Снимка: pixabay
Европейската комисия (ЕК) и органите за защита на потребителите от ЕС призовават Airbnb да приведе общите си условия в съответствие с правилата на ЕС за защита на потребителите и да осигури прозрачност при представянето на цените, съобщи пресслужбата на ЕК.
Пред журналисти в Брюксел Вера Йоурова, комисар по въпросите на правосъдието, потребителите и равнопоставеността между половете, аргументира искането с по-голяма прозрачност в работата онлайн оператора за резервации. „Все повече потребители резервират ваканционно настаняване онлайн, като този сектор създаде много нови възможности за туристите. Популярността обаче не може да е оправдание за неспазването на правилата на ЕС за защита на потребителите. Потребителите трябва да могат да разбират лесно за какво заплащат и колко се очаква да заплатят за услугите, както и да се ползват от справедливи правила, например във връзка с анулирането на настаняване от страна на собственика. Очаквам Airbnb бързо да предприеме действия и да намери подходящите решения", призова еврокомисар Йоурова.
Какво иска Брюксел
От позицията на Европейската комисия става ясно, че представяне на цените на Airbnb в момента, както и редица клаузи от общите условия не са в съответствие с Директивата за нелоялните търговски практики, Директивата относно неравноправните клаузи в потребителските договори и Регламента относно компетентността по граждански и търговски дела. Ето защо европейските органи за защита на потребителите и Комисията поискаха от Airbnb да направи редица промени. Дружеството разполага със срок до края на август, за да представи предложенията си. След като Airbnb предложи решения за осигуряване на съответствието с правилата, Комисията и органите за защита на потребителите от ЕС ще анализират предложените промени. Ако те не бъдат счетени за задоволителни, спрямо Airbnb може да бъдат предприети действия за налагане на спазването на законодателството.
Прозрачност на цените и други нелоялни търговски практики
Понастоящем представянето на цените от страна на Airbnb, както и разграничението между домакините, които са частни лица, и професионалистите, не отговарят на изискванията на правото на ЕС, и по-специално на Директивата за нелоялните търговски практики.
Какво трябва да направи Airbnb:
- да промени начина, по който представя информацията за цените, като се започне от началното търсене на уебсайта, за да гарантира, че винаги когато се предлагат места за настаняване, на потребителя се представя крайната цена, в която са включени всички приложими задължителни такси, като например за обслужване и почистване, или ако не е възможно да се изчисли крайната цена предварително - ясно да информира потребителя, че може да се начислят допълнителни такси;
- да посочи ясно дали офертата е от домакин, който е частно лице, или от професионалист, тъй като правилата за защита на потребителите са различни в двата случая.
Разясняване на клаузите или премахване на незаконните клаузи
Условията за ползване на услугите на Airbnb следва да бъдат приведени в съответствие с европейското законодателство за защита на потребителите. Съгласно Директивата относно неравноправните клаузи в потребителските договори стандартните условия не следва да създават значителна неравнопоставеност между правата и задълженията на страните в ущърб на потребителя. В директивата се изисква също така условията да са съставени на ясен и разбираем език, така че потребителите да бъдат информирани по ясен и разбираем начин за своите права.
Какво не трябва да прави Airbnb:
- Дружеството не следва да заблуждава потребителите, като ги насочва към юрисдикция, намираща се в държава, различна от тяхната държава членка на пребиваване;
- Airbnb не може да решава едностранно и без да посочи съответната обосновка кои клаузи могат да останат в сила в случай на прекратяване на договора;
- Airbnb не може да лишава потребителите от техните основни права за предявяване на иск срещу домакина, в случай че пострадат или претърпят други вреди;
- Airbnb не може да променя едностранно общите условия, без предварително и ясно да информира потребителите за това и без да им даде възможност да анулират договора;
- Условията за ползване на услугата не могат да предоставят на Airbnb неограничени дискреционни правомощия относно премахването на съдържание;
- Прекратяването или спирането на действието на договор от страна на Airbnb следва да бъде обяснено на потребителите, да се урежда от ясни правила и да не лишава потребителя от правото на адекватно обезщетение или на обжалване;
- Политиката на Airbnb за възстановяването на средства, компенсациите и събирането на искове за вреди и на дължимите средства по тях следва да е ясно определена и да не лишава поотребителите от правото им да се ползват от наличните правни средства за защита;
- И на последно място, Airbnb следва да осигури на своя уебсайт лесно достъпна връзка към платформата за онлайн решаване на спорове (ОРС), както и цялата необходима информация относно решаването на спорове съгласно Регламента за ОРС.
Airbnb разполага със срок до края на август, за да предложи подробни решения за привеждането на практиките си в съответствие със законодателството на ЕС за защита на потребителите. Тогава онлайн операторът навършва 10 години.
Ако е необходимо, Комисията и органите за защита на потребителите ще проведат среща с представители на Airbnb през септември, за да намерят решение на евентуални проблеми, които продължават да са налице. Ако предложенията на дружеството не бъдат счетени за задоволителни, органите за защита на потребителите могат да решат да прибегнат до мерки за налагане на спазването на законодателството.
Проверките
През юни 2018 г. мрежата за сътрудничество в областта на защитата на потребителите извърши съвместна оценка (обща позиция) на бизнес практиките на Airbnb, координирана от норвежкия орган за защита на потребителите (Forbrukertilsynet). Европейската комисия спомогна за извършването на тази оценка.
Преди 10 дни големите европейски градове Париж, Амстердам, Берлин и Барселона поискаха онлайн операторът да промени бизнеса си и да го направи по-прозрачен, защото с дейността си ощетява приходите на общините, а в същото време спомага да се увеличават наемите на наеманите жилища.
За 10 години капиталът достига 31 млрд. долара
Интернет сайтът Airbed & Breakfast се е появил на 11 август 2008 година, за да "се справи с насищането на пазара с хотели". Десет години по-късно Airbnb има капитал от 31 милиарда долара според оценка от пролетта на 2017 година.
Онлбайн платформата предлага близо 5 милиона жилища в 81 000 града в около 200 страни и с феноменална скорост се е разраснала от стартъп компания в един от гигантите в споделената икономика.
Според доклад на Парижката служба по градоустройство, публикуван през юни, компанията е уловила "нарaсналото търсене от туристи и професионалисти на по-просторни жилища в сърцето на големите градове, с право на по-свободен избор".
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.06 | ▲0.19% |
USDJPY | 149.71 | ▼1.00% |
GBPUSD | 1.27 | ▲0.38% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.15% |
USDCAD | 1.40 | ▲0.03% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 45 053.10 | ▲0.25% |
S&P 500 | 6 051.41 | ▲0.36% |
Nasdaq 100 | 20 990.90 | ▲0.50% |
DAX 30 | 19 689.00 | ▲1.10% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 96 687.80 | ▼0.84% |
Ethereum | 3 653.16 | ▲1.66% |
Ripple | 1.81 | ▲0.49% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.14 | ▼1.02% |
Петрол - брент | 72.07 | ▼0.83% |
Злато | 2 651.08 | ▲0.50% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 549.08 | ▲1.97% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.78 | ▲0.46% |
Germany Bund 10 Year | 136.56 | ▲0.42% |
UK Long Gilt Future | 95.94 | ▲0.31% |