Снимка: iStock
Компаниите започват да работят с туроператори, за да привлекат туристи, интересуващи се от туризъм, базиран на кино и телевизионни сериали, пишат Euronews Travel.
Game of Thrones, La Casa de Papel, Elite, Black Mirror и филмите на Алмодовар, списъкът с големи международни продукции, заснети изцяло или частично в Испания, продължава да расте през последните години.
Това също така доведе до развитието на кино и телевизионен туризъм в страната, тъй като хората пътуват, за да видят местата, където са заснети любимите им филми и предавания.
„Преди беше по-скоро като хора, които бяха супер фенове на филми, така че те пътуваха предимно на юг от Испания в пустинята, където се снимаха уестърните или в Севиля по стъпките на Междузвездни войни, но сега става все по-популярна“, обяснява Диего Сантос, професор по туризъм в EAE Business School в Мадрид.
"През последните години има по-голяма тенденция около кинотуризма. Тази ниша се разраства много бързо."
Четирима от десет анкетирани признават, че културата е една от големите мотивации за пътуване. Един на всеки десет разкрива, че е планирал бягство до място, което е било използвано за заснемане на филм или телевизионно шоу.
„Потенциалът за растеж на този тип туризъм е огромен с възхода на големите платформи за стрийминг като Netflix и способността им да събудят у милиони зрители интерес към пейзажи и култури по света“, казва Ана Алонсо, директор и основател на The Traveling Set, първата консултантска фирма в Испания, специализирана във филмовия туризъм.
Проучването установи, че Мадрид е градът, в който най-често се споменава филм, сериал или документален филм по време на посещението (28,1 процента), следван от Алмерия (22,6 процента) и Севиля (15,3 процента).
"Предизвикателството сега е да разработим професионална оферта, да я популяризираме и да стимулираме търсенето. В сравнение с Обединеното кралство, което е лидер в този сектор, все още има малко предложения от този вид в Испания. Това е малко като в началото на винения туризъм", добавя Алонсо.
Филмовият туризъм е бързо развиваща се ниша
Нарастващото търсене доведе до създаването на индустрия, специално свързана с филмовия туризъм. Компаниите започват да работят с туроператори, за да привлекат туристи, интересуващи се от туризъм, базиран на кино и телевизионни сериали.
„Не става дума само за ходене на места или посещение на основните места, където са записани филми, а повече за свързване на киното с историята на града“, обяснява Обри Миноти, основател на Lorens, консултантска фирма, която работи чрез канала на туроператора и туристическите агенции. „Това са повече туристически преживявания, при които филмът илюстрира, разширява и завършва туристически дискурс и в крайна сметка преначертава очертанията на туристически продукт чрез киното.“
Предлаганите преживявания са разнообразни и могат да включват нощни прожекции, тематични вечери в ресторанти, семинари за шиене, гледане на филмови костюми или провеждане на тиймбилдинг на тема филм.
„Чрез екранния туризъм можете да говорите за култура, гастрономия, природно наследство, кино или фантастика, които ви водят до място по причина, свързана с историите, които сте гледали у дома“, казва Алонсо, който вече е разработил ръководства за кинематографични маршрути през местата, избрани от големи продукции. „Възможностите са огромни.“
Испания вече е популярно място за снимане
Испания винаги е била популярно място за заснемане на филми, благодарение на своя климат – къси, меки зими, малко валежи и повече от 3000 часа слънчево греене годишно в някои региони – и разнообразието на нейните пейзажи, от безводната пустиня до буйната гора или Средиземно море.
През 60-те години на миналия век Алмерия попада в светлината на прожекторите, след като италианският режисьор Серджо Леоне избира пустинята Табернас за декор на известните си уестърни, като Добрият, лошият и грозният.
„Испания използва филмите като начин за насърчаване на туризма от десетилетия“, казва Сантос. „Днес обаче, знаейки, че нашият туристически модел изглежда не е най-социално устойчивият, всяка отделна ниша, която ни помага да се преместим от пространства, които са силно концентрирани с туристизация и масовизиране, към други места е наистина важна.“
От 2020 г. испанското правителство също така предлага данъчни кредити от 30 процента за първия похарчен милион евро и 25 процента за останалите, за да привлече международни филмови продукции. Разрешителните за публично заснемане бяха улеснени и процесът за издаване на визи на международни продуцентски екипи беше опростен. Тези продукции сега генерират икономическо въздействие от 1,32 милиарда евро, според испанската филмова комисия.
И като знак, че Испания се очертава като топ дестинация за тази нарастваща тенденция, първият европейски конгрес по филмов туризъм ще се проведе следващия месец в страната.
Може ли това да е решение за масовия туризъм?
В същото време в Испания от миналата година текат протести срещу масовия туризъм. Местните жители се оплакаха от отрицателното въздействие върху живота им, като се започне с тежка жилищна криза, засилена от краткосрочните наеми.
Миналото лято дори бяха пръскани с водни пистолети туристи в Барселона. Може ли този нов вид туризъм да предложи решение?
„За нас екранният туризъм е нов начин за правене на нещата, по-свързани с устойчивостта“, казва Алонсо. „Това е вид туризъм, който не е обвързан с определено време от годината, както е плуването на плажа, и също така ни позволява да пренасочваме трафика към места, които никога не сте предполагали, че ще посетите.“
Това е визия, споделена от Lorens, която предлага обиколки до няколко места в Испания.
„Тези клиенти искат, разбира се, да видят основните паметници, но веднага щом ги заведем на второстепенно място, което киното е подчертало, получавате уоу, които изникват през цялото време“, каза Миноти.
Още по темата:
Развълнувани от специални оферти? Ето къде бюджетът ви за почивка ще се простира най-далеч в Европа
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.09 | ▼0.76% |
USDJPY | 147.84 | ▲1.72% |
GBPUSD | 1.27 | ▼1.51% |
USDCHF | 0.86 | ▲1.02% |
USDCAD | 1.42 | ▲0.03% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 38 131.20 | ▲2.64% |
S&P 500 | 5 091.88 | ▲3.67% |
Nasdaq 100 | 17 549.70 | ▲4.95% |
DAX 30 | 20 131.30 | ▼2.01% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 78 857.40 | ▲0.73% |
Ethereum | 1 571.08 | ▼0.49% |
Ripple | 1.93 | ▲0.40% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 60.99 | ▲2.18% |
Петрол - брент | 64.44 | ▼2.33% |
Злато | 2 983.12 | ▼0.57% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 536.16 | ▲1.43% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 111.80 | ▼1.86% |
Germany Bund 10 Year | 130.10 | ▼0.24% |
UK Long Gilt Future | 91.86 | ▼2.13% |