Снимка: Архив spark.bg
Георги Вулов
Споделеното пътуване е новата конкурентна среда за големите производители на автомобили. И въпреки че на този етап услугата е повече на ниво иновативни разработки, нейното развитие може да укори производството на електрически автомобили, тъй като условията на кметствата в големите градове на Европа е колите за споделено пътуване да не замърсяват околната среда, което означава да са електрически, макар че някъде се допускат и хибридни.
В момента услугата се предлага предимно от иновативни фирми, които са разработили мобилно приложение за наемане и плащане на коли за споделено пътуване. И тъй като за целта се наемат или купуват електромобили, затова и в повечето градове иновативната услуга се предлага с ограничен брой коли. В София услугата Spark стартира в края на октомври миналата година с 25 коли и се предлага от съвместната фирма "Райд шеър България", в която основни акционери са българската "еМобилити интернешънъл" АД и латвйската "УАБ Райд шеър" с електомобили на VW, като се прилага бизнес моделът от Рига.
Другият немаловажен фактор, който принуждава големите производители на автомобили да се насочват към споделеното пътуване с автомобили, е защото в този вид услуга те виждат голяма пазарна ниша, която може да компенсира силно намалелите покупки на собствени автомобили, особено сред младите хора. Заради разрастване на споделеното пътуване производството на електромобили ще се ускори.
Потвърждение за силната конкуренция между европейските гиганти в автомобилната индустрия в този пазарен сегмент, са намеренията на Folkswagen и Renault, обявени почти едновременно в началото на юли, да разработят платформи за предлагане на споделено пътуване с произведени от тях електромобили.
Какво предлага Volkswagen
След като основните й конкуренти в Германия - Daimler и BMW предложиха свои коли за споделено пътуване, и Volkswagen Group ще започне да предлага тази услуга, наречена WE. В началото в нея ще участват само електрически автомобили, но на по-късен етап ще бъдат добавени и произвежданите от VW малък скутер Streetmate за придвижване на по-кратки разстояния, и електрическата тротинетка Cityskater за придвижване от мястото за паркиране на електромобила до най-близките стоянки за тротинентки, които ще бъдат много повече от тези за електромобили.
Услугата на VW ще стартира от Германия през 2019 година, но плановете са тя да се внедри и в най-големите градове в Европа, Северна Америка и Азия до 2020 година. „Смятаме, че в пазара за споделяне на автомобили все още има голям потенциал. Именно затова навлизаме на този пазар с единна концептция, която покрива всички нужди за превоз - от кратки пътувания в града до дълги ваканционни разходки", сподели пред журналисти при представянето на новата услуга членът на борда на VW Юрген Стакман.
Какво предлага Renault-Nissan
Френският производител Renault-Nissan подготвя постепенното въвеждане на услугата споделено пътуване в Париж и региона Ile-de-France, която се очаква да заработи още през месец септември 2018 г. с подкрепата на кметството на френската столица. Втората фаза на проекта на Renault-Nissan може да се разрасне до около 100 града в страната, като идеята на кмета на Париж Ан Хидалго е да бъде създадена отворена работна група за мрежата C40 с представители на френски общини по схемата на публично-частното партньорство.
Перспективата за увеличаване на производството на електромобили пред Renault-Nissan е много голяма, тъй като кметството на Париж отне миналата година лиценза на компанията Bolloré, която първа започна да предлага услугата за споделено пътуване Autolib с електромобили във френската столица. Временно, но с доста ограничени стоянки за зареждане, наемане и паркиране на коли, мястото на Bolloré бе заето от електрическите коли на Peugeot. От компанията обявиха през април, че заради услугата споделено пътуване ще увеличат трикратно производствените си мощности за електрически автомобили и всеки месец ще увеличават с по 5 местата за паркиране и наемане на електромобили в Париж. Така че Renault ще трябва да се пребори с големия си конкурент във Франция.
Освен подкрепата на кмета на Париж, Renault-Nissan има още едно предимство. През октомври 2017 г. френската компания спечели конкурс и достави 500 електрически коли за споделено пътуване в Мадрид, известна като Zity, оператор на която е голямата инфраструктурна испанска компания Ferrovial Service.
Париж е сред „пионерите"
по въвеждане на споделено пътуване Autolib с електрически автомобили още през 2011 година, на която бе отнет лиценза за френската столица миналата година, но същата услуга се предлага и в други големи градове на Франция. Поръчаните от френската компания Bolloré, която е оператор на Autolib, сини коли Bluecar се произвеждат от италианската автомобилна компания VEPB (Vehicle Électriques Pininfarina Bolloré). Тя е основана през 2010 година от две компании, базирани в Торино, Италия. Това са CECOMP Spa (Centro Esperienze COstruzione Modelli e Prototipi), която е създадена през 1978 г. от известния промишлен дизайнер на Fiat Джовани Форнерис, и инженеринговата и дизайнерска Pininfarina, създадена през далечната 1930 година от Батиста Пининфарина. И двете компании са специализирани в разработването на прототипи и възстановяване на единични бройки от стари модели и специални поръчки от автомобилни производители на италианските марки Lancia, Maserati, Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, както и на производители от Франция (Peugeot), САЩ (General Motors) и Азия (Toyota).
Дейността на VEPB се разраства, след като спечелват поръчката от Париж да произвеждат малките електрически коли Bluecar, които се предлагат за споделено пътуване само в син цвят, който е възприет в последствие от всички компании по света, които предлагат услугата споделено пътуване. Колите Bluecar имат пробег от 250 км и максимална скорост до 130 км/ч с едно зареждане.
Сините коли Spark в София
Услугата за споделено пътуване в София започна с 25 електромобила през октомври 2017 година, а пет месеца след старта общият брой на сините коли Spark в българската столица достигна 60. Плановете на фирмата "Райд шеър България", която предлага услугата, до края на 2018 година да оперира със 100 коли и с 250 до края на 2019 година.
Колите на Spark са паркирани в платените зони, а чрез едноименното приложение, което потребителите свалят и въвеждат в мобилния си телефон, те виждат кои автомобили и къде са свободни и могат да ги наемат. Колите се ползват от българи и чужди гости на София с едногодишен шофьорски опит.
За регистрацията в мобилното приложение Spark задължително се въвеждат номерата на лична карта, шофьорска книжа, кредитна карта и имейл, на който потребителите да получават данни за това колко време са ползвали услугата, колко километра са изминали и колко е сумата, която трябвада заплатят.
Задължението на ползващите сините електромобили е да ги върнат в платените зони за паркиране в центъра (синя и зелена зона) или на други обособени места, които са посочени в карта в мобилното приложение. При пътни инциденти отговорността се поема от виновния водач. За целта всеки автомобил е снабден с GPS устройство, което следи скоростта и посоката на движение. Това позволява вината да се доказва веднага.
Пазарът
2017 е много добра година за производителите на електрически коли, тъй като са отчетени продажби общо за над 1 милион, според обявените неотдавна данни на Международната агенция по енергетика (МАЕ). Според тях, общият брой на превозните средства, разчитащи само на електрическо захранване (ЕПС), които се движат по пътищата е над 3 милиона, или с 50% повече от 2016 година.
Продажбите на нови електромоболи автомобили през 2017 г.
Най-много, както е видно от таблицата, продажби са реализирани в Китай, където електромобилите заемат 2,2% пазарен дял от целия пазар. Китайският вносител ОЕМ очаква през 2020 г. да продава годишно по 4,52 млн. електрически превозни средства. На второ място е САЩ, където пазарният дял на електромобилите е 1,2%.
Решаващият фактор за развитието на пазара на електромобили е инфраструктурата на зарядните станции и качеството на пътищата. Затова в страни с огромен автомобилен парк, но заради липсата на зарядни станции, продажбите са много слаби. През миналата година в Индия са били продадени само 2000 електромобила, докато в Бразилия - само 300 коли.
Амбициите на проиводителите на електромоболи са много големи. BMW са обявили, че само през 2017 г. са продала 100 000 електромобила, а до 2025 г. планира тези модели да заемат до 25% от всички продажби на BMW group.
Daimler планира през 2020 г. да произведе 100 хиляди електромобили. Ford ще предложи на пазара 13 нови модела електромобили до 2020 година, а Volvo възнамерява да продаде 1 милион през 2025 г.
General Motors са произвели 30 000 електрически коли с марката Chevrolet през миналата година и планира да увеличи тяхното производство с 10-12 процента през следващите години.
Tesla се надява да прeдложи 500 хиляди електрически коли през 2018 г., а до 2020 г. годишните продажби да превишат 1 милион броя.
Японската Honda очаква две трети от продажбите й през 2030 г. да са на „електрифицирани" автомобили (PHEV, BEV и с горивни клетки FCEV).
Плановете на Renault-Nissan са да произведе най-малко 1,5 милиона електромобили общо до 2020 г.
Най-амбициозни са плановете на Volkswagen, която планира да продава до 3 милиона коли с електрическо задвижване през 2025 г.
Каквото и да се случи - дали ще продължава да се налага бизнес моделът като в София и в други градове по света услугата да се предлага от иновативни фирми, които са разработили мобилното приложение за наемане и заплащане електромобили, или самите производители ще предлагат услугата със собствени коли, като сами поръчват или разработват мобилни приложения, тази тенденция отразява бъдеща тенденция за разрастване производството на електромобили.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.09 | ▲0.29% |
USDJPY | 151.92 | ▼0.23% |
GBPUSD | 1.30 | ▲0.35% |
USDCHF | 0.86 | ▼0.13% |
USDCAD | 1.39 | ▼0.25% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 41 986.00 | ▲0.07% |
S&P 500 | 5 752.12 | ▲0.16% |
Nasdaq 100 | 20 141.90 | ▲0.27% |
DAX 30 | 19 246.90 | ▲0.19% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 68 879.70 | ▲1.56% |
Ethereum | 2 444.24 | ▲1.98% |
Ripple | 0.51 | ▲0.91% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 72.22 | ▲1.08% |
Петрол - брент | 75.76 | ▲0.74% |
Злато | 2 744.80 | ▲0.32% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 573.62 | ▲0.91% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.26 | ▼0.19% |
Germany Bund 10 Year | 131.52 | ▼0.15% |
UK Long Gilt Future | 93.62 | ▼0.32% |