Снимка: iStock
Автомобилите и други видове моторни превозни средства стават все по-високотехнологични. Съдържащи толкова софтуер и полупроводници, колкото гайки и болтове, превозните средства в наши дни са като гигантски компютри. От резервни камери и функции за самостоятелно паркиране до GPS навигация и гласови команди, автомобилите ни сега работят по начини, които бяха немислими само преди няколко години. Последните иновации предизвикаха нов разговор за автомобилните акции, техните достойнства и бъдещето им, пише InvestorPlace.
Едва сега започваме да виждаме потенциала в предстоящите постижения, като самоуправляващите се автомобили. Както д-р Марк Лий Ливайн, председател в Университета в Денвър, пише в имейл до InvestorPlace, „Тъй като ние признаваме, че изкуственият интелект, например, използван в превозни средства без шофьор (DV), всъщност е комбинация от компютърни приложения в ситуация на шофиране, със свързана дейност, очевидно има смисъл, че с променящия се свят към DV, EV, споделени превозни средства и повече компютърни приложения, автомобилните производители всъщност се насочват повече към технологиите и далеч от това да бъдат „само автомобилни компании“.
Производителите на автомобили по целия свят и техните армии от инженери водят промяната, работейки по-скоро като иновативни високотехнологични компании, отколкото традиционните производители на автомобили, които преди това са управлявали обширни монтажни линии и фабрични цехове. В момента производителите на автомобили откриват дизайнерски центрове и наемат талантливи професионалисти от стартиращи фирми в Силициевата долина. Ръководителите на компании за производство на превозни средства са по-склонни да имат опит в компютърните науки, отколкото като механици.
General Motors (GM)
General Motors залага цялото си бъдеще на електрическите автомобили и инфраструктурата, необходима за тяхното захранване. За да помогне на обявената цел на компанията да продаде един милион електрически превозни средства до 2025 г., производителят на автомобили в Детройт току-що анонсира новата си услуга „Ultium Charge 360“, която ще даде на клиентите си достъп до повече от 60 000 обществени станции за зареждане в САЩ. General Motors също така увеличава продажбите на станции за зареждане вкъщи в партньорство с Qmerit.
До момента GM е отделила почти 30 милиарда долара за производство на електрически автомобили, включително 71 милиона долара за разработването на нов кампус и дизайнерски център в Пасадена, Калифорния, в сърцето на Силициевата долина. General Motors казва, че нейният „Центърът за усъвършенстван дизайн“ е стратегически разположен, за да се възползва от най-добрите таланти във високите технологии, предвид близостта му до някои от най-добрите училища по дизайн и най-добрите университети в САЩ.
Професорът по финанси Дейвид Кас от Училището по бизнес на Робърт Х. Смит на Университета в Мериленд пише в имейл до InvestorPlace: „Наследствените автомобилни компании като Ford и General Motors могат да бъдат оценени по-скоро като технологични компании, когато успеят да докажат, че техните предстоящите електрически превозни средства се възприемат като технологично конкурентни с лидерите в индустрията като Tesla и Nio. Въпреки че Ford и General Motors нямат култови фигури като Илон Мъск, които управляват своите фирми, все още има възможност да повишат оценките си над сегашните нива.“
Инвеститорите изглежда харесват посоката, в която се движи производителят на автомобили. От началото на годината GM акциите са се увеличили с 37% до 57 долара за акция.
Volkswagen (VW)
Германският автомобилен производител Volkswagen е водещ в производството на електрически автомобили в цяла Европа по същия начин, по който General Motors задвижва индустрията в Америка. Компанията обяви, че ще инвестира 86.4 милиарда долара в „технологии на бъдещето“ в периода до 2025 г., за да насърчи развитието и комерсиализацията на електрически и автономни превозни средства.
VW иска до 2030 г. половината от глобалните продажби да идват от електрически автомобили, задвижвани от батерии. Крайната цел е компанията да бъде въглеродно неутрална до 2050 г.
Освен това Volkswagen преминава към разработването на софтуер и батерии. Компанията разработчик на софтуер за VW, наречена CARIAD, създава единна софтуерна платформа, която до 2025 г. ще може да се използва на всички автомобили на Volkswagen Group и предлага функции като единна информационно-развлекателна система и възможност за прехвърляне на управление на превозното средство. Според VW през следващото десетилетие софтуерната платформа може да използва до 40 милиона автомобила.
Компанията също така обяви плановете си да изгради собствена верига за доставки на батерии, да въведе единен формат на батериите и да отвори шест производствени завода в цяла Европа до 2030 г. Първият завод за батерии на Volkswagen в Швеция се очаква да започне производство през 2023 г. VW акциите се повишиха тази година и нараснаха с почти 60% от началото на годината до 33.21 долара за акция.
Ford (F)
Ford Motor Co. – друг голям производител на автомобили, който овладява областта на новите технологии. Уважаваният автомобилен производител в Детройт представя линия от изцяло електрически превозни средства, изградени на базата на класическите си марки като мощния Mustang и пикапа F-150. Подобно на Volkswagen, Ford също започва да произвежда батерии. Компанията открива завод за батерии с площ от 270 000 квадратни метра в Ромулус, Мичиган, където ще работят повече от 200 инженери и изследователи.
Ford инвестира 185 милиона долара за разработване и тестване на батерии за електрически превозни средства в родния си щат Мичиган. Това е част от по-голямата инвестиция на компанията в електрически автомобили на стойност 30 милиарда долара. Ford също разширява производствената си линия, като включва електрически двигатели и електрически трансмисии за напълно електрически превозни средства, а също така се фокусира върху технологията за самоуправляващи се автомобили. Всъщност Ford си партнира с Volkswagen в съвместно предприятие, наречено „Argo AI“, което се занимава с пускането на автономни превозни средства. Argo AI току-що обяви, че ще оглави серия от роботи в Маями, Флорида и Остин, Тексас.
Книжата на Ford бяха сред най-добрите сред автомобилните производители тази година. F акциите са се увеличили с 59% до 13.95 долара през последните седем месеца.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Инвеститорите купуваха китайски технологични акции при спада им
Един начин как да отиграете възстановяването в пътуванията с опции
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.08 | ▲0.01% |
USDJPY | 147.93 | ▼0.65% |
GBPUSD | 1.29 | ▼0.03% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.84% |
USDCAD | 1.43 | ▼0.36% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 021.10 | ▼0.91% |
S&P 500 | 5 820.02 | ▼1.36% |
Nasdaq 100 | 20 426.80 | ▼1.93% |
DAX 30 | 23 480.00 | ▲1.10% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 90 163.20 | ▼0.52% |
Ethereum | 2 207.23 | ▼1.58% |
Ripple | 2.59 | ▲3.55% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 66.28 | ▼0.26% |
Петрол - брент | 69.46 | ▲0.26% |
Злато | 2 911.50 | ▼0.23% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 554.88 | ▲1.26% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.80 | ▲0.15% |
Germany Bund 10 Year | 127.80 | ▼0.04% |
UK Long Gilt Future | 92.24 | ▲0.57% |