Статистиките за неплатежоспособност на строителния сектор в Полша показват, че желаната цел вече е достигната - от големите нива на фалити от 2010-2012 г., до сектор с едни от най-високите подобрения по отношение на несъстоятелността. Показват ли тези статистики дългосрочни подобрения за целия сектор? Досега жилищното строителство, което е малка част от строителния сектор, дава признаци за подобрение, а нови средства от ЕС съдействат за намаляването на рисковете. Това показва анализа на консултантската компания Кофас Груп за рисковете пред строителния сектор на Полша.
История на влошаването
Строителният сектор в Полша достигна своя връх преди 10 години с увеличаване в търсенето на нови жилища, подкрепено от атрактивни ипотечни кредити. Другият голям тласък на сектора дойде, когато Полша бе избрана за домакин на футболното първенство през 2012 г. заедно с Украйна. Това доведе до планирането на ново строителство, както на стадиони, така и на инфраструктура. С големия брой нови договори настъпиха и колебания в цените на строителните материали, което доведе до колапс на много от строителните фирми. Освен това спада в търсенето на пазара на жилища допринесе за влошаване на перспективите за фирми, фокусирани върху този сегмент на строителния пазар, От 2010 г. фалитите на строителни фирми започнаха да се покачват драматично - първо с 20%, след това с 46% през 2011 г. и с 52% през 2012 година.
Признаци на подобрение и значителни възможности за 2016 г.
Сегашните статистики за неплатежоспособност показват коренно различна картина. След години на влошаване строителните компании показват не само спад на фалитите, но и значителнo подобрениe, дори повече от тoвa в други сектори. Първите три тримесечия на 2014 г. показват 26% спад при неплатежоспособността. Това положително развитие може да бъде проследено още от топлата зима на 2013/2014 г., която доведе до спад в закъсненията в строителството. Освен това благодарение на исторически ниските нива на лихвени проценти, увеличаването на търсенето и стабилизирането на цените, жилищният пазар се оживява. Друг положителен стимул е подкрепата на правителството относно даването на ипотечни кредити на млади хора. Тъй като програмата е свързана само с първичния пазар на жилища, тя подкрепя както строителните фирми, така и по-малките фирми предоставящи обзавеждане и довършителни работи. Независимо от това, програмата е сравнително рестриктивна и този пазар представлява малка част от строителния сектор.
В дългосрочен план строителните фирми ще се възползват от приток на средства от ЕС от новия бюджет за периода 2014-2020. Тези фондове на ЕС (за които Полша е най-големият бенефициент), съчетани с вътрешни средства, ще бъдат използвани за по-нататъшни подобрения на инфраструктурата на страната. Те дават големи възможности на компаниите специализирани в инфраструктурното строителство. Въпреки това поради процедурни въпроси, значението на тези завишени инвестиции ще бъде усетено само от строителните компании.От 2016 г. Кофас промени оценката на строителния сектор от много висок риск на висок риск, благодарение на подобрените перспективи. Повече видимо подобрение и намаляване на риска занапред ще усетят строителните фирми през 2015 г.
"Строителният сектор най-накрая генерира по-добри перспективи. По-високите продажби и строителната продукция съответстват на намаляване на броя на дружествата в несъстоятелност. Перспективите за сектора са сравнително положителни, но трябва да се отбележи, че много предприятия все още страдат от един дълъг период на проблеми с ликвидността. Те приветстват признаците на възстановяване като облекчение, но дългосрочното подобряване трябва да бъде взето предвид тяхното финансово състояние" - отбелязва Грегорж Шилевич, главен икономист на Кофас за Централна и Източна Европа.
По-добра перспектива за повечето сектори
Оценките от няколко други сектора също са ревизирани. Докато подобреното търсене (както от вътрешни, така и от чужди пазари) допринася за подобряването на сектора на металите и автомобилостроенето до среден риск, то два други сектора остават относително чувствителни към настоящите външни негативни въздействия. Понижени си оценките за транспортния и химическия сектори. Полските транспортни фирми са широко отворени за услуги от чужбина, а възстановяването на Еврозоната, което е под въпрос, не генерира достатъчно инерция за търговските партньори на Полша. От друга страна транспортният сектор се възползва от понижените цени на петрола, което допринася за намаляването на разходите.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 97 805.60 | ▼1.20% |
Ethereum | 3 417.96 | ▲2.61% |
Ripple | 1.48 | ▲0.36% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |