителния брой кораби, както големи, така и малки, които пътуват по реката.
Ако бъде напълно реализиран, цената на проекта ще бъде значителна – Комбинираният орган на градския регион на Ливърпул го нарича „мултимилиардна„ разработка.
Като се има предвид мащабът на проекта, подкрепата на централното правителство в Лондон несъмнено ще бъде необходима, точка, която Родъръм признава в изявлението си пред CNBC.
„Показахме, че имаме уменията, способностите – и политическата воля – да направим Mersey Tidal Power успешна“, каза той.
„Сега просто трябва правителството да съчетае амбицията ни с финансирането, за да го превърне в реалност“.
По време на интервюто си за CNBC Мартин Ланд повтори позицията на Родъръм.
„Действията на правителството ще ни дадат увереност да продължим напред“, каза той. „Бихме искали да преминем към избор на единна схема тази година“.
„И бихме искали да влезем в официалния процес на съгласие, за да можем да продължим със строителството и да го пуснем в експлоатация в началото 2030-те години“.
Още по темата:
Екстремното време променя облика на туризма в Европа
Енергиен магнат на възобновяемата енергия: „Заблуждаващият зелен пиар“ е от полза
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▼0.01% |
USDJPY | 154.24 | ▲0.07% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.03% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.06% |
USDCAD | 1.39 | ▲0.11% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 648.00 | ▲0.11% |
S&P 500 | 6 013.62 | ▲0.08% |
Nasdaq 100 | 20 965.10 | ▲0.14% |
DAX 30 | 19 470.00 | ▲0.36% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 97 979.00 | ▼0.08% |
Ethereum | 3 379.89 | ▲0.42% |
Ripple | 1.46 | ▲1.99% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 70.82 | ▼0.67% |
Петрол - брент | 74.20 | ▼0.50% |
Злато | 2 673.34 | ▼1.72% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 543.12 | ▼0.23% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.00 | ▼0.06% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |