Продължават да се подобряват потребителските нагласи в Германия, съобщават от БНР. Те достигат 13 и 12/-годишен връх за месец април, тъй като ниските енергийни цени и слабото евро се възприемат като фактори, подкрепящи както водещата икономика в еврозоната, така и и състоянието на отделните домакинства, показва последно проучване на икономическия институт GfK.
Индексът на института GfK, определящ бъдещите потребителски нагласи в Германия за април, се повиши до 10,0 пункта от 9,7 пункта през март и при прогноза на финансовите пазари за по-скромно повишение до 9,8 пункта. Това представлява подобрение на немските потребителски очаквания за шести пореден месец, като индексътза април достигна най-високо ниво от октомври 2001-ва година.
Германските потребители продължават да бъдат повлияни позитивно от много ниските енергийните цени, тъй като ниските цени на горивата повишават техния разполагаем доход и дават на потребителите по-голяма свобода за други разходи и покупки. В същото време по-слабото евро допринася за повишение на немския износ, се посочва в изявление на института GfK.
Днешните данни потвърждават, че вътрешното частно потребление ще продължи да представлява основен двигател за икономическия растеж на Германия и през настоящата годината, след като именно потребителските разходи допринесоха за солидното повишение на немския БВП през последното тримесечие на 2014-а година (ръст на БВП с 0,7% на тримесечна база) и отбеляза ръст с 1,6% през цялата минала година.
Индексът, измерващ икономическите очаквания на немските потребители, скочи през март с цели 9,6 пункта до 36,8 пункта. Това представлява подобрение на индекса за четвърти пореден месец и негово най-високо ниво от юли 2014-а година насам, тъй като рекордно ниските лихви, определни от ЕЦБ и по-ниското евро правят немския износ по конкурентен извън пределите на еврозоната, показва проучването на GfK.
Индексът, измерващ очакванията на немските потребители за техните доходи, също отчете добро повишение през март за трети пореден месец, достигайки 53,1 пункта спрямо 50,6 пункта през февруари. За пети пореден месец германците продължават да показват и все по-добра склонност да харчат, като този индикатор се повиши през март до 63.0 пункта от 59,1 пункта през предходния месец, достигайки 8-годишен връх.
Институтът GfK посочи, че потребителите в страната ще продължат да играят важна роля за икономическия растеж на Германия през настоящата година, като прогнозира растеж на частното потребление през 2015-а година с 1,5 процентни пункта.
За сега общата картина е благоприятна, но битката около бъдещето на Гърция може да доведе до известна несигурност в Германия през следващите месеци. Немската икономика може да претърпи сериозно отстъпление, ако Гърция излезе от еврозоната, предупреди институтът GfK.