Снимка: iStock
„Както дългогодишните читатели знаят, аз съм огромен бик за електрически превозни средства (EV)“, коментира експерта Люк Ланго, пред изданието InvestorPlace. „Убеден съм на 100%, че електрическите превозни средства ще заменят изцяло бензиновите автомобили до 2040 г., благодарение на подобряването на EV технологията, намаляването на разходите за батерии, пренасочването на потребителското търсене към екологично чисти продукти и увеличаването на предлагането на електромобили. В този момент EV революцията е неизбежна и в резултат на това запасите от EV ще се увеличат”.
Но... дори като огромен бик за електрически превозни средства... признавам, че повечето от стартиращите електромобили на пазара днес ще фалират.
Да. Чухте правилно. Аз съм един от най -големите бикове за електромобили в света и в същото време мисля, че повечето акции на електромобили на пазара днес са безполезни.
Нека да се върнем към зората на автомобила, работещ с традиционни горива.
Велосипедните механици Дж. Франк и Чарлз Дюриа от Спрингфийлд, Масачузетс, проектират първия успешен американски автомобил с бензин през 1893 г. Шест години по-късно, през 1899 г., 30 американски производители колективно произвеждат 2500 автомобила с бензин.
И това беше само началото.
През следващото десетилетие около 485 компании навлязоха в бизнеса с производство на автомобили, като всички се надяваха да го направят богати, тъй като автомобилът с газово задвижване предефинира света на транспорта. Това беше „автомобилен бум, задвижван от бензин“ - подобно на „бума на електрически превозни средства“ днес.
Всички знаем какво се случи след това...
Автомобилът, задвижван от газ, наистина предефинира света. Днес всяка година се продават около 70 милиона нови леки автомобила.
Но почти никоя от тези 485 компании, които се появиха в началото на 1900 г. - не се превърна в история на успех.
По-малко от 50 от тях все още бяха в експлоатация до 1930 г. - и само три от тях представляваха 80% от пазара.
С други думи, въпреки че автомобилите, задвижвани с газ, наистина завладяха света, 9 от всеки 10 компании, работещи с двигатели с вътрешно горене, възникнали в зората на автомобила, работещ с бензин, дори не оцеляха, за да видят, че тези автомобили превземат света - и по-малко от 1 на 100 се превърнаха в титани на автомобилната индустрия.
EV Revolution ще се развива по подобен начин?
Днес в света има стотици и стотици компании за електрически превозни средства, всички те се надяват да го направят богат, тъй като електрическият автомобил предефинира света на транспорта.
Втората част ще се случи. Електрическите автомобили ще завладеят света през следващите двадесет години, точно както автомобилите с газ завоюват света в началото на 1900-те.
Но също така подобно на това, което се случи в автомобилния бум, задвижван от газ, бумът на електромобилите през 2020-те и 2030-те години ще включва няколко топ играчи, които се отличават от групата по отношение на някаква голяма добавена стойност, независимо дали става въпрос за цена, дизайн, представяне или брандиране. Тези топ играчи ще привлекат цялото потребителско търсене, ще извлекат всички плодове от EV революцията и ще изтласкат останалите 90% от компаниите в индустрията.
Така че, когато погледна днес пейзажа на EV, виждам гробище за „няколко блестящи звезди“, коментира още Ланго.
Ключът към спечелването на злато в EV революцията е да се намерят онези блестящи звезди... и да се избегнат компаниите, обречени на това, което скоро ще бъде претъпкано EV гробище.
„Ето защо искам да избягвате следните три EV акции. Те са обречени на провал и инвестицията в тях може да доведе до окончателно загуба на 50% или повече от стойността“, съветва още експертът:
Lordstown Motors (RIDE)
Тази компания е в каша. Ръководството излъга за обемите на предварителните си поръчки. Главният изпълнителен директор и финансовият директор бяха отстранени. Министерството на правосъдието разследва компанията.
Самият Lordstown издаде предупреждение, че компанията може дори да няма достатъчно пари, за да запали светлините. На свръхконкурентния пазар на електромобили тази компания няма как да оцелее-особено след като, дори и да оцелее в днешните проблеми, никой добър инженер няма да иска да работи за тях и така те завинаги ще останат без талант. Вероятният резултат тук е фалитът, смята Ланго.
Workhorse (WKHS)
В един момент ми хареса Workhorse, защото вярвах, че компанията ще спечели голям договор за USPS, който ще даде на компанията вниманието и ресурсите, от които се нуждае, за да преработи по-пълноценно своята технологична платформа. Но Workhorse загуби този договор и когато съчетаете тази загуба с факта, че UPS е напуснал Workhorse само няколко години преди работа с Arrival, става кристално ясно, че технологията на Workhorse не трябва да е много добра.
„Всъщност, след загубата на договор с USPS, аз и екипът ми разгледахме по-задълбочено екипа на Workhorse и основните технологии. Накратко, като инженери бяхме много затруднени. Ние вярваме, че Arrival ще доминира на пазара за доставка на електрическа енергия в последната миля и че Workhorse ще бъде изтласкан. Вярваме, че и фалитът е много вероятен изход и тук“, прогнозира Ланго.
Ayro (AYRO)
Аз също бях фен на Ayro, малка компания за електромобили, която произвежда малки, нискоскоростни електрически превозни средства с нишови случаи на употреба. Но откакто за пръв път открих тази компания преди около 12 месеца, имаше много малко новини за разработването на продукти, изграждането на производството или спечелването на търговски договори. Тази липса на новини наистина ме притеснява, особено защото компанията няма много пари в брой и защото конкурентната среда на малките електромобили е доста интензивна с ElectraMeccanica и Arcimoto. Тук може да има път напред за Ayro, но не смятаме, че е много вероятно да се осъществи, заяви Ланго.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции на производители на електрически автомобили. Той изразява личното мнение на анализатора Люк Ланго.
Още по темата:
5 най-добри акции за закупуване за новата 2021 година
7 акции на електрически превозни средства с големи планове за 2021 г.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.34% |
USDJPY | 155.20 | ▲0.76% |
GBPUSD | 1.24 | ▼0.24% |
USDCHF | 0.91 | ▲0.22% |
USDCAD | 1.45 | ▲0.26% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 704.80 | ▼0.90% |
S&P 500 | 6 069.84 | ▼0.64% |
Nasdaq 100 | 21 603.80 | ▼0.43% |
DAX 30 | 21 732.00 | ▼0.43% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 101 887.00 | ▼0.52% |
Ethereum | 3 244.82 | ▼1.64% |
Ripple | 2.99 | ▼1.62% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 73.80 | ▲0.92% |
Петрол - брент | 76.44 | ▲0.50% |
Злато | 2 797.92 | ▲0.12% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 559.66 | ▼1.25% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.02 | ▼0.11% |
Germany Bund 10 Year | 132.30 | ▲0.31% |
UK Long Gilt Future | 92.74 | ▲0.12% |