Днес евродепутатите трябва да приемат или да отхвърлят бюджета на ЕС за 2016 година, след проведените относително спокойни дебати вчера, 24 ноември.
Решението как да се разпределят финансовите средства на ЕС не се взема лесно. Нужни са месеци подготовка и дебати, почти всяка комисия в ЕП изразява мнение, пленарното гласуване може да продължи часове, а после следват сложни преговори със Съвета.
Европейската комисия отговаря за изготвянето на първоначален проект на годишния бюджет на ЕС. Парламентът и страните-членки в Съвета след това трябва да постигнат съгласие за всяко отделно число в него.
Тази година Комисията направи своето предложение на 27 май. Още преди това - през март 2015 г., депутатите бяха представили своите приоритети - насърчаване на икономическия растеж, справяне с миграционната криза и с кризите в съседните на ЕС страни и изчистване на неплатени сметки от предишни години.
Всички дейности на ЕС - независимо дали става въпрос за подкрепа за селскостопанските производители, подобряване на инфраструктурата или овладяване на потока от имигранти, имат своето финансово изражение и за тях трябва да се предвидят средства в бюджета. Почти всички парламентарни комисии - 15 тази година, дават своя принос за позицията на ЕП, а комисията по бюджети отговаря да изготви общ текст за разглеждане и гласуване на пленарно заседание.
Проектът на бюджет бе гласуван в бюджетната комисия в продължение на два дни в края на септември 2015 г., а след това позицията на Парламента бе одобрена в пленарна зала на 28 октомври след още едно дълго гласуване, в което трябваше да се вземе решение по множество предложения за изменения в отделни пера.
Това обаче не е всичко, тъй като числата, одобрени в Парламента, обикновено са различни от онези, по които са постигнали съгласие правителствата в Съвета, и това налага двете институции да потърсят компромис. Тази година преговорите завършиха по-рано от крайния срок, в ранните часове на 14 ноември. Гласуването в пленарна зала на 24 ноември следва да потвърди предварителното споразумение и да открие пътя за влизането на бюджета в сила с подписването му от председателя на Парламента.
Бюджетът в числа
Депутатите ще гласуват за бюджет на ЕС за 2016 г., предвиждащ ангажименти на стойност 155 млрд. евро и плащания на стойност 143,8 млрд. евро. Ангажиментите са финансовите задължения, които ЕС има право да поеме през конкретна година; плащанията са реалните изразходвани средства. Поетите ангажименти в определена година могат да изискват извършването на плащания в следващи години; и обратното, ангажименти от предходни години могат да изискват извършването на плащания сега.
Бюджетът се равнява на около 1% от брутния национален доход на страните от ЕС, взети заедно, а административните разходи в него са сравнително малки - под 6%. Страните правят национални вноски и събират мита и акцизи от името на ЕС, но те са и бенефициентите на всички европейски програми и политики. Информация за разходите на европейския бюджет и вноските по страни (последните достъпни данни са от 2014 г.) може да бъдат открити тук.
През 2014 г. България внесе в бюджета на ЕС 403,9 млн. евро и събра от името на ЕС митнически и земеделски търговски такси в размер на 75 млн. евро, от които запази 25% под формата на административна такса.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▲0.07% |
USDJPY | 157.89 | ▲0.10% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.45% |
USDCHF | 0.90 | ▲0.43% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.08% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 343.80 | ▼0.84% |
S&P 500 | 6 026.20 | ▼1.13% |
Nasdaq 100 | 21 698.10 | ▼1.39% |
DAX 30 | 20 109.50 | ▲0.17% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 94 337.10 | ▲0.18% |
Ethereum | 3 339.15 | ▲0.33% |
Ripple | 2.17 | ▲0.98% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 70.24 | ▲0.80% |
Петрол - брент | 73.42 | ▲0.75% |
Злато | 2 622.01 | ▼0.39% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 546.08 | ▲1.14% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.38 | ▼0.24% |
Germany Bund 10 Year | 132.81 | ▼0.66% |
UK Long Gilt Future | 91.70 | ▼0.46% |