Снимка: Pixabay
Едно от най-големите предизвикателства пред големите градове днес е преходът от удобството и комфорта на автомобилите към по-екологични транспортни решения. Най-големите градове в Азия са водещи по отношение на екологичните решения на градските и крайградските транспортни системи, а европейските са начело по градска мобилност - икономически ефективен, с лесен достъп и голямо разнообразие на обществения транспорт и услуги за споделяно пътуване. Това показва поредното годишно проучване на консултантската копания Kantar, която поддържа и двата индекса: The City Mobility Index (Индекс на градската мобилност) и The Green Commuter Index (Индекс на екологичното придвижване в града).
Осъзнаването, че са нужни болезнени промени и как хората ще реагират емоционално на тях ще бъдат ключови за градския транспорт на бъдещето. Хората са принудени да използват такива видове транспорт, които им се предлагат за ежедневното им придвижване, са с много по-лоши условия, отколкото им осигурява личният автомобил. Заради удобството все повече хора предпочитат леките си коли, вместо градския транспорт. Това е и основната причина за бързото увеличава на трафика в големите градове.
„Градовете могат много да спечелят от разработването на нови и разнообразни решения в областта на градската мобилност, насочени изцяло в полза на хората. Такива градове като Берлин, Окланд и Москва вече имат репутацията на прекрасни места за живеене и пътуване, и тези градове привличат все повече хора от чужбина за работа, като същевременно подобряват психическото и физическото здраве на всички живеещи в тези големи градове", коментират авторите на проучването на Kantar.
Обратно, поради ограничените възможности на обществената транспортна инфраструктура, Йоханесбург, Сао Пауло и Найроби попадат на дъното на Индекс на градската мобилност, чрез който се оценява достъпността до обществения градски транспорт.
Изследването на Kantar, основано на повече от 20 000 анкети с хора, които ползват автобуси и друг транспорт в 31 големи градове на света (София не попада сред тях), в съчетание със задълбочени интервюта с 53-ма от водещите световни експерти в областта на мобилността, има за цел да информира за моментното състояние и да помогне за планирането и развитието на градския транспорт по целия свят, както и за разработване на бизнес стратегии за нови и съществуващи участници в сектора на градския транспорт.
„Големите градове по света са привлекателни места за живеене, но с увеличаването на населението и интензивността на живота, градската мобилност представлява все по-голямо предизвикателство пред местните управи", коментира Гийом Сент, ръководител на екипа за глобална мобилност и автомобили в Kantar.
Топ 10 на градовете в света по градска мобилност
Kantar също така оцени най-големите градове в света по техните екологични транспортни решения в своя Индекс на екологичното придвижване в града. Според анализа, азиатските градове са начело по този показател, като Токио заема челно място, следван от Пекин и Сингапур. Това се обуславя от ниския дял на придвижването с лични автомобили и висок дял на пешеходци, велосипедисти и потребители на обществения транспорт. В Европа Лондон е с най-екологично съобразния градски транспорт поради широката си надземна и подземна железопътна мрежа.
Топ 10 на Индексът на градовете в света по екологичното придвижване
Автомобилът все още е крал
Въпреки нарастващите притеснения за околната среда, пътуващите в града все още обичат автомобилите си, а и много от тях държат да демонстрират състоянието си, не само защото с личния автомобил се пътува по-удобно, въпреки че има добре уреден градски транспорт. В световен мащаб 39% от работещите пътуват до работното си място сами с личните или служебните си автомобили. И тъй като общественият транспорт все още на много места предизвиква най-негативно от емоционална гледна точка отношение спрямо всички други видове транспорт, затова не е изненада, че хората избират комфорта на частното превозно средство.
Домовете на велосипедистите
Амстердам и Копенхаген са домовете на „супер велосипедистите" в света, класирани на първо и второ място по използване им за придвижване, прочуването на Kantar, а челната тройка по този показател заема се допълва от Пекин.
Къде има най-много пешеходци
Жителите на Токио и британския град Манчестър са най-големите пешеходци в света, като делът на пътуващите, които избират да ходят на работа пеша, достига съответно 18% и 16%.
С повече едно транспортно средство до работа
Югоизточна Азия заема водеща позиция по използването на различни и повече от едно превозни средства на градския транспорт за пътуване до работното място. Жителите на Мумбай и Джакарта използват средно над пет превозни средства, за да се придвижват в града и околностите му. В континенталната част на Китай средният брой на използваните превозни средства на ден по-малък от останалия свят, тъй като доставчиците за споделяно пътуване с и велосипеди вече са се интегрирали в общия градски транспорт.
Още по темата:
Илия Левков: Електрическите превозни средства - от собственост към услуга
Кои са най-скъпите градове за живеене в света
Къде е най-скъп и къде е най-евтин градският транспорт в света
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 97 948.90 | ▼1.06% |
Ethereum | 3 426.57 | ▲2.87% |
Ripple | 1.49 | ▲1.25% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |