Европейската комисия (ЕК) представи днес предложение за следващия многогодишен бюджет на ЕС от 2021 до 2027 година пред Европейския парламент (ЕП), заседанието на което беше предавана директно по специализиран телекомуникационнен канал на ЕП. Предложението е обвързано с очакванията Европа да играе по-голяма роля за осигуряването на сигурност и стабилност в света, на фона на оттеглянето на Великобритания.
Днешното предложение отговаря на това двойно предизвикателство чрез
намаляване на разходите и осигуряване на нови ресурси
Финансирането на новите и основните приоритети на Съюза ще бъде запазено или увеличено, което неизбежно означава, че средствата за други области ще бъдат намалени.
„При толкова високи залози е време да действаме по отговорен начин. Поради това днешното предложение за бюджет е едновременно целенасочено и реалистично", каза пред евродепутатите председателят на ЕК Жан-Клод Юнкер.
По неговите думи, Европейската комисия предлага нов механизъм за защита на бюджета на ЕС от финансови рискове, свързани с всеобщи слабости в прилагането на принципите на правовата държава в държавите членки. Предложените нови инструменти ще позволят на Съюза да спре, намали или ограничи достъпа до финансиране от ЕС по начин, който е пропорционален на естеството, тежестта и обхвата на слабостите в прилагането на принципите на правовата държава. Такова решение ще се предлага от Комисията и ще се приема от Съвета чрез гласуване с обратно квалифицирано мнозинство.
С този елемент от предложените днес първи идеи на Европейската комисия за новия дългосрочен бюджет за периода 2021-2027 г. вече официално е предложен за дебат и одобрение или отхвърляне механизъм за поставяне спазване върховенството на закона като принцип за защита на средствата на европейските данъкоплатци.
Санкциите срещу страните нарушители
Фактът, че за одобряване на своеобразните санкции срещу страни нарушители ще е нужно квалифицирано мнозинство, означава, че ако техен обект са критикувани страни като Унгария, Полша или България, техните правителства няма да могат да блокират вота, дори ако съберат подкрепата на няколко съмишленици.
"Ще обезпечим доброто финансово управление чрез първия по рода си механизъм за принципите на правовата държава. Това е начинът да действаме отговорно с парите на нашите данъкоплатци. Сега са наред да действат Парламентът и Съветът. Убеден съм, че трябва да се стремим да постигнем споразумение преди изборите за Европейски парламент следващата година", заяви председателят на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер в разпространеното официално съобщение.
Като цяло Комисията предлага дългосрочен бюджет на стойност 1.135 трилиона евро поети задължения (по цени от 2018 г.) за периода от 2021 г. до 2027 г., което се равнява на 1.11% от брутния национален доход (БНД) на ЕС-27 (без Великобритания). За да бъдат финансирани нови и неотложни приоритети, настоящите нива на финансиране ще трябва да бъдат увеличени.
Предложението на Комисията привежда бюджета на Съюза в съответствие с политическите ни приоритети, съгласно положителната програма, определена от председателя Жан-Клод Юнкер в обръщението му за състоянието на Съюза, произнесено на 14 септември 2016 г., и одобрена от лидерите на ЕС-27 в Братислава на 16 септември 2016 г. и в Римската декларацията от 25 март 2017 г. Като се съсредоточава върху областите, в които Съюзът е в най-добра позиция да постига резултати, той е бюджет за една Европа, която закриля, предоставя възможности и защитава.
Инвестирането сега в области като научните изследвания и иновациите, младите хора, цифровата икономика, управлението на границите, сигурността и отбраната ще допринесе за постигането на просперитет, устойчивост и сигурност в бъдеще. Например бюджетът за програма „Еразъм+" и за Европейския корпус за солидарност ще бъде удвоен.
Същевременно Комисията разгледа критично въпроса в кои области могат да се направят икономии и да се подобри ефективността. Комисията предлага финансирането на общата селскостопанска политика и на политиката на сближаване да се намали умерено - и за двете политики с около 5 % - за да отразява новата реалност на Съюз с 27 държави. Тези политики ще бъдат осъвременени, за да се гарантира, че могат да постигат същите резултати с по-малко ресурси и дори да подпомагат новите приоритети. Например политиката на сближаване ще играе все по-важна роля за подкрепата на структурните реформи и - в дългосрочен план - интеграцията на мигрантите.
Резултатът от тези промени ще намери израз в преразпределяне на бюджета, както и в съсредоточаване върху областите, в които бюджетът на ЕС може да донесе най-големи ползи.
След председателят на ЕК пред евродепутатите разяснения на предложенията направи Гюнтер Йотингер, комисар по въпросите на бюджета и човешките ресурси. Той отдели специално внимание на новите форми на финансиране. По думите на Йотингер, Комисията предлага финансирането да се осъществи чрез комбинация от свежи пари (приблизително 80 %) и преразпределения на средства и икономии (приблизително 20 %).
Нови източници за финансиране на дългосрочния бюджет
Комисията предлага да се опрости настоящият собствен ресурс на базата на данъка върху добавената стойност (ДДС) и да се въведе кошница от нови собствени ресурси, обвързана с политическите ни приоритети.
Предложената кошница от нови собствени ресурси включва:
- 20 % от приходите от схемата за търговия с емисии;
- изискуема ставка от 3 %, прилагана към новата обща консолидирана основа за облагане с корпоративен данък (която ще бъде въведена постепенно, след като бъде прието необходимото законодателство);
- национална вноска, която ще се начислява върху количеството нерециклирани отпадъци от пластмастови опаковки във всяка държава членка (0,80 евро на килограм).
Йотингер подчерта, че тези нови собствени ресурси ще представляват около 12% от общия бюджет на ЕС и могат да осигурят до 22 милиарда евро годишно за финансиране на новите приоритети.
Бюджет на ЕС за силен и стабилен икономически и паричен съюз
Стабилността на еврозоната е предпоставка за създаването на работни места, за растежа, за инвестициите и за социалната справедливост в Съюза като цяло. През декември 2017 г. в рамките на пътната си карта за задълбочаване на европейския икономически и паричен съюз Комисията определи по какъв начин новите бюджетни инструменти могат да бъдат разработени в рамките на публичните финанси на ЕС, за да се подкрепи постигането на стабилна еврозона и доближаване към еврозоната. В новата многогодишна финансова рамка се предлагат два нови инструмента:
- Нова Програма за подкрепа на реформите, която - с общ бюджет от 25 милиарда евро - ще оказва финансова и техническа подкрепа на всички държави членки за провеждането на приоритетни реформи, особено в контекста на европейския семестър. В допълнение към това Механизъм за сближаване ще предоставя специализирана подкрепа за държавите членки извън еврозоната, които се подготвят да се присъединят към общата валута.
- Европейска функция за стабилизиране на инвестициите, която ще подпомогне запазването на равнищата на инвестициите в случай на големи асиметрични сътресения. Тя ще започне да функционира под формата на заеми „бек-ту-бек" от бюджета на ЕС на стойност до 30 милиарда евро, съчетани с финансова помощ за държавите членки, предназначена за покриване на разходите за лихви. Заемите ще осигурят допълнителна финансова подкрепа в момент, в който публичните финанси бъдат поставени под натиск, а приоритетните инвестиции трябва да се запазят.
След представянето на Йотингер представители на различните парламентарни групи направиха кратки изявления, сред които по равно бяха одобренията и критиките. Всички изказали се приветстваха философията за модерен, опростен и гъвкав бюджет. Най-сериозни са опасенията относно увеличаването на вноските, заради излизането на Великобритания от ЕС, както и заради намаляване на бюджета за селско стопанство и кохезията.
Специално внимание бе отделено на предложението да се увеличи бюджета с 200 милиарда евро, вместо да се намали бюджетът, което означава, че европейските данъкоплатци ще трябва да плащат повече отколкото в момента. Чуха се и мнения за увеличение на вноските до 2% от БВП на съответната страна, докато Комисията предлага увеличение от 1 на 1,1 на сто. Повечето евродепутати приветстваха увеличаването на данъците, които плащат големите корпорации, а не обикновените хора. Много от изказалите си евродепутати предлагат бюджетът да отговора на очакванията на хората, свързани с тяхната сигурност и в тяхна защита от последиците на глобализацията, както и от затоплянето на климата.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.03 | ▼0.11% |
USDJPY | 156.49 | ▼0.99% |
GBPUSD | 1.22 | ▲0.28% |
USDCHF | 0.91 | ▼0.01% |
USDCAD | 1.43 | ▼0.14% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 468.00 | ▲1.57% |
S&P 500 | 5 990.12 | ▲1.77% |
Nasdaq 100 | 21 401.10 | ▲2.17% |
DAX 30 | 20 746.30 | ▲1.77% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 99 816.10 | ▲3.42% |
Ethereum | 3 440.13 | ▲6.71% |
Ripple | 2.99 | ▲11.89% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 79.20 | ▲3.14% |
Петрол - брент | 81.08 | ▲1.01% |
Злато | 2 697.09 | ▲0.81% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 545.92 | ▼0.02% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.32 | ▲0.93% |
Germany Bund 10 Year | 131.50 | ▲0.86% |
UK Long Gilt Future | 90.96 | ▲2.18% |