Снимка: Pixabay
Вижте още: Кой ще спечели битката при автономните автомобили?
„Всички произвеждани в САЩ автомобили имат чужди компоненти“, коментира Джеръми Коен-Сетън, анализатор в института. Поради тази причина цените на всички автомобили се очаква да се повишат, независимо дали автомобилите се внасят, или не.
Например, компактни модели автомобили като Chevy Cruz, Nissan Sentra или Honda Civic, дължат 51% от производствената си цена на вносни компоненти. Ако 100% от тарифите се пренесат върху американските потребители, то базовата цена от 16 381 долара за модела Chevy Cruz, може да се повиши с 2 140 долара. Моделът Sentra, се очаква да поскъпне с 3 075 долара, до около 19 300 долара, предвид факта, че 80% от компонентите му се внасят.
Най-голямо ще поскъпването при някои луксозни модели, които имат най-голям дял на вносни части. Например базовата цена на модела Mercedes-Benz GLC-class, където 100% от частите се внасят, ще се повиши от 36 846 долара на над 45 400 долара, ако 100% от тарифите се пренесат на потребителите.
Вижте още: Daimler и BMW големите жертви на търговската война
Дори и да не бъде прехвърлено цялото бреме от митата върху потребителите, от института Peterson прогнозират, че американците отново ще станат свидетели на повишение в цената на автомобилите.
Например, при прехвърляне на две трети от тарифното бреме, Ford Escape при който 40% от частите са вносни, ще поскъпне с 1 571 долара, спрямо текущата цена за базов модел от 22 300 долара.
Автомобил от същата ценова категория – като Nissan Rogue, с базова цена от 22 898 долара, ще поскъпне с 4 393 долара, тъй като 80% от компонентите му ще бъдат облагани с мита. Цената му обаче, може да се повиши едва с 2 970 долара.
Доста по-зле е ситуацията при луксозните модели. Водещият по продажби в САЩ луксозен модел Lexus NX, с цена в момента от 32 927 долара, може да поскъпне до 40 233 долара, според прогнозите на института. При модела Acura RDX, със само 35% вносни части, повишението може да е от 33 464 долара на 36 500 долара.
Президентът Тръмп заяви по-рано, че ще въведе мита от между 20 до 25% на автомобилните части и внасяните автомобили и поръча на търговското министерство да направи проучване, дали вносът на автомобили и части е заплаха за националната сигурност. Същият аргумент използва Тръмп и при налагането на мита на вносните стомана и алуминий.
В същото време, САЩ наложи 25-процентни мита на вносни стоки в размер на 34 милиарда долара от Китай, откъдето предприеха подобни реципрочни действия.
Китай повиши тарифите на щатския автомобилен сектор и в момента налага мита от 40% на вносни автомобили, които са произвеждани в САЩ, включващи предимно марки като BMW, Daimler и Ford.
Междувременно от Европа постъпват сигнали, че политиците са склонни да избягнат войната при автомобилните производители, като ръководителят на ЕК – Жан-Клод Юнкер има насрочена среща на президента Тръмп през следващата седмица. Появиха се информации за намаляване на европейските мита, налагани на вносните американски автомобили.
Специалисти прогнозират обаче, че срещата едва ли ще произведе, кой знае какви резултати. Подобна стратегия за преговори имаше и Китай, но в крайна сметка мита върху стоманата и алуминия останаха.
Всъщност, въпреки потенциалното поскъпване на автомобилите за американците с между 1 400 и 7000 долара, последните ще са далеч по-добре от европейските купувачи на коли.
Според експерти, налагането на 25-пpoцeнтни тарифи от страна на САЩ, мoжe дa доведе до увеличение на цeнитe нa eвpoпeйcĸитe aвтoмoбили c между 10 000 и 11 688 дoлapa, като и тук нaй-зaceгнaти се очаква да бъдат производителите на луксозни автомобили, като Роrѕhе и Аudі.
Малко странно на пръв поглед, но най-големите загуби за европейските производители ще дойдат по направление на Китай.
Като ответно действие, Пекин повиши до 40% митата на автомобилите произведени в рамките на САЩ и намали тези за останалите вносни автомобили от 25 на 15%. Намалението в митата за останалите производители обаче, не е сигурно, че е толкова добра новина за производители като Меrсеdеѕ и ВМW, доставчици на близо една трета от автомобилите на луксозния сегмент в Китай, в момента.
Защото основна част от внасяните в Китай немски луксозни автомобили, са произвеждани в САЩ и попадат под ударите на повишените мита.
Намалението на митата в Китай е възможно да облагодетелства други луксозни производители на автомобили, като например Роrѕсhе, пише в анализ на Вlооmbеrg.
От Daimler вече предупредиха, че резултатите им за тази година, могат да се окажат под средните очаквания на анализаторите, като ще са под тези от миналата година.
Като причина за това, от компанията посочиха именно повишението на митата в Китай. Акциите на компанията, отбелязаха силно понижение след направеното обявление, като вече се търгуват с над 10% надолу.
Много е вероятно, подобно предупреждение, да направи и другия голям немски производител на луксозни автомобили – BMW.
Двата немски бранда, които са основни производители и износители на луксозни автомобили, вече трябва да се борят на няколко фронта. Освен с повишените търговски мита, но и с голямата популярност на електрическите автомобили. И макар и двете компании да правят сериозни инвестиции в подобен род „зелени автомобили“, те губят в известна степен позиции, спрямо растящото производство на електромобили в Китай.
Още по темата:
Кой ще спечели битката при автономните автомобили?
Споделените автомобили повишават производството на електрически возила
Автомобилният сектор произвежда продукция за близо 1 милиард евро
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.09 | ▲0.22% |
USDJPY | 152.15 | ▼0.08% |
GBPUSD | 1.30 | ▲0.25% |
USDCHF | 0.86 | ▼0.25% |
USDCAD | 1.39 | ▼0.13% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 41 996.00 | ▲0.10% |
S&P 500 | 5 755.08 | ▲0.21% |
Nasdaq 100 | 20 158.80 | ▲0.35% |
DAX 30 | 19 266.40 | ▲0.29% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 68 732.00 | ▲1.35% |
Ethereum | 2 438.85 | ▲1.75% |
Ripple | 0.51 | ▲1.11% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.85 | ▲0.56% |
Петрол - брент | 75.46 | ▲0.35% |
Злато | 2 742.04 | ▲0.22% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 571.00 | ▲0.47% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.30 | ▼0.14% |
Germany Bund 10 Year | 131.38 | ▼0.26% |
UK Long Gilt Future | 93.63 | ▼0.31% |