Снимка: Pixabay
Нима най-накрая имаме синьо небе за акциите на авиокомпаниите? Твърде рано е да се каже с пълна яснота, но ситуацията определено се подобрява. Съобщението за пробив на ваксината Pfizer (NYSE:PFE) миналата седмица предизвика сеизмична промяна на фондовия пазар, коментира Ян Безек от InvestorPlace. Търговците започнаха да изхвърлят техническите и работните си книжа от дома, като купуват неприятни авиокомпании, круизни компании, ресторанти, магазини за търговия на дребно и други пандемични акции.
И в това има много смисъл, коментира Безек. Оттогава насам има още по-положителни новини. Например, ваксината Moderna (NASDAQ:MRNA) също даде отлични резултати в клиничните проучвания, като предостави на света резервен вариант, ако нещо се обърка с кандидата на Pfizer.
Когато секторите на авиацията и аерокосмическата индустрия се променят, търговците могат да започнат да правят малки стъпки към тези заглавия. Ето прогнозите за акциите на седемте водещи авиокомпании според Безек:
United Airlines (UAL)
United Airlines е в междинна позиция в сравнение с най-големите американски превозвачи. Тя е в много по-добро финансово положение от American, което ѝ гарантира известна гъвкавост. Позицията ѝ обаче е по-опасна от тази на Southwest или Delta. В резултат на това UAL акциите са потенциално най-интригуващите от четирите големи акции на авиокомпаниите. Компанията има широк спектър от потенциални резултати – от много добри до такива, способни на почти пълно унищожение.
Но засега нещата в United вървят доста добре. Анализаторите обаче очакват United Airlines да загуби 26.50 долара на акция в печалбата си през 2020 г. Това не е печатна грешка – компанията ще загуби нещо от порядъка на 7 – 8 милиарда долара за една година. Анализаторите очакват още една значителна загуба през 2021 г., нещо в диапазона от малко над 4 долара на акция.
Като се има предвид, че UAL акциите започнаха годината от 90 долара, преди да започне пандемията, и загубиха около 30 долара веднага, поради отрицателната си печалба, би било малко вероятно акциите скоро да се върнат на цена над 60 долара. Като се има предвид дългосрочната загуба на търсене, и отрицателните последици от увеличаването на капитала на United тази година, тогава пазарната цена има смисъл.
Ако преди това UAL акциите на струваха 90 долара, сега те вероятно не струват повече от 40 – 50 долара за акция. Така че книжата за момента изглеждат доста справедливи за цената.
Southwest Airlines (LUV)
През 1978 г. правителството дерегулира авиационната индустрия. Това позволи на авиокомпаниите да се конкурират директно за цената и да започнат конкурентни войни за тарифа и пазарен дял една срещу друга. Правителството също така позволи на бившите регионални авиокомпании като Southwest да се конкурират на национално ниво. Тази дерегулация беше опустошителна за повечето въздушни превозвачи, всъщност, всички големи авиокомпании в страната, с изключение на една, впоследствие фалираха.
Единственото изключение? Southwest Airlines. Невероятно, но LUV акциите донесоха обща доходност от около 36 000%, откакто дерегулацията беше въведена през 1978 г. Това е доста голяма цифра за компания в такава исторически сложна индустрия.
Предишните отлични резултати на Southwest бяха изградени върху няколко ключови отличителни страни. От дълго време компанията има най-добрите хеджове за гориво в класата си, като я изолират от високите цени на петрола, които смазват други авиокомпании между 2007 г. и 2012 г. Фирмата също така имаше много по-ниска цена от другите авиокомпании, тъй като избягваше скъпите трудови договори на Съюза и скъпите летища на големите градове.
През последните години обаче много от предишните предимства на Southwest са подринати. Фирмата вече не е парвеню, а един от големите играчи. Като такъв играч, способността ѝ да действа ясно е намаляла до известна степен. С други думи, не очаквайте LUV акциите да бъдат толкова масивен победител, колкото са били преди, коментира Безек.
И все пак, с най-добрия баланс в индустрията и проницателно управление Southwest е отличен избор за инвеститори, търсещи сигурно участие сред иначе променливите акции на авиокомпаниите.
Delta Airlines (DAL)
От големите три наследствени превозвача Delta влезе в 2020 г. с най-доброто финансово състояние. Това даде на компанията тон на гъвкавост в борбата с пандемията. DAL избягва да участва в такова ниво на размиване и продажба на активи, което другите големи превозвачи трябваше да преживеят.
Освен това загубите на Delta представляват по-малък дял от предишната ѝ оценка. За да постави някои цифри върху това, DAL акциите се търгуваха около 60 долара, насочвайки се към 2020 г. Анализаторите очакват да загубят малко над 10 долара на акция тази година, което е много по-добра цифра от тази на United. Всичко това предполага, че Delta е изправена пред много по-малък спад в своята предпандемична стойност, отколкото нейните конкуренти.
В момента акциите на Delta до голяма степен отразяват тази печеливша позиция – книжата ѝ са спаднали само с около 36% за годината. Като най-сигурната игра от трите основни наследствени авиокомпании, DAL акциите са разумен избор тук. Ако приемем, че въздушните пътувания отново ще наберат инерция в началото на следващата година, книжата могат да се върнат на цена от 50 долара за акция през следващите няколко месеца. Това я прави книжата на компанията едни от най-обещаващите акции в сферата, коментира Безек.
American Airlines (AAL)
Следващото име в списъка с акции на авиокомпаниите е American Airlines, която имаше ужасна 2020 г. В свят, насочващ се към пандемия, компанията е може би най-агресивната от големите авиокомпании. Тя пое десетки милиарди долари дълг до голяма степен, за да изкупи повечето от собствените си акции.
Изглежда, че American вярва, че авиационната индустрия е преодоляла предишните си проблеми и ще бъде печеливша завинаги. Още през 2017 г. главният изпълнителен директор Дъг Паркър каза, обсъждайки авиокомпаниите: „Старият свят беше тъмнина, но сега се превърна в светлина. Знам, че говоря за това като евангелист.“ „Не мисля, че ще загубим парите си отново“, продължи той.
Разбира се, тази вяра беше погрешна. И тъй като American похарчи толкова много за обратно изкупуване на акции и други ненужни разходи, тя влезе в пандемията с най-голям дълг от всички големи превозвачи.
В резултат на това American трябваше масово да разрежда акционерите, за да събере пари и да запази светлината. И тъй като загубите продължават да се натрупват, компанията ще бъде принудена да издава още повече акции и високодоходни дългове. Това ще запази цената на AAL акциите под контрол, коментира Безек.
Hawaiian Airlines (HA)
Въпреки че Hawaiian Airlines не е най-известният американски превозвач, миналата седмица книжата на компанията наистина се откроиха от другите акции на авиокомпаниите.
Миналия понеделник, денят, в който новината за ваксината Pfizer удари парада, HA акциите бяха най-голямата печалба в своя сектор. Цената на книжата скочи с повече от 50%. Способността на HA акциите да растат рязко в цената за един ден говори както за риска, така и за възможностите, свързани с регионалния превозвач.
Какво прави Hawaiian Airlines уникална? А именно, компанията води тежка игра в туризма. Според правителството на Хавай държавата е претърпяла много по-лоши щети от националната икономика като цяло. Анализаторите очакват икономиката на Хавай да се свие с 12.3% през цялата 2020 г. Това е много по-лошо от 5% намаление, с което се очаква да се сблъска американската икономика през годината.
Причината за удивителната неефективност на Хавай не е трудно да се определи – броят на туристите, пристигнали в Хавай, е намалял с 98.8% през второто тримесечие в сравнение с предходната година. Липсващите туристи означават липсващи билети за полети на Hawaiian Airlines. Освен това сривът на туристическата индустрия нанесе съкрушителен удар върху местния бизнес на Хавай като цяло.
Но добрата новина е, че докато Хавай е сред най-засегнатите държави, те могат да бъдат готови за огромно завръщане. Ако приемем, че ваксината скоро ще бъде успешна и широко достъпна, акциите на компанията могат да започнат спираща дъха реставрация. Правителството на Хавай вече отмени предишната си задължителна 14-дневна карантина за пътници, пристигащи на островите. И Hawaiian Airlines все още имаше 979 милиона долара в брой по време на последния отчет за приходите.
Като комбинирате тези фактори и Hawaiian Airlines, то тя трябва да има достатъчно писта, за да продължи напред, докато туризмът не се върне към живот през 2021 г, коментира Безек.
Volaris (VLRS)
Друг избор за акции на авиокомпаниите, които инвеститорите трябва да разгледат, е мексиканският нискотарифен превозвач Volaris. Компанията е привлекателна по няколко причини, когато се сравнява с по-голямата част от американските конкуренти.
Първо, Volaris има много по-ниска разходна база, тъй като плаща много от разходите си в мексиканско песо, а не в щатски долари – например разликата в заплатите на пилот, базиран в Мексико Сити и такъв в Ню Йорк, може да бъде значителна. В по-широк смисъл, компанията се управлява с ултра-ниска структура на разходите. Тя има оскъдно рационализирано полетно предложение с минимални изкушения.
Това означава, че исторически Volaris има по-голяма корелация с цената на петрола, отколкото други авиокомпании. Това е така, защото реактивното гориво пропорционално съставлява много по-голяма част от стойността на Volaris. Така че, предвид сегашния икономически тирбушон, авиокомпанията печели повече от конкурентите си. Цената на самолетното гориво спадна рязко и това има много по-голямо значение за печалбите на Volaris, отколкото конкурентните авиокомпании, които имат режийни разходи в други области.
Освен това авиационният бизнес на Мексико вече се връща. Ако се съди по цифрите, представени от трите публични оператори на летищата в Мексико, ASUR, PAC и OMA, трафикът понастоящем се е върнал на 55% от нормалното ниво. Резултатите са много повече за разлика от това, което виждаме в САЩ и Европа. Самата Volaris се върна на 82% от нормалното ниво на трафик, поглъщайки пътниците от все още борещите се конкуренти.
Това лято имаше огромна Covid вълна в Мексико, но бързо утихна. В резултат на това компанията успя да се върне към нещо нормално много по-бързо от останалата част от Северна Америка. В страната вече няколко месеца са отворени международните граници и туристическият сектор. Това значително ще обогати Volaris през следващите месеци. VLRS акциите вече са се увеличили значително през последните седмици, но трябва да помислите за закупуване при отстъпки, коментира Безек.
Copa Airlines (CPA)
Продължавайки с Латинска Америка, стигаме до последния избор в списъка с акции на авиокомпании – Copa, основната авиокомпания на Панама. Докато самата Панама е малък пазар, Copa има огромна система от хъбове и спици, минаващи от САЩ далеч в Южна Америка през централно разположеното летище Панама Сити. И CPA исторически надмина повечето от колегите си, както в Северна Америка, така и в Латинска Америка.
Това отчасти се дължи на определени конкурентни предимства. Например, в повечето страни от Централна Америка няма нито една голяма конкурентна авиокомпания. Това позволи на Copa да таксува необичайно високи тарифи по кратки маршрути до и около основното си летище Панама Сити. В по-широк смисъл, ръководството също така е избегнало изкушението да расте прекалено бързо, избягвайки изграждането на империя, което повали сега фалиралите съперници Latam (OTCMKTS:LTMAQ) и Avianca (OTCMKTS:AVHOQ). Тези основни силни страни трябва да помогнат на CPA акциите да продължат възстановяването си в бъдеще, коментира Безек.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
7 туристически акции в очакване на по-добрата 2021 година
Цветни „пъпки“ и плажни спални: социално дистанциране на Малдивите
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.01% |
USDJPY | 153.99 | ▼0.26% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.08% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.08% |
USDCAD | 1.41 | ▲0.29% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 710.40 | ▼0.03% |
S&P 500 | 5 987.88 | ▼0.09% |
Nasdaq 100 | 20 812.70 | ▼0.09% |
DAX 30 | 19 433.00 | ▲0.17% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 94 242.50 | ▲1.29% |
Ethereum | 3 445.22 | ▲1.01% |
Ripple | 1.44 | ▲1.66% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.70 | ▲0.09% |
Петрол - брент | 72.56 | ▼2.70% |
Злато | 2 622.04 | ▲0.45% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 535.14 | ▼1.69% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.42 | ▲0.07% |
Germany Bund 10 Year | 135.19 | ▲0.47% |
UK Long Gilt Future | 94.98 | ▲0.49% |