Снимка: iStock
Американската агенция за опазване на околната среда (EPA) в сряда предложи драстични съкращения на емисиите за нови автомобили и камиони до 2032 г., ход, според който може да означава, че две от всеки три нови превозни средства, продавани от автомобилните производители, ще бъдат електрически в рамките на десетилетие, пише Reuters.
Предложението, ако бъде финализирано, представлява най-агресивният план за намаляване на емисиите от превозни средства в САЩ до момента, изискващ 13% средногодишно намаляване на замърсяването и 56% намаление на прогнозираните средни емисии на автопарка през 2026 г. Агенцията също така предлага нови по-строги стандарти за емисиите за средно-и тежкотоварните камиони до 2032 г.
Агенцията предвижда, че правилата за моделна година 2027 – 2032 ще намалят повече от 9 милиарда тона емисии на СО2 до 2055 г., което се равнява на повече от два пъти общите емисии на СО2 в САЩ миналата година.
Автомобилните производители и еколозите казват, че администрацията се движи бързо, за да финализира новите правила до началото на 2024 г., за да направи много по-трудно за бъдещия конгрес или президент да ги отмени. След това президентът Доналд Тръмп отмени строгите ограничения за емисиите до 2025 г., определени при Барак Обама, но администрацията на Байдън отмени отмяната.
Агенцията изчислява, че нетните ползи от предложението до 2055 г. варират от 850 милиарда долара до 1.6 трилиона долара. До 2032 г.предложението ще струва около 1200 долара на автомобил на производител, но ще спести на собственика повече от 9000 долара средно от разходи за гориво, поддръжка и ремонт за осемгодишен период.
Джон Бозела, главен изпълнителен директор на Алианса за автомобилни иновации, представляващ General Motors (GM), Volkswagen (VWAGY), Toyota (TM) и други, каза „фактори извън автомобила, като инфраструктура за зареждане, вериги за доставки, устойчивост на мрежата, наличието на нисковъглеродните горива и критичните минерали ще определят дали стандартите на Агенцията на тези нива са постижими“.
Предложението е по-амбициозно от целта на президента Джо Байдън за 2021 г., подкрепена от производителите на автомобили, които искат 50% от новите превозни средства до 2030 г. да бъдат електрически превозни средства или плъгин хибриди.
Администрацията на Байдън не предлага забрана на бензиновите автомобили, но иска коментари за това дали трябва да се удължат правилата за емисиите до 2035 г. и за други алтернативи. Някои екологични групи искат Агенцията да определи по-строги правила, особено за тежкотоварните камиони.
Обединеният профсъюз на автомобилните работници, който предупреди по-рано за загубата на работни места от преминаването към електромобили, заяви, че ще преразгледа предложението на Агенцията за защита на околната среда.
„Няма основателна причина, поради която производството на електрически превозни средства не може да бъде вратата към средната класа, каквито са били автомобилните работни места за поколения синдикални автомобилни работници. Но ранните признаци на тази индустрия са тревожни“, се казва в изявлението. „Принуждаването на работниците да избират между добри работни места и зелени работни места е фалшив избор“.
Администраторът на Агенцията Майкъл Регън отказа да одобри определянето на дата за прекратяване на продажбата на нови бензинови автомобили. Той подчерта, че предложението е „стандарт, базиран на ефективността“, а не мандат за електромобили.
„Ние не изтласкваме никоя конкретна технология от бизнеса, така да се каже“, каза той.
Според предложението на Агенцията за опазване на околната среда производителите на автомобили се очаква да произвеждат 60% електромобили до 2030 г. и 67% до 2032 г., за да отговорят на изискванията – в сравнение с едва 5,8% от продадените в САЩ автомобили през 2022 г., които са били електромобили. Националната администрация за безопасност на движението по пътищата на САЩ планира да предложи паралелни икономически стандарти през следващите седмици.
През август Калифорния въведе изискване всички нови превозни средства, продавани в щата до 2035 г., да бъдат електрически или плъгин електрически хибриди, но все още трябва да поиска отказ от агенцията, за да продължи. Регън не каза как Агенцията за опазване на околната среда ще реагира на искане от Калифорния. „Ще бъдем нащрек за това, ако някога се случи“, каза той.
Републиканският сенатор Шели Мур Капито каза, че е нарекъл предложението „погрешно“ и каза, че „администрацията на Байдън даде ясно да се разбере, че иска да решава вместо американците какви видове коли и камиони ни е позволено да купуваме, даваме на лизинг и да шофираме“.
Дан Бекер, директор на Кампанията за безопасен климатичен транспорт, каза, че предложението на Агенцията е трябвало да бъде по-строго.
„Автомобилните производители говорят от двете страни на ауспуха си, обещавайки електрически превозни средства, докато доставят най-вече същите стари гъзари и лобират за слаби, пробити в дупки правила“, каза Бекер.
Съгласно предложението Агенцията изчислява, че 50% от новите професионални превозни средства като автобуси и камиони за боклук могат да бъдат електромобили до 2032 г., заедно с 35% от новите товарни влекачи за къси разстояния и 25% от новите товарни влекачи за дълги разстояния. Предвижда се правилата за средните превозни средства да намалят емисиите с 44% през 2026 г.
Още по темата:
Защо публичното зареждане на EV е далеч от това да бъде достъпно за всеки?
GM със сериозен напредък в продажбата на електрически автомобили
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.63% |
USDJPY | 154.13 | ▼0.42% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.49% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.44% |
USDCAD | 1.39 | ▼0.32% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 602.00 | ▲0.44% |
S&P 500 | 6 008.62 | ▲0.32% |
Nasdaq 100 | 20 932.20 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 97 772.60 | ▼0.01% |
Ethereum | 3 369.27 | ▼0.84% |
Ripple | 1.44 | ▼2.15% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.35 | ▲0.30% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.34 | ▲0.02% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.00 | ▲0.32% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |