Снимка: iStock
Материалът скоро ще се произвежда в ЕС и САЩ, намалявайки зависимостта от китайските доставки на графит.
Компания в Нова Зеландия превръща изхвърлените дървени стърготини в синтетичен графит, който може да се използва в батерии за електромобили, съобщават от Euronews Green.
CarbonScape прави „биографит“ чрез нагряване на странични продукти от горската промишленост, използвайки процес, наречен термокаталитична графитизация.
Това произвежда въглен, който може да бъде катализиран и пречистен в графит с качество на анода на батерията.
Стартъпът казва, че техният алтернативен графит е по-устойчив вариант и може да помогне на Европа да намали зависимостта си от Китай за литиево-йонни батерии.
Какво е биографит и защо е важен?
Графитът, ключът към производството на EV батерии, понастоящем се извлича от добит естествен графит или синтетичен графит, получен от петролни продукти.
Биографитът на CarbonScape е много по-щадящ планетата, според изпълнителния директор Иван Уилямс.
„Производството на „традиционен“ синтетичен графит използва суровини, базирани на изкопаеми горива, като каменовъглен катран и петролен кокс, и процеси, задвижвани от изкопаеми горива“, казва той.
„Следователно, той отделя 35 тона еквивалент на въглероден диоксид за всеки тон графит, който произвежда.“
Естествено добитият графит може да нанесе тежко въздействие върху общностите, животните и околната среда, а процесите на добив и производство, необходими за доставянето на един тон аноден графит от тази суровина, оставят 15 тона въглероден отпечатък.
Вместо това биографитът се създава от странични продукти от горското стопанство, като дървесни стърготини.
„Използването на тези широко достъпни, устойчиви суровини, за да направим нашия продукт улавя въглерод, който иначе би бил емитиран при изгниването им“, казва Уилямс.
„Това означава, че нашата технология може да премахне еквивалента на 2,7 тона въглеродни емисии за всеки тон биографит, който произвежда, което означава, че е положителна за климата алтернатива на този критичен материал за литиево-йонни батерии.“
Производството на биографит може да се извършва и в близост до фабрики за батерии, което допълнително намалява емисиите на CO2 чрез намаляване на транспортните разстояния.
„Тъй като използваме широко достъпна суровина, можем също така да разположим производствени предприятия в близост до производители на батерии и клетки и електромобили, като допълнително повишаваме сигурността на веригата за доставки, като същевременно осигуряваме допълнителна икономическа ефективност и ползи за околната среда“, казва Уилямс.
Може ли биографитът да помогне на Европа да намали зависимостта от Китай за батериите за EV?
CarbonScape се надява, че биографитът може да помогне на западните нации да намалят зависимостта си от Китай за LFP - литиеви, железни, фосфатни - батерии, с които работят много електрически превозни средства.
През 2022 г. Китай е произвел около 5,5 милиона акумулаторни превозни средства според Statista - което представлява повече от половината от глобалните електромобили, произведени през тази година.
Критиците предупредиха, че системата на CarbonScape изисква твърде голямо количество дървени стърготини и не е толкова рентабилна, колкото графита.
Въпреки това, според Уилямс, „използвайки по-малко от 5 процента от страничните продукти на горската промишленост, генерирани годишно в Европа и Северна Америка, бихме могли да посрещнем половината от общото прогнозирано глобално търсене на графит за мрежови и EV батерии с биографит до 2030 г. ”
„Ние създаваме биографит, използвайки устойчиви суровини и възобновяема енергия, т.е. неограничени ресурси, той е уникално привлекателен за купувачите, поради относителната си дългосрочна ценова сигурност“, добавя Уилямс.
„Нашите технологии, за сравнение, са зависими от ограничени ресурси – намаляващи запаси от изкопаеми горива и ограничен брой икономически жизнеспособни графитни мини, съответно – излагайки своите купувачи на нестабилност на цените, както и на заплахата доставките просто да „пресъхнат“ '.
Миналата година CarbonScape осигури 18 милиона долара (16,7 милиона евро) финансиране от финландско-шведската горска фирма Stora Enso и базирания в Хонг Конг производител на батерии Amperex Technology Ltd (ATL).
Уилямс казва, че инвестицията ще финансира изграждането на търговски заводи за биографит в Европа и САЩ - материалът в момента се произвежда в пилотен завод в Нова Зеландия.
Това идва в критичен момент, когато процъфтяващият пазар на електромобили вижда скокове в търсенето на графит.
До 2030 г. светът ще бъде изправен пред глобален дефицит на доставки от 777 000 тона графит, според прогнози на консултантската фирма Project Blue.
Още по темата:
Най-добрите круизни линии за соло изследователи
Турция вместо Сен Тропе? Дубликации на дестинации могат да ви помогнат да избегнете тълпите
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 203.50 | ▼0.80% |
Ethereum | 3 434.49 | ▲3.10% |
Ripple | 1.50 | ▲1.79% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |