Снимка: iStock
Националната администрация по безопасност на движението по магистралите или NHTSA разследва инциденти, включващи функциите за помощ на водача на Tesla. Това може да доведе до известна променливост за инвеститорите на Tesla. Но това също ще отвори дебат за това как правителството трябва да подходи към нова ера на безопасност на превозните средства.
NHTSA започна разследването, след като идентифицира 11 превозни средства на Tesla, участващи в пътни инциденти.
„Всички участващи субекти на превозни средства бяха потвърдени, че са били ангажирани или с автопилот, или с круиз контрол с информираност за трафика по време на подхода към катастрофите“, се казва в документа на NHTSA, който обявява разследването. Повечето инциденти са станали след тъмно и включват неща като мигащи светлини и пътни конуси, според документа на NHTSA.
В понеделник акциите на Tesla паднаха с 4.3%.
Функцията за подпомагане на водача на Tesla се нарича Autopilot и Tesla продава по-висока версия на своята технология за подпомагане на водача, която нарича пълно самостоятелно шофиране. Системите на Tesla, заедно със системите на всички други производители на автомобили, не са наистина самостоятелно управлявани. Те са така наречените автономни системи от ниво 2, които изискват шофьорите да бъдат ангажирани по всяко време.
Системите от ниво 3 до 5 позволяват на водачите да спрат да обръщат внимание при определени обстоятелства.
Повечето производители на автомобили имат функции за подпомагане на водача в превозните си средства. General Motors (GM) нарича системата си Super Cruise. Ford Motor (F) наричат системата си Blue Cruise. Системата на Volvo се нарича Pilot Assist.
NHTSA не коментира други производители на автомобили, които може да разглежда. Агенцията заяви, че „се ангажира да гарантира най-високите стандарти за безопасност по пътищата на страната“. Тя добавя, че „в съответствие с основната мисия на агенцията за безопасност и за по-добро разбиране на причините за някои катастрофи на Tesla, NHTSA открива предварителна оценка на системите на Tesla Autopilot и технологиите и методите, използвани за наблюдение, подпомагане и налагане на ангажираността на водача с шофиране, докато се използва автопилот."
Тесла не отговори веднага на искане за коментар.
Tesla публикува тримесечни доклади за безопасност, които дават генерирани от компанията статистически данни за безопасността на своите системи за помощ при пилотиране. Най-новият доклад е от първото тримесечие на 2021 г. и гласи: „Регистрирахме една катастрофа на всеки 4.19 милиона мили, в които шофьорите са включили автопилот.“ Tesla казва, че обикновено има една катастрофа на всеки 500 000 мили, но разбивката на мястото, където се използва автопилотът, и където се случват типични сривове не е предоставена.
Няма съмнение, че функциите за подпомагане на водача подобряват безопасността на автомобила. „Потенциалът на автоматизираните превозни средства за спасяване на човешки животи и намаляване на нараняванията се корени в един критичен и трагичен факт: 94% от сериозните катастрофи се дължат на човешка грешка“, се казва в доклада на NHTSA за функциите за самоуправление. Но това е нова ера на безопасност. Функции като предпазни колани и антиблокиращи спирачки в по-голямата си част имат само предимства. Функциите за подпомагане на водача повишават възможността за злоупотреба, създаване на произшествия и заглавия.
Инвеститорите трудно могат да оценят въздействието върху акциите. Изземванията и инцидентите с безопасността са начин на живот в автомобилната индустрия. GM оттегли десетки хиляди автомобила Volt ЕV поради риск от пожар. Ремонтът ще струва на компанията повече от 1 милиард долара. Акциите на GM спаднаха с около 9% в деня, когато бяха разкрити разходите, но това беше при приходите през второто тримесечие, а финансовите указания на компанията за втората половина на годината разочароваха инвеститорите.
Tesla продава своя софтуер за самоуправление за 10 000 долара или месечен абонамент. Абонаментът носи периодични приходи, нещо ново за автомобилните компании. Кати Ууд от ARK Invest вярва, че акциите на Tesla ще бъдат 3 000 долара през 2025 г. отчасти защото технологията за самоуправление ще даде възможност на флота от самоуправляващи се роботаксита, от които компанията може да спечели.
Разследването може да доведе до известна краткосрочна променливост на акциите. Това е може би най-ясният извод за сега.
Citigroup вярва, че сондата може да доведе до промени в характеристиките. Tesla може да се наложи да промени конфигурацията на това, което могат да направят нейните функции за самоуправление.
Tesla също може да бъде принудена да промени марката или маркетинга за своите функции за подпомагане на водача. Може да настъпят промени в начина, по който Tesla съобщава за надстройки на своите функции. В момента акаунта в Twitter (TWTR) на главния изпълнителен директор на Илон Мъск е най-добрият начин на потребителите да получават актуализации за разработките в помощ на водача на Tesla.
Мъск редовно туитва за актуализации на функциите на компанията за помощ при шофиране. Версия 9.3 или версия 10 се отнасят до софтуерни надстройки, като операционна система за компютър.
Наскоро Tesla премахна радар от своите превозни средства, защото ограничаваше подобряването на системата. Показанията на радара бяха в противоречие с показанията от оптични камери. Устройството на Intel (INTC) Mobileye също постига самостоятелно шофиране само с камери.
Tesla остава най-ценната автомобилна компания в света с голяма разлика. Успехът на компанията с електрически превозни средства и софтуер за самоуправление са две причини за този факт. Акциите обаче са поевтинели с около 3% досега през 2021 г., влизайки в търговия в понеделник. Това изостава от съответните 19% и 16% ръст за S&P 500 и Dow Jones Industrial Average. Акциите на Tesla спряха, след като спечелиха 743% през 2020 г.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.28% |
USDJPY | 151.68 | ▼0.84% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.24% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.38% |
USDCAD | 1.41 | ▲0.03% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 918.30 | ▼0.15% |
S&P 500 | 6 028.64 | ▼0.20% |
Nasdaq 100 | 20 934.50 | ▼0.25% |
DAX 30 | 19 262.20 | ▼0.54% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 93 484.80 | ▲1.70% |
Ethereum | 3 424.30 | ▲2.99% |
Ripple | 1.42 | ▲1.68% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.00 | ▲0.19% |
Петрол - брент | 72.52 | ▲0.14% |
Злато | 2 648.06 | ▲0.61% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 554.88 | ▲3.04% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.58 | ▲0.26% |
Germany Bund 10 Year | 135.54 | ▲0.09% |
UK Long Gilt Future | 95.28 | ▲0.20% |