Страните-членки на Европейския съюз са предложили 2000 проекта за финансиране по новия инвестиционен план, който бе предложен от председателя на Европейската комисия (ЕК) Жан-Клод Юнкер, известен като плана "Юнкер", за 1,3 трилиона евро ($1,59 трилиона), съобщи Reuters, позовавайки се на информирани източници от ЕК.
Проектите са представени от правителствата на страните-членки на ЕС - от нов терминал на летището в Хелзинки до създаване на система за защита от наводнения във Великобритания.
От планираните 1,3 трилиона евро, 500 млрд. евро се очаква да бъдат усвоени за проекти, които да бъдат реализирани в следващите три години, пише в работния документ, който ще бъде представен утре, 9 декември, на министрите на финансите, и с който Reuters разполага.
Очаква се първите проекти да бъдат одобрени през юни и веднага да започне тяхното финансиране.
Нивото на инвестиции в Европейския съюз спадна до историческо дъно, припомня Reuters. Затова Европейската комисия задели 8 млрд. евро, за да се създаде специален инвестиционен фонд, управляван от Европейската инвестиционна банка. При представянето на проекта председателят на ЕК Жан-Клод Юнкер обяви, че неговият план ще бъде в състояние да привлече инвестиции на стойност 315 млрд. евро за период от три години.
За да събере предложената в работния документ сума от 500 млрд. евро, правителствата на ЕС ще платят със свои пари част от проектите в съответствие с правилата на бюджета на ЕС или ще привлекат частни инвеститори.
При днешното представяне на екипа на Министерството на регионалното развитие шефът на Агенция „Пътна инфраструктура" инж. Лазар Лазаров обяви, че България е подготвила проекти по плана „Юнкер" за 1,1 млрд. евро за инвестиране на няколко ключови пътни проекта - скоростните пътища София - Видин и Русе - Велико Търново, както и за магистралата София - Калотина.
Индикативната стойност на пътя София - Видин е 500 млн. евро, а тази за магистралата София - Калотина е 350 млн. евро, обясни Лазаров. Според него за изграждане на скоростния път Русе - Велико Търново ще бъдат необходими още около 250-300 млн. евро. За да бъдат завършени проектите, страната ни ще разчита на публично-частното партньорство, обясни Павлова.
Чрез плана „Юнкер" има възможност да се финансира строителството и на автомагистрала „Черно море", макар че към нея в момента има обявени други инвестиционни намерения и заради това не е включена в пакета.
Освен за пътната инфраструктура МРРБ е разработило и пакет за финансиране по плана „Юнкер" на бъдещия фонд за енергийна ефективност. Той ще бъде с капитал от 1 млрд. лева, а нашата цел е впоследствие той да се увеличи до 1 млрд. евро. Интерес за инвестиции в този фонд вече са представили от Европейската банка за възстановяване и развитие и Световната банка, обясни министър Лиляна Павлова.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 594.40 | ▼0.40% |
Ethereum | 3 366.44 | ▲1.06% |
Ripple | 1.54 | ▲4.60% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |