Напоследък много се говори за тенденциите при автомобилите. И макар да станахме свидетели на трагичен инцидент с автономен автомобил през март на тази година (при който загина жена в град Тампа) и много от компаниите разработващи технологията „дадоха назад“, това най-вероятно ще е само временна тенденция.
Електрически, автономни, независими, споделяни, това са само част от характеристиките на автомобилите на бъдещото.
И големият въпрос е – коя ще е компанията, която ще спечели надпреварата при автономните возила?
И докато претендентите са много, като почти няма сериозен автомобилен производител, който да не се е включил, залогът е изключително голям. Прогнозите на GS сочат, че до 2030-та година 60% от продажбите на нови автомобили в САЩ, ще се падат именно на автономните автомобил.
Как гледат на автономните возила от Ford?
Без педал за газта, спирачка и волан, това са плановете на Ford по отношение на новия им автономен автомобил, който според тях ще се появи до пет години. Технологиите на автономните автомобили се развиват с такива темпове, че много транспортни компании, като Uber например, бързат да обявят, че техните услуги вече няма да са зависими от хора.
Вижте още: Споделените автомобили повишават производството на електрически возила
От Ford представиха детайлни планове относно автономния си модел Mondeo, през последната година, въпреки че от компанията разработват тази технология вече повече от 10 години.
Сега компанията обяви, че възнамерява да произведе голямо количество от автономния модел, който да предостави на програмата за „споделяне на автомобили“ през 2021 година по проекта си Smart Mobility.
Моделът се очаква да се класира за това, което се определя като ниво 4 на автономност* от регулаторите.
От началото на годината, щатската компания е извършила тестове на автономни автомобили в Мичиган, Калифорния, Аризона и Пенсилавния.
Плановете на BMW
BMW препозиционира едно от направленията си в лицето на i-бранда си към автономни автомобили. Първоначално това направление бе замислено с идеята да се насочи към автомобили с нулеви емисии на вредни газове.
Явно от BMW, подобни на други конкурентни компании смятат, че бъдещето на автомобилната индустрия ще са автономните електрически автомобили, които между другото ще се споделят.
През миналата година от BMW обявиха инвестиция в компанията за споделяне на транспортни услуги Scoop, като преди това ребрандира услугата си за споделяне от DriveNow до ReachNow.
И за да догони останалите си конкуренти в автономните технологии, от BMW наемат инженери, специализирани в машинен език, който се усъвършенства, както и в изкуствен интелект.
От немската компания не уточниха кога може да се очаква напълно автономен автомобил на пазара.
Какво планират от General Motors
Звеното за автономни автомобили на General Motors (GM) е съсредоточено в стартъпа Cruise Automation, придобит от компанията през март на 2016-та година. Компанията работи, както по софтуер, така и по хардуера, който да бъде имплементиран в автомобилите на GM и да им позволява да се движат без шофьор.
Тестовите автомобили са част от програма за споделяне на автомобили за служителите на компанията в Сан Франциско. През октомври, компанията закупи стартъпът Strobe, произвеждащо сензори LiDAR, помагащи да се начертае карта на „заобикалящата среда“. Те могат да бъдат обект на серийно производство, срещу доста ниски разходи.
В допълнение от щатската компания планират да разширят тестовите райони на автономните си автомобили, включително и на далеч по-натоварени места, като в „долен Манхатън“.
Компанията, планира да е сред първите три, които се очаква да представят автономни автомобили за мобилни услуги до края на следващата година.
Японски и европейски производители търсят коопериране
Френският производител Renault-Nissan подготвя постепенното въвеждане на услугата споделено пътуване в Париж и региона Ile-de-France, която се очаква да заработи още през месец септември 2018 г. с подкрепата на кметството на френската столица.
Втората фаза на проекта на Renault-Nissan може да се разрасне до около 100 града в страната, като идеята на кмета на Париж Ан Хидалго е да бъде създадена отворена работна група за мрежата C40 с представители на френски общини по схемата на публично-частното партньорство.
Всъщност, консорциума Renault/Nissan/Mitsubishi, се очаква да е третия сериозен играч на пазара на електрически автомобили след три години. Докъде ще стигнат по отношение на автономните возила – тепърва предстои да видим.
Подразделението на Google - WAYMO
Waymo, може и да не Ви звучи толкова познато, колкото BMW, но това е друг сериозен претендент за спечелване на битката при автономните автомобили. Това е подразделението за автономни технологии на Google, което се отдели от компанията.
Waymo започва тестовете с автомобили без водач още през 2009-та година и има над 4 милиона тестови мили по пътищата на САЩ. Никой друг конкурент не може да се мери с това число.
Вижте още: Автомобилният сектор в България произвежда продукция за 1 милиард евро
В допълнение над 97% от всички мили са били от автономни тестови автомобили в Калифорния през 2016-та година, като притежава 2 118 патента за автономни автомобили и технологии.
Компанията има и няколко споразумения с автомобилни производители, включително с Fiat-Chrysler, за специални поръчкови минивани.
В допълнение Waymo обяви споразумение с компанията за превози Lyft.
Компанията също така разчита на Intel за предоставяне на компютърни системи за нейните автомобили.
Компаниите за превоз на пътници UBER и Lyft
Uber в момента провежда някои ключови тестове на безпилотни таксита по публични пътища. Компанията цели да се облагодетелства от безпилотни технологии, които разработва за предоставянето на своите услуги. Подобен подход е предприела в партньорство с компании като Ford и високопроходими модели на Volvo.
Uber наскоро обяви плановете си да поръча около 24 000 високопроходими модела XC90, които да използва за автономните си технологии, планирани да бъдат официално въведени през 2019-та, или 2020-та година.
Компанията е съдена в момента от Waymo, откъдето я обвиняват в конспирация, посредством бивш инжeнер, откраднал дизайна на нейните LiDAR сензори.
От друга страна, основният конкурент на Uber – в лицето на LYFT е с отворена платформа, която позволява на всяка компания разработваща технологии за автономни автомобили, да извършва превози при поискване от потребители. Това позволява да се ускори ефекта на достигането до напълно автономна технология.
Към днешна дата Lyft е привлякла някои от най-големите имена в индустрията, като Waymo и GM, направили инвестиции в размер на 500 милиона долара в компанията за превоз на пътници.
Всъщност автономните автомобили са по-сигурни...
Въпреки трагичния инцидент, свързан с автономен автомобил в САЩ, трябва да се отчете факта, че този род автомобили са далеч по-сигурни.
Може би, ще си зададете въпроса – „Как автомобил без шофьор в него, може да е по-безопасен, от такъв с човек зад волана?“.
Всичко опира до новите технологии…
Автономните автомобили, ще имат възможност да следват почти свръхчовешко поведение, благодарение на сензорите с които са оборудвани.
С тях, те ще могат да са запознати с всичко случващо се около тях. Сензорите ще дават „тонове информация“ на автомобилите, която те ще обработват и благодарение на която ще могат да вземат „информирани решения“.
В допълнение, в поведението на автомобилите се залага и факторът „как човек би реагирал в определени ситуации“, на база данните от сензорите.
Част от сензорите, използвани при автономните автомобили, включват камери, радари, лазери и ултрачестотни сензори. В допълнение идват GPS-и и картови технологии, подпомагащи автономните автомобили.
И макар сензорите да имат определени силни и слаби страни, като цяло, те дават достъп до голяма база от данни, която се анализира по предварително зададен начин.
Цялата набрана информация се залага в „мозъка“ на автомобила, за да могат да се вземат решения за конкретни действия. Един от водещите производители на „мозъци“ е чип-производителят Nvidia.
*ниво 4 на автономност: Превозното средство изпълнява всички функции критични за безопасността за цялото пътуване, като шофьорът не очаква да контролира МПС по всяко време. Тъй като този автомобил контролира всички функции от начало до край, включително паркиране, това означава, че водачът може напълно да липсва.
Още по темата:
Кой ще спечели битката при електрическите автомобили?
Споделеното пътуване повишава производството на електрически автомобили
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 696.00 | ▼0.30% |
Ethereum | 3 357.27 | ▲0.79% |
Ripple | 1.53 | ▲3.97% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |