Снимка: iStock
Круизните кораби с нулеви емисии могат да превозват пътници през моретата само за няколко години, според водеща норвежка компания, съобщава Euronews Travel.
Преди плановете си да декарбонизира целия си флот, Hurtigruten току-що обяви, че първият й круизен кораб с нулева нетна стойност ще бъде готов до 2030 г.
Проектът „Sea Zero“ на круизната линия беше обявен миналата година, но техническите постижения означават, че гигантските електрически кораби са една стъпка по-близо до това да бъдат реалност.
„След задълбочено проучване на осъществимостта ние определихме най-обещаващите технологии за нашите новаторски бъдещи круизни кораби“, обяснява Хеда Фелин, главен изпълнителен директор на норвежката компания Hurtigruten.
„Ние се ангажираме да доставим кораб, който надминава всички останали по отношение на енергийна ефективност и устойчивост само за няколко години“.
Круизът без вина – поне от гледна точка на емисиите – е дългогодишна мечта на круизната индустрия, която наскоро си постави цел за нула до 2050 г.
Как ще работи круизният кораб с нулеви емисии?
Съгласно ранните концептуални планове, публикувани онзи ден (7 юни), новата линия на Hurtigruten ще бъде изцяло електрическа и оборудвана с батерии, зареждани от възобновяема енергия в пристанището.
„Комбинирайки решения за 60-мегаватчасови батерии с вятърна технология, корабът се очаква да включва многобройни първи и подобрени решения, които не съществуват на круизните кораби днес“, се казва в него.
Те включват 50-метрови прибиращи се платна със слънчеви панели и управляван от изкуствен интелект мост (където капитанът и екипажът управляват кораба). Нивата на батерията ще бъдат показани на външните страни на кораба.
След като обяви проекта „Sea Zero“ през март 2022 г., Фелин каза, че линията е изправена пред предизвикателството да не знае кои технологии ще бъдат налични за използване през 2030 г.
„Нашата задача беше да проправим пътя за нови иновации и да подобрим съществуващите, за да се приведем в съответствие с нашите цели за устойчивост“, казва тя.
„Въпреки че някои от тези технологии са достигнали сравнително напреднал етап, те все още изискват специално изследване и развитие, за да се гарантира успешното им прилагане в морския контекст.“
През следващите две години предложената зелена технология ще бъде изпробвана и тествана, за да се усъвършенства окончателният дизайн на кораба.
Как пътниците ще бъдат част от пътуването с нулева мрежа?
Концепцията Sea Zero не е само постепенно премахване на замърсяващото гориво за двигателя.
Hurtigruten казва, че гостите ще играят ключова роля за минимизиране на консумацията на енергия чрез интерактивно мобилно приложение. Това ще им позволи да управляват „ултрамодерна вентилация на кабината“, както и да измерват собственото си потребление на вода и енергия по време на пътуването.
„Разработването на нови технологии за хотелски операции на борда, които могат да консумират до 50 процента от общото потребление на енергия на кораба, е от решаващо значение за успеха на проекта“, добавя той. Целта е 50 процента намаление на енергията в сравнение със сегашните кораби на Hurtigruten Norway.
Флотът вече става по-екологичен със скорост от няколко възела в сравнение с някои други компании.
Два от седемте кораба на Hurtigruten са модернизирани до плавателни съдове с хибридно захранване, като трети ще бъде модернизиран тази есен. Останалите й пет кораба се оборудват с различни технологии, за които се твърди, че ще намалят емисиите на CO2 с 25 процента и азотните оксиди с 80 процента.
Въпреки че круизната индустрия все още е засегната от други екологични и социални предизвикателства, компанията рисува привлекателна картина на бъдещите пътувания из Норвегия.
Новите дизайнерски характеристики включват „уголемени повърхностни площи със специални прозорци, които ще предоставят несравнима гледка към това, което често се описва като „най-красивото крайбрежие в света“.
Още по темата:
Може ли екотуризмът да даде тласък на мангровите гори в Индонезия?
Как екстремното време може да повлияе на вашата лятна почивка?
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 690.80 | ▼0.31% |
Ethereum | 3 488.23 | ▲4.72% |
Ripple | 1.55 | ▲5.76% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |