Снимка: Istock
Ексклузивният китайски електромобилен гигант BYD рестартира операциите в Европа след стратегически пречки, според запознати.
Водещият китайски производител на електромобили BYD преразглежда европейските си операции след стратегически погрешни стъпки, включително неуспехи при подписване на договори с достатъчно дилъри и наемане на ръководители с познания за местния пазар и предлагане на хибриди на пазари, устойчиви на изцяло електрически превозни средства, казаха шестима настоящи и бивши ръководители на BYD.
BYD се придвижи бързо, за да се справи с тези ранни спънки на този критичен експортен пазар, разширявайки значително дилърската си мрежа и предлагайки солидни пакети за заплащане на ръководители на европейски автомобилни производители, особено от Stellantis, казаха вътрешните лица, цитирани от Ройтерс.
Китайският лидер в електромобилите обяви през декември, че plug-in хибридите ще бъдат от решаващо значение за неговата европейска стратегия. Това решение дойде, след като европейският специален съветник на BYD Алфредо Алтавила - сред ключовите ръководители, наети в европейското рестартиране на BYD - посъветва основателя и председател на BYD Уанг Чуанфу, че чистата EV стратегия все още е трудно продаваема в много европейски страни.
„Той много бързо разбра посланието и даде информация на инженерите на BYD, че всеки нов модел ще трябва да се предлага както в EV, така и в хибридна версия за Европа“, каза Алтавила пред Reuters. „Необходимо е да образоваме клиентите в зеления преход.“
Съобщава се за наемане на някои отделни европейски ръководители и BYD публично призна проблемите на германския пазар. Това е първият подробен отчет за проблемите, идентифицирани от ръководителите в BYD и системните усилия за справяне с тях. Повечето от ръководителите говориха при условие за анонимност, за да обсъдят чувствителни стратегически въпроси.
През декември Алтавила обяви в Италия, че plug-in хибридите ще бъдат „в основата на стратегията на BYD в Европа“, като добави, че би било „глупаво“ да се противопоставя на потребителските предпочитания, като предлага само електромобили.
BYD за първи път се обърна към Алтавила, бивш изпълнителен директор на Fiat-Chrysler, миналия юни и обяви назначаването му през август. Той е работил като старши съветник в частната инвестиционна компания CVC Capital Partners.
Алтавила на свой ред нае няколко мениджъри на изгряващи звезди от Stellantis, включително Мария Грация Давино да управлява Германия и шепа други централноевропейски страни, като Алесандро Гросо в Италия и Алберто Де Аза в Испания. Китайският автомобилен производител им предложи значителни увеличения на заплащането и „шанс за растеж“, каза настоящ изпълнителен директор на BYD.
„Това не бяха хора, които бяхме щастливи да загубим“, каза източник на Stellantis, запознат с работата на ръководителите, отвлечени от BYD.
В друг знак за решимостта на BYD да засили бързо своите европейски операции, миналата година компанията назначи свой номер 2 изпълнителен директор, Стела Ли, да отговаря за региона.
Тя замени бившия европейски шеф Майкъл Шу, който прогнозираше, че BYD ще завладее поне 5% от европейския пазар на електромобили, преди да започне производство в първия си европейски завод в Унгария по-късно тази година. BYD обаче завърши 2024 г. само с 2,8% дял и продажби от общо 57 000 автомобила, под очакванията на компанията.
Неотложната необходимост на BYD да расте в Европа произтича отчасти от рекорда му за рязко нарастващи продажби в Китай, които са се увеличили седем пъти от 2020 г. до 4,2 милиона автомобила през 2024 г. BYD надмина Tesla миналата година като най-големия продавач на EV в света и сега е шестият по големина световен производител на автомобили.
BYD също се изправя срещу китайски конкуренти, които бързат да навлязат в Европа, включително Chery, Geely, Xpeng и наскоро Changan. Всички китайски производители на автомобили са изправени пред натиск да растат на чуждестранните пазари, за да увеличат печалбите, които са трудни за поддържане в Китай поради продължителната ценова война между десетки EV марки.
Партньорите на BYD и експертите от индустрията казват, че BYD е признала проблемите си в Европа и е предприела решителни действия за справяне с тях.
„Те приемат това много сериозно, но трябва да разберат, че изграждането на позиция в Европа отнема време“, каза Тим Албертсен, главен изпълнителен директор на Ayvens, една от най-големите лизингови компании в Европа и партньор на BYD в региона. „Точно както европейските или американските производители на автомобили идват в Китай, това, което китайците правят добре в Китай, не винаги работи в Европа.“
Има ранни признаци, че европейското рестартиране на BYD дава резултати. Европейските продажби на BYD, включително Обединеното кралство, са се увеличили повече от три пъти през първото тримесечие на 2025 г. до повече от 37 000 автомобила, в сравнение с около 8 500 през първото тримесечие на 2024 г.
Силата на BYD в Китай отчасти отразява способността му да „се развива много бързо, за да даде на потребителите това, което искат“, каза Бо Ю, мениджър за Китай в изследователската фирма JATO Dynamics.
EV гигантът, например, подкопа китайските съперници през февруари, като предложи своята технология за асистирано шофиране „Божието око“ безплатно в цялата си гама, включително в превозни средства, струващи под 10 000 долара.
На автомобилното изложение в Шанхай тази седмица BYD представи огромна изложба на превозни средства под четири различни марки, които превъзхождаха тези на повечето други автомобилни производители. Компанията представи нови модели, вариращи от евтините Seal 06 и Sealion 06 - започващи съответно от около 100 000 юана ($13 700) и 160 000 юана - до Yangwang U8L, ултралуксозен триредов SUV, и Denza Z, концепция за спортен автомобил от висок клас.
След стремителния си възход в Китай, BYD се разшири в Европа през 2023 г. със смели амбиции. Бившият европейски шеф Шу каза миналия май, че BYD има за цел да бъде най-големият продавач на EV в региона до 2030 г.
Но BYD не успя да проучи европейските пазари предварително, казаха настоящите и бившите мениджъри.
В красноречив пример BYD купи скъпо и високопоставено спонсорство на футболния шампионат Евро 2024 в Германия, където се обяви за производител №1 на "NEV", което означава "ново енергийно превозно средство". Това е термин, който обикновено се използва в Китай, за да опише комбинирания EV-и-хибриден сектор - но акронимът е безсмислен за немските клиенти.
Първоначалната дилърска мрежа на BYD също беше твърде малка и твърде концентрирана в големите градове, казаха източници от BYD.
В Германия BYD сега планира да разшири дилърската си мрежа до 120 локации от 27, каза Давино от BYD, бивш мениджър на Stellantis, назначен да управлява Германия, цитиран от Reuters през март.
Германският е най-големият автомобилен пазар в Европа с 2,8 милиона продадени автомобила миналата година. BYD продаде по-малко от 2900 автомобила там през 2024 г. „Пазарът в Германия не е лесен“, каза Давино. „Основните неща все още липсват тук.“
Бивши мениджъри казаха, че основната грешка на BYD преди стартирането в Европа е била да я третират като единен пазар - като Китай или Съединените щати - а не като десетки различни страни.
Един бивш мениджър на BYD сравни националните пазари на Европа с "жаби в тиган", всички скачащи в различни посоки, добавяйки: "BYD едва сега започва да научава това."
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.14 | ▲0.49% |
USDJPY | 141.71 | ▼0.69% |
GBPUSD | 1.33 | ▲0.19% |
USDCHF | 0.82 | ▼0.58% |
USDCAD | 1.38 | ▼0.11% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 40 050.50 | ▲0.26% |
S&P 500 | 5 440.22 | ▲0.51% |
Nasdaq 100 | 18 912.40 | ▲0.81% |
DAX 30 | 21 942.50 | ▲1.54% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 93 755.20 | ▲0.34% |
Ethereum | 1 815.43 | ▲3.34% |
Ripple | 2.27 | ▲2.61% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 62.94 | ▼2.05% |
Петрол - брент | 65.74 | ▼1.65% |
Злато | 3 331.29 | ▼0.17% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 532.38 | ▼0.63% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 111.28 | ▲0.48% |
Germany Bund 10 Year | 131.67 | ▼0.19% |
UK Long Gilt Future | 93.18 | ▲0.78% |