Холандия се присъедини днес, 1 август, към Европейската прокуратура, в която вече членуват 21 държани от ЕС ,вкл. и България.
Новата европейска структура ще започне да действа във всички държави участнички в края на 2020г.
Кои страни вече са членове
Останалите държави членки на Съюза, които все още не са решили да се присъединят към Европейската прокуратура, могат да го направят по всяко време след приемането на регламента, ако пожелаят. На 14 юни 2018 г. Малта също уведоми за намерението си да участва в засиленото сътрудничество. Европейската комисия разглежда тази нотификация съгласно процедурата, предвидена в Чл. 331 от Договора за функционирането на Европейския съюз и ще приеме скоро решение.
Досега към Европейската прокуратура са се присъединили Австрия, Белгия, България, Хърватия, Кипър, Чехия, Естония, Финландия, Франция, Германия, Гърция, Италия, Латвия, Литва, Люксембург, Холандия, Португалия, Румъния, Словакия, Испания и Словения.
Какво представлява Европейската прокуратура?
Европейската прокуратура ще бъде независима и децентрализирана прокурорска служба на Европейския съюз с компетентност да разследва и преследва по наказателен ред престъпленията против бюджета на ЕС, като например измами, корупция или трансгранични измами с ДДС в размер на над 10 милиона евро, и да предава на съд извършителите на такива престъпления.
Европейската прокуратура ще функционира като единен орган на територията на участващите държави членки и ще обединява усилията на европейските и националните правоприлагащи органи в единен, интегриран и ефикасен подход.
Защо ни е нужна Европейска прокуратура?
Понастоящем финансовите интереси на ЕС не са достатъчно добре защитени, а трансграничните измами с ДДС представляват съществена загуба на приходи за националните бюджети.
На първо място, съществуващите органи на ЕС - Европейската служба за борба с измамите (OLAF), Европейската агенция за сътрудничество в областта на наказателното правосъдие (Евроюст) и Европейската полицейска служба (Европол) - не могат да извършват наказателни разследвания, нито да преследват по наказателен ред случаите на измама. OLAF може само да предава резултатите от административните си разследвания на компетентните национални органи, които след това решават самостоятелно дали да образуват наказателно производство въз основа на констатациите на OLAF.
На второ място, има големи различия в националните усилия в областта на правоприлагането от страна на отделните държави членки, като последните не винаги предприемат необходимите действия за справяне с престъпленията против бюджета на ЕС. Понастоящем едва в около 50 % от случаите на съдебни препоръки, предадени от OLAF на националните прокурорски органи, се стига до предявяването на обвинение. Процентът предявени обвинения варира значително ежду отделните държави членки.
На трето място, освен малкия брой наказателни преследвания, процентът на събраните суми от извършените измами също е нисък. Извършителите на измами, насочени против бюджета на ЕС, или тези, организиращи сложни измами с ДДС, които всяка година костват поне 50 милиарда евро загуба на приходи за националните бюджети, знаят, че има голяма вероятност да запазят облагите от престъпленията си, като залагат на липсата на съгласувани усилия в областта на правоприлагането в ЕС.
Каква е структурата на Европейската прокуратура?
Европейската прокуратура ще бъде структурирана на две равнища - на централно равнище и на национално равнище. Централното равнище ще се състои от европейския главен прокурор, 21 европейски прокурори (по един от всяка участваща държава членка), двама от които ще бъдат с функциите на заместници на европейския главен прокурор, административен директор и специализиран технически и разследващ персонал. Децентрализираното равнище ще се състои от европейските делегирани прокурори, които ще бъдат установени в участващите държави членки.
Службата на централно равнище ще упражнява надзор върху разследванията и повдигането и поддържането на обвинението на национално равнище.
Как ще работят европейските делегирани прокурори?
Европейските делегирани прокурори ще бъдат част от Европейската прокуратура. По принцип европейските делегирани прокурори ще провеждат разследванията и преследването по наказателен ред в своята държава членка, като работят в тясно сътрудничество с националните правоприлагащи органи и прилагат националното законодателство. Действията им ще се координират от централна служба, ръководена от европейския главен прокурор, който ще осигурява съгласуваността и ефикасността между участващите държави членки.
Благодарение на тази децентрализирана структура Европейската прокуратура ще може да използва директно познанията на национално равнище, като задълбоченото познаване на националните съдебни системи и на местния език, интеграцията в местните структури за наказателно преследване и практиката на местните съдилища при разглеждане на делата и т.н.
Европейските делегирани прокурори могат да продължат да изпълняват функциите си на национални прокурори (т.е. ще имат двойна функция). Когато обаче действат в рамките на мандата на Европейската прокуратура, делегираните прокурорите ще бъдат напълно независими от своите национални прокурорски органи.
Как ще бъдат избирани прокурорите в Европейската прокуратура?
Европейският главен прокурор и европейските прокурори ще се избират от комитет за подбор. Поради тази причина на 31 юли 2018 г. Комисията предложи решение за изпълнение на Съвета за назначаване на членовете на комитета. Основната задача на комитета за подбор ще бъде да изготви списък на подбраните кандидати за позицията на европейски главен прокурор и да оцени квалификациите на кандидатите за европейски прокурори преди назначаването им от Съвета.
Комитетът ще бъде съставен от дванадесет души. Всички те ще са работили като бивши членове на Съда и Сметната палата, бивши национални членове на Евроюст, членове на националните върховни съдилища или като високопоставени прокурори и адвокати. Що се отнася до състава на комитета, Комисията е взела предвид необходимостта от географски баланс, баланс между половете и надлежно представителство на правните системи на държавите членки, участващи в Европейската прокуратура.
След приемането на това предложение се очаква Съветът да обсъди и приеме решението за изпълнение на Съвета относно назначаването на членовете на комитета за подбор. На това основание се предвижда комитетът за подбор да поеме функциите си през октомври 2018 г. Очаква се комитетът за подбор да изпълнява задачите си по избора на европейски главен прокурор и европейски прокурори до края на 2019 г.
Кое е правното основание за създаване на Европейската прокуратура?
В Договора от Лисабон се поставя особен акцент върху борбата с тежките финансови и икономически престъпления с трансгранично измерение. Правното основание и правилата за създаването на Европейската прокуратура са предвидени в член 86 от Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС), който гласи: „В борбата с престъпленията, засягащи финансовите интереси на Съюза, Съветът, чрез регламенти, в съответствие със специална законодателна процедура, може да учреди Европейска прокуратура на основата на Евроюст."
Какво представлява засиленото сътрудничество и има ли смисъл от създаване на Европейската прокуратура по този начин?
Засиленото сътрудничество е процедура, при която най-малко девет държави членки решават да действат заедно и да установят по-тясно сътрудничество в определена област. Тази процедура вече беше приложена в областта на бракоразводното право, патентите и режимите на имуществени отношения.
Чрез създаването на Европейската прокуратура 20 държави членки желаят да обединят усилията си и да подобрят защитата на финансовите интереси на Съюза.
Европейската прокуратура ще бъде ключов фактор в борбата с престъпленията против бюджета на ЕС. Създаването ѝ ще представлява огромна крачка напред за защитата на финансовите интереси на ЕС.
Неучастващите държави членки винаги ще могат да се присъединят към Европейската прокуратура на по-късен етап.
Също така Европейската комисия предложи на Съвета на ЕС списък от кандидати за членове на Съвета за назначаване на членовете на комитета за подбор в Европейската прокуратура. Той ще се състои от 12 представители и се очаква да започне работа през октомври 2018г. Всички те трябва да са работили като бивши членове на Съда и Сметната палата, бивши национални членове на Евроюст, членове на националните върховни съдилища или като високопоставени прокурори и адвокати. Основната задача на комитета за подбор ще бъде да изготви списък на подбраните кандидати за позицията на европейски главен прокурор и да оцени квалификациите на кандидатите за европейски прокурори преди назначаването им от Съвета.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.06 | ▲0.19% |
USDJPY | 149.71 | ▼1.00% |
GBPUSD | 1.27 | ▲0.38% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.15% |
USDCAD | 1.40 | ▲0.03% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 45 053.10 | ▲0.25% |
S&P 500 | 6 051.41 | ▲0.36% |
Nasdaq 100 | 20 990.90 | ▲0.50% |
DAX 30 | 19 689.00 | ▲1.10% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 96 717.70 | ▼0.81% |
Ethereum | 3 645.66 | ▲1.46% |
Ripple | 1.85 | ▲2.84% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.14 | ▼1.02% |
Петрол - брент | 72.07 | ▼0.83% |
Злато | 2 651.08 | ▲0.50% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 549.08 | ▲1.97% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.78 | ▲0.46% |
Germany Bund 10 Year | 136.56 | ▲0.42% |
UK Long Gilt Future | 95.94 | ▲0.31% |