Снимка: iStock
Полупроводниците може да са новия петрол – и това може да направи 2020-те новите 70-те години на миналия век. Тогава светът работеше с петрол – и всяка промяна в предлагането имаше огромно влияние върху търсенето. Когато ОПЕК налага ембарго на САЩ през 70-те години, цената на суровината нараства от около 3 долара за барел в началото на десетилетието до 13 долара за барел до края му. САЩ дори издадоха талони за дажбата на бензин през 1974 г.
Скокът беше добра новина за Chevron (CVX) и Exxon Mobil (XOM), които поскъпнаха съответно приблизително 100% и 70% през 70-те години, но болезнена за всички останали, тъй като инфлацията бушуваше. S&P 500 и Dow Jones Industrial Average се повишиха съответно само с 17% и 5% през десетилетието.
Ако петролът беше необходимият компонент за икономиката на 70-те години, чиповете осигуряват същата функция през настоящото десетилетие. Те захранват всичко – от нашите компютри и телефони до автомобилите и уредите ни за дума. И както вече всички знаят, има недостиг, като сроковете за доставка нарастват до повече от 20 седмици, според данните на Susquehanna Financial Group.
Приблизително 80% от всички чипове в света са произведени в Североизточна Азия. Политиците осъзнават колко голям е проблемът и започнаха да изискват местно производство, като по-рано тази година президентът Джо Байдън представи план за 50 милиарда долара за изследване на чипове. Пренасочването на всяка индустрия, включително полупроводниците, е дългогодишен процес, който изисква милиарди капитал. Ще има победители и победени. И ако продължава твърде дълго, ще се филтрира в цените на всички видове стоки.
„Недостигът, свързан с бързото нарастване на търсенето, може да стане инфлационен“, пишат още през януари Рори Грийн и Стивън Блиц от TS Lombard, когато недостигът на чипове – „продукт, по-известен с постоянно намаляващите цени“ – беше в зародиш.
Глобалният недостиг на полупроводници беше особен трън в очите на автомобилната индустрия през цялата година. Той трябваше да се реши до втората половина на 2021 г. Но повече съкращения на производството, обявени от Toyota Motor (TM) миналата седмица, показват, че проблемът няма да отмине скоро. Всъщност анализаторът на RBC Джоузеф Спак твърди, че недостигът може да продължи с години.
Част от проблема е структурен, казва Спак. Електрическите превозни средства се нуждаят от повече изчислителна мощ, но автомобилната индустрия обикновено разчита на чип технология от по-старо поколение, където капацитетът не се добавя толкова лесно от производителите на чипове. Вместо това те предпочитат да се съсредоточат върху по-нови чипове от по-висок клас за индустрията за потребителска електроника.
Резултатът: Вместо опашки на бензиностанциите, има опашки в автокъщите. Ниските складови наличности на нови и употребявани автомобили са тласнали цените и са допринесли за повишаване на инфлацията. Цените на употребяваните автомобили се повишиха с около 20% през първата половина на 2021 г., докато цените на новите автомобили се повишиха с около 3%. Покачването на цените на употребявани автомобили започна да се забавя, но увеличението на цените на новите автомобили се ускорява, като през юли се повишиха с около 7% на годишна база.
Това не е добре за потребителите, но производителите на автомобили имат полза. Ограниченото производство ще доведе до постоянно ниски запаси и по-високи цени. Компаниите ще продават по-малко коли, но това ще се компенсира от по-високите цени. Акциите на Ford Motor (F) и General Motors (GM) са нараснали съответно с 43% и 17% през 2021 г. и двете все още се търгуват при около седем пъти прогнозираните печалби за 2022 г.
И това е само при автомобилната индустрия. Колкото по-дълго продължава недостигът на чипове, толкова повече ще растат цените на всички видове продукти. Това ще бъде от полза за производителите на чипове като Intel (INTC) и Taiwan Semiconductor Manufacturing (TSM). Около две трети от анализаторите покриват TSM с рейтинг „купи“, а средната ценова цел на анализаторите предполага около 33% увеличение.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.34% |
USDJPY | 155.20 | ▲0.76% |
GBPUSD | 1.24 | ▼0.24% |
USDCHF | 0.91 | ▲0.22% |
USDCAD | 1.45 | ▲0.26% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 704.80 | ▼0.90% |
S&P 500 | 6 069.84 | ▼0.64% |
Nasdaq 100 | 21 603.80 | ▼0.43% |
DAX 30 | 21 732.00 | ▼0.43% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 102 179.00 | ▼0.23% |
Ethereum | 3 278.10 | ▼0.63% |
Ripple | 3.03 | ▼0.17% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 73.80 | ▲0.92% |
Петрол - брент | 76.44 | ▲0.50% |
Злато | 2 797.92 | ▲0.12% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 559.66 | ▼1.25% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.02 | ▼0.11% |
Germany Bund 10 Year | 132.30 | ▲0.31% |
UK Long Gilt Future | 92.74 | ▲0.12% |