Снимка: Istock
Пазарният дял на Tesla в Европа продължи да се свива на годишна база през февруари, показват данните във вторник, тъй като продажбите на производителя на изцяло електрически автомобили спаднаха за втори месец въпреки нарастващите регистрации на електромобили като цяло на континента.
Тъй като конкуренцията нараства и забавянето на европейските икономики възпрепятства общите продажби на автомобили, марката за електрически батерии (BEV) на Илон Мъск е продала 42,6% по-малко коли в Европа досега тази година, показват данни на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA).
Tesla контролираше 1,8% от общия пазар и 10,3% от пазара на BEV през февруари, спад от 2,8% и 21,6% миналата година.
Компанията е продала по-малко от 17 000 автомобила в страните от Европейския съюз, Великобритания и Европейската асоциация за свободна търговия, в сравнение с над 28 000 през същия месец на 2024 г.
В момента Tesla е изправена пред редица предизвикателства в Европа, преди пускането на пазара на новия модел Y от среден размер този месец. Производителят на електромобили има по-малка, остаряла гама, докато традиционните конкуренти от производителите на автомобили и новите китайски участници продължават да пускат нови, често по-евтини електрически модели.
Мъск, главният изпълнителен директор на компанията, също предизвика противоречия, като ухажва крайнодесни партии в Европа, което допринесе за спада в продажбите на Tesla.
Като цяло продажбите на BEV на същите пазари миналия месец са се увеличили с 26,1% спрямо февруари 2024 г., въпреки че общите продажби на автомобили са намалели с 3,1%, според ACEA.
Нарастващият интерес към електрическите автомобили на втория по големина пазар на електромобили в света се дължи до голяма степен на новите цели на ЕС за емисиите и пускането на по-евтини електрически модели, казват пазарни експерти, но това не е достатъчно, за да компенсира свиващото се търсене на бензинови и дизелови автомобили.
„Продължаваме да очакваме глобалният автомобилен обем да остане почти непроменен“ тази година, казаха анализаторите на Citi в бележка.
Декларация в ЕС показа миналата седмица, че Tesla е сформирала група за продажба на въглеродни кредити на повече от половин дузина автомобилни производители, докато се опитват да постигнат европейските цели за емисии на CO2, които влязоха в сила през януари.
Въпреки че въз основа на данни за 2024 г. анализаторите изчисляват, че продажбите на Tesla могат повече от да компенсират емисиите на тези компании, ситуацията може да се промени, ако продажбите й продължат да спадат.
ЕС въведе целите, за да подпомогне EV да нарасне в блока, но се очаква във вторник да одобри облекчаване на тези мерки, за да позволи тригодишно осредняване на емисиите от автопарка.
Докато общите регистрации на нови автомобили в ЕС паднаха с 3,4% през февруари, продажбите на BEV скочиха с 23,7%, второ поредно увеличение, докато продажбите на хибридни автомобили (HEV) нараснаха с 19%.
Електрифицираните превозни средства – BEV, HEV или plug-in хибриди (PHEV) – продадени в блока, представляват 58,4% от всички регистрации на леки автомобили през февруари, спрямо 48,2% година по-рано.
„2025 г. започна наистина ярко за европейския пазар на електрически автомобили“, каза генералният секретар на E-Mobility Europe Крис Херон пред Reuters.
„Виждаме ранните въздействия от плановете на производителите да изпълнят планираните ограничения на CO2 в ЕС“.
Сред най-продаваните марки в Европа, продажбите на Volkswagen и Renault се повишиха съответно с 4% и 10,8% спрямо година по-рано в ЕС, Великобритания и страните от Европейската асоциация за свободна търговия през февруари, докато продажбите на Stellantis паднаха с 16,2%.
Продажбите на SAIC Motor са нараснали с 26,1% спрямо година по-рано въпреки въздействието на митата на ЕС върху произведените в Китай електромобили, докато те са намалели с 15% на Volvo, собственост на Geely.
Пазарният дял на марките, които не са отчетени от ACEA, включително BYD и други китайски производители на автомобили, нарасна до 2,5% от 1,5% година по-рано.
Общите продажби на автомобили в Испания са нараснали с 11% на годишна база през месеца, докато са намалели на други големи пазари, като регистрациите са спаднали с 6,4% в Германия, 6,2% в Италия и 0,7% във Франция.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.08 | ▲0.37% |
USDJPY | 150.15 | ▼0.21% |
GBPUSD | 1.29 | ▲0.34% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.20% |
USDCAD | 1.43 | ▼0.22% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 42 820.00 | ▲0.33% |
S&P 500 | 5 767.92 | ▲0.36% |
Nasdaq 100 | 20 133.90 | ▲0.38% |
DAX 30 | 22 912.50 | ▼0.14% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 87 512.30 | ▲0.69% |
Ethereum | 2 030.27 | ▲1.04% |
Ripple | 2.37 | ▲0.95% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.74 | ▲0.04% |
Петрол - брент | 73.14 | ▼0.20% |
Злато | 3 034.56 | ▲0.44% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 534.38 | ▼0.12% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.50 | ▼0.08% |
Germany Bund 10 Year | 128.31 | ▲0.18% |
UK Long Gilt Future | 91.42 | ▲0.40% |