Снимка: iStock
Главният изпълнителен директор на Tesla (TSLA) Илон Мъск през изминалата седмица напомни на инвеститорите за нарастващото предизвикателство в САЩ, когато става въпрос за индустрията за електрически превозни средства - осигуряването на рафиниран литий за батерии за EV.
„Точката на задушаване е много повече в капацитета за рафиниране, отколкото в добива. Литият всъщност е много разпространен в целия свят, включително в САЩ“, каза Мъск по време на конференцията за приходите на Tesla. „Въпросът е много повече къде е капацитетът за рафиниране и може ли капацитетът за рафиниране да се справи.“
Мъск подчерта плана на Tesla за литиева рафинерия близо до Корпус Кристи, Тексас, която започва да работи през май.
Мъск също се възползва от възможността, както е правил в миналото, да призове други предприемачи да рафинират повече от минерала, използван в батериите за захранване на електрически превозни средства.
„Вместо да правите приложение за споделяне на снимки, моля, рафинирайте литий. Минно дело и рафиниране, тежка промишленост, хайде“, каза Мъск.
„Откъде ще дойде целият материал?“
В момента голяма част от световното рафиниране на литий се случва в Китай и е насочено към собствения растящ пазар на EV в страната.
Но стремежът на администрацията на Байдън към по-екологични технологии е на път да създаде огромно търсене на литий тук, в САЩ.
„В момента в САЩ произвеждаме около 20 000 тона литиев хидроксид, рафиниран в САЩ. Смятаме, че имаме нужда от над 700 000 до втората половина на това десетилетие. Така че, 35 пъти повече“, според Кийт Филипс, главен изпълнителен директор на Piedmont Lithium, чиито клиенти включват Tesla и LG Chem, каза Yahoo Finance в интервю.
„Всичко това е малко по-насочено към бъдещето – и въпросът според мен е – откъде ще дойде целият материал?“
Piedmont Lithium е в процес на изграждане на интегрирана мина и рафинерия в Северна Каролина, както и рафиниращо съоръжение в Тенеси. Компанията участва и в проекти в Квебек и Гана.
„Имаме нужда от повече и от двете“, каза Филипс. „Нуждаем се от повече капацитет на рафинерията, очевидно. Защото не можете да направите батерия със скали. Нуждаете се от рафинирани химикали. И отчаяната нужда – според мен – е от повече суровини от земята. И колкото повече от това можем да произвеждаме в САЩ толкова по-добре."
В САЩ са открити запаси от литий. Въпреки това минните проекти продължават около десетилетие, за да бъдат завършени. Рафинериите отнемат около две години, за да започнат работа.
„Не можете просто да натиснете превключвателя и да донесете повече метали на пазара“, каза наскоро анализаторът на Bank of America Майкъл Уидмър пред Yahoo Finance Live.
Изследванията на Уидмър показват, че страните по света трябва да се справят с многобройния недостиг на метали и добив, включително литий, мед, никел и алуминий.
„В крайна сметка... за много от суровините ние просто не влагаме достатъчно пари в земята в момента“, каза Уидмър.
„Литият е спаднал много“
Цените на лития достигнаха своя връх през 2022 г. и оттогава са паднали с над 50%.
Мъск – който миналия април подчерта, че цените на лития са се покачили до „безумни нива!“, отбеляза техния спад през изминалата седмица.
„Литият е спаднал много. Струва си да се спомене, че цената на лития е спаднала значително“, каза Мъск по време на конференцията.
Очаква се спадащите цени на суровините да помогнат на маржовете на Tesla, тъй като действията на производителя на електромобили да намали цените на колите си в Китай и САЩ натежаха върху печалбите през последното тримесечие.
Въпреки спада на лития обаче, цените са се повишили около три пъти спрямо преди две години и това идва в момент, когато преходът към електромобили продължава да бъде фокус за повечето автомобилни производители.
Ford (F), например, наскоро обяви планове за изграждане на нов завод за EV батерии на стойност 3,5 милиарда долара в Мичиган в партньорство с китайски доставчик.
„Мисля, че в много дългосрочен план, когато бъдат открити повече мини, когато се изградят повече рафинерии, когато рециклирането стане фактор, знаете ли, след 10 и повече години, мисля, че този пазар ще изглежда много повече като медния или петролния, където балансът на предлагането и търсенето е по-синхронизиран“, каза Piedmont Lithium пред Yahoo Finance.
"Точно сега. По същество няма почти достатъчно построени мини и рафинерии, които да обслужват всички заводи за батерии, които се изграждат. Литиевата индустрия наистина наваксва."
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.63% |
USDJPY | 154.30 | ▼0.30% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.46% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.38% |
USDCAD | 1.39 | ▼0.26% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 608.00 | ▲0.46% |
S&P 500 | 6 010.88 | ▲0.36% |
Nasdaq 100 | 20 952.10 | ▲0.48% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 437.50 | ▲0.68% |
Ethereum | 3 362.87 | ▼1.03% |
Ripple | 1.45 | ▼1.09% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.32 | ▲0.22% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 713.27 | ▼0.10% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.02 | ▲0.34% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |