Снимки: Pixabay
Търговската война, чиито край все още не се вижда, заплашва не само преките участници - САЩ и Китай, но вече нанася преки или косвени удари върху много сектори и компании, като логистични вериги, големи корпорации с развит бизнес в Китай, много други страни, освен преките участници, както и отделни компании, които може да станат жертва на конфликта.
Най-голяма е заплахата за автомобилните компании, които оперират в Китай, и за тях търговската война е не само страх пред неизвестното, но и притеснения за пълен крах на техния бизнес в Поднебесната империя.
Топ 10 на големите автомобилни производители с бизнес в Китай, които се страхуват от продължаващата търговска война:
Toyota
Въпреки че сумата не е официално обявена, източниците на японсктка агенция Kyodo съобщават, че японският автомобилен производител инвестира в производствени мощности в Тиендзин и Гуанджоу. Тези вложения ще помогнат да се произведат допълнителни 240 хиляди автомобила годишно, а пълният капацитет на двата завода се очакват да зработят следващата година.
Като цяло, компанията успява да маневрира между двете страни на търговския конфликт.
Освен това, Toyota обяви, че създава изследователски институт за зелени технологии в университета Синхуа (един от водещите в Китай). Японският производител ще предостави и специална горивна технология за автобусите на държавната компания BAIC Group Foton.
И за да не се възприемат от Вашингтон като големи жестове към Пекин като игра само на едната врата, японският автомобилен гигант се застрахова: преди да реализара плановете си в Китай, обеща големи инвестиции в САЩ само за няколко месеца.
Fiat Chrysler Automobiles
Италианската компания вече отчете рязък спад в търсенето на своите автомобили през второто полугодие на 2018 г. в Китай. Според експерти, въвеждането на защитни вносни тарифи ще струва на корпорацията най-малко 750 милиона евро годишно.
В началото на миналата година, мениджърът на FCA опроверга данните, които са били разпространени в медиите по-рано от „Уолстрийт джърнъл", че групата е обмисляла сделка за продажба на марката Jeep на китайския производител Great Wall Motor. По-късно обаче Серджо Маркионе - мениджърът на FCE, призна, че преди три години такива преговори наистина са водени, но без успех, и вече са забравени от дветестрани, но не липсват нови планове за съвместне бизнес.
General Motors
Вначалото на миналата година автомобилният производител съобщи, че в периода от 2014 до 2017 година са инвестирани 12 млрд. долара за разширяване на производствения капацитет в Китай. Оттогава обаче не са съобщавани официално никакви големи инвестиции на General Motors в Китай. Затова пък, вкрая на април компанията обяви, че е инвестирала 4.3 млрд. долара в производствените си мощности в САЩ от 2017 г. насам.
Ford
През 2017 г. Ford обяви намерението си да инвестира в съвместни производствени мощности в Китай, за да подкрепи производството на пет марки автомобили, включително Lincoln и първия в света напълно електрически SUV. Въпреки това размерът на инвестицията не беше оповестена.
Година по-късно, през 2018 г. Ford съобщи, че компанията ще инвестира в съвместна продукция в Чунцин. Там ще бъдат произведени нови коли от моделите Escort и Focus. Освен това компанията обяви, че ще инвестира в изграждането на нов Explorer.
Тази година американският автомобилен производител обяви планове за производство на три модела Lincoln в Китай до 2021 година.
Hyundai
Компанията претърпя загуби през 2018 година поради резкия спад в търсенето на нейниоте автомобили. През април 2019 г. Hyundai обяви, че една от петте фабрики в Китай е спряла производството си. Според койрейски източници, Kia също планира да затвори производството в една от китайските фабрики.
Volkswagen Group
През юни 2017 г. компанията обяви създаването на съвместно предприятие с Anhui Jianghuai Automobile Co. Това е третото съвместно предприятие на германския автомобилен производител с китайска компания, което е планирано да произвежда и продава електрически автомобили.
През 2018 г. Volkswagen Group откри три фабрики в Китай - в Циндао, Фошан и Тиендзин. Втях ще се произвеждат предимно джипове и електрически превозни средства, но и други марки, които са спрени отпроизводство в Европа.
Германският автомобилен производител, който продава колите си в Китай под марките Volkswagen, Audi и Skoda, през миналатагодина започна да строи фабрика за електрически автомобили в Шанхай. Началото на производството е планирано за 2020 година.
До 2022 г. Volkswagen Group и партньори в съвместни предприятия планират да инвестират около 15 милиарда евро в развитието на електрическия транспорт, автономния транспорт и други сектори. Тази инвестиция включва и разходите за Научно-изследователска и радзвойна сейтност и технологии.
Honda
Съвместното предприятие на Honda с китайската Dongfeng Motor Group през декември 2016 г. обяви планове да инвестира 3 млрд. юана (435 млн. долара) за изграждане на завод за сглобяване на автомобили в Ухан. Заводът, който беше открит през април, ще произвежда по 12 хиляди автомобила годишно.
Източници: Синхуа, vestifinance.ru, Ройтерс, WSJ, Kyodo
Още по темата:
Fiat проучва възможностите дa ce oбeдини c Tesla
Черни кутии задължителни за новите автомобили от 2022 година в Европа
Продажбите на нови коли в ЕС спадат, в България растат през февруари
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▼0.25% |
USDJPY | 155.80 | ▲0.25% |
GBPUSD | 1.27 | ▼0.25% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.36% |
USDCAD | 1.40 | ▲0.07% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 226.70 | ▲0.20% |
S&P 500 | 6 023.12 | ▲0.06% |
Nasdaq 100 | 21 172.40 | ▲0.04% |
DAX 30 | 19 357.00 | ▲1.57% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 91 037.00 | ▲0.52% |
Ethereum | 3 188.24 | ▼0.15% |
Ripple | 0.72 | ▲4.22% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.96 | ▲1.61% |
Петрол - брент | 72.96 | ▲1.35% |
Злато | 2 556.18 | ▼0.59% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 536.38 | ▼0.95% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.42 | ▲0.05% |
Germany Bund 10 Year | 131.93 | ▲0.29% |
UK Long Gilt Future | 93.30 | ▲0.10% |