Снимка: iStock
Авиокомпаниите призоваха ЕС да рационализира контрола на въздушното движение на континента. Единното европейско небе може да намали емисиите и закъсненията, твърди авиационната индустрия.
Но какво е това – и колко ефективно и зелено ще бъде наистина?
На срещата на върха на „Авиокомпаниите за Европа“ (A4E) в сряда Ryanair, Easyjet, Lufthansa и собственикът на British Airways IAG призоваха ЕС да осъществи реформа на въздушното пространство.
Законодателството за Единно европейско небе (ЕЕН) ще рационализира фрагментираното въздушно пространство на континента в малък брой блокове, пише Euronews Travel.
След облекчаването на ограниченията от ерата на пандемията, пътуванията се възстановиха в целия континент, което прави въпроса „по-належащ от всякога“, отбелязват авиокомпаниите в съвместно изявление.
И как ще стане?
Какво представлява инициативата Единно европейско небе?
С около 30 000 полета на ден, европейското въздушно пространство е едно от най-натоварените в света.
Поддържането на безопасността на пътниците изисква хиляди ръководители на полети, които проследяват полетите, за да предотвратят задръстванията.
Но сегашната система не е толкова ефективна, колкото би могла да бъде. Националните граници се прилагат в небето, което означава, че самолетите преминават през мозайка от 27 различни юрисдикции за контрол на въздушното движение.
Фрагментираното въздушно пространство означава, че самолетите не винаги летят по най-ефективните маршрути. Средно самолетите летят с 49 километра по-далеч от строго необходимото, изчислява Европейската комисия.
Големи части от въздушното пространство са запазени за национална военна употреба, но често остават празни.
ЕЕН ще преструктурира въздушното пространство на девет „функционални блока“. Евроконтрол – органът за контрол на въздушното движение, координиращ европейските полети – я нарича „безпроблемна, общоевропейска система за управление на въздушното движение“.
Може ли инициативата Единно европейско небе да намали закъсненията?
Това потенциално би могло да намали закъсненията за пътниците, като сведе до минимум трудностите при комуникацията между ръководителите на полети.
Това би означавало също така, че стачните действия – като италианската стачка за контрол на въздушното движение миналата година – потенциално биха причинили по-малко смущения, тъй като ръководителите на полети от целия блок биха могли да се намесят.
Това обаче не е чисто добро – свеждането до минимум на силата на стачкуващите работници може да затрудни ръководителите на полети да протестират срещу намаляването на заплатите.
Ще бъде ли от полза за планетата инициативата Единно европейско небе?
Според Европейската комисия и самата авиационна индустрия ЕЕН може да намали емисиите на СО2 в авиацията с до 10%, или 50 милиона тона.
Това е така, защото ще намали излишното летене.
Ефектът обаче няма да бъде ясен. Авиокомпаниите искат да рационализират европейското въздушно пространство като средство за засилване на растежа.
Повече полети ще означават повече въглеродни емисии.
В своето изявление, призоваващо за прилагането на ЕЕН, групата на авиокомпаниите призова също за увеличаване на инвестициите в устойчиви авиационни горива (УАГ).
Въпреки това ограничаването на емисиите с приблизително 80 процента в хода на „жизнения цикъл на горивото“, тъй като те са направени от отпадъчни продукти, където въглеродът вече е бил емитиран, или от растения, които абсорбират въглероден диоксид, докато растат.
Въпреки това, те все още произвеждат емисии, когато се изгарят. Активисти по-рано наричаха УАГ „тактика за излизане от затвора“.
Колко лошо е летенето за планетата?
Двупосочен полет в икономична класа от Лондон до Ню Йорк отделя около 1.48 тона CO2 на пътник, според въглеродния калкулатор на Картата на емисиите от полета – над два пъти повече от средния човек в Гана, който произвежда за цяла година.
Избягването на въздушния транспорт е най-голямото действие, което човек може да предприеме, за да намали въглеродния си отпечатък.
Още по темата:
Кои европейски железопътни линии предлагат ултра-евтини маршрути?
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 551.60 | ▼0.45% |
Ethereum | 3 360.02 | ▲0.87% |
Ripple | 1.55 | ▲5.15% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |