Снимка: iStock
Изглежда сред инвеститорската общност всичко, за което всички говорят, са акциите на производителите на електрически превозни средства - и то основно само за големите - Tesla (TSLA), Rivian (RIVN) и Lucid (LCID).
Една компания за електромобили, която лети под радара, докато не показа голяма новина на тазгодишното автомобилно изложение в Лос Анджелис, е Fisker Inc (FSR).
Fisker, основан и управляван от легендарния автомобилен дизайнер Хенрик Фискер, представи производствената версия на своя SUV Ocean EV.
Като цяло това е конкурентен пакет, написан от самия Хенрик, а в най-добрата форма Ocean е насочен за над 350 мили обхват от задвижване на всички колела, двойна настройка на двигателя, изпомпваща 540 конски сили.
Въпреки че това са забележителни цифри, има и други електромобили, които могат да съответстват на тези цифри в този ценови диапазон (около $65 000 за по-високия клас Ocean). Истинският обрат тук обаче, е базовият Ocean, наречен Ocean Sport, който ще използва батерия с по-малък обхват (насочена към около 250 мили обхват) и едномоторно предно задвижване, което ще стартира - преди каквито и да било държавни и местни стимули - за 37 499 долара.
При това ценово ниво никой досега, дори Tesla, не може да сравни тази цена в първокласния EV пейзаж. Yahoo Finance говори с Хенрик Фискер на автомобилното изложение в Лос Анджелис за това как компанията планира да направи това ценообразуване да работи.
„Имаме цялостен бизнес модел с леки активи — той е малко като Apple (AAPL), Foxconn, ако искате - по отношение на това, че се концентрираме върху продукта, маркетинга, дизайна, разработката и след това възлагаме производството на външни изпълнители“, каза Фискер от внушителния щанд на компанията на етажа на конгреса. „Не е нужно да влагаме хиляди долари във всяка кола, защото трябва да държим светлините във фабриката и да плащаме данъци върху недвижимите имоти и каквото и да е всичко останало там.“
Fisker използва голям договорен производител Magna (MGA) за изграждането на своя SUV Ocean. Magna произвежда автомобили и големи компоненти за клиенти като BMW (BMWYY), GM (GM) и дори Ferrari (RACE).
Освен това една област, която оказва натиск за повишаване на цените на електромобилите, са батериите. Fisker използва CATL, най-големият производител на батерии в света, за да направи персонализиран пакет за Ocean, използвайки по-евтини LFP (литиево-железен фосфат) акумулаторни клетки за модела Ocean Sport и по-енергийно плътни никел-манган-кобалтови клетки за разширения обхват на Ocean.
На всичкото отгоре, Fisker иска тази кола да бъде най-устойчивата кола на планетата – оттук и името „Ocean“.
„Идеята с това превозно средство е да го направим най-устойчивото превозно средство в света, така че имаме соларен покрив, който може да ви осигури до 1500 мили за една година, имаме напълно веган интериор с рециклирани материали,“ каза още Фискер. Дори всички постелки са направени от рециклирани пластмасови бутилки и рибарски мрежи от океана, а елементите от въглеродни влакна на колата и колелата са, както се досещате, рециклирани.
С 20 000 резервации на модела в поръчки в момента, компанията наблюдава добър интерес към автомобил, който няма да видите по улиците до третото тримесечие на 2022 г. Но това е според плана.
Fisker разбира, че производството, в сравнение с изработването на прототипи, е трудно. Илон Мъск от Tesla казва това почти на седмична база. Това е в изключително сложен процес, който изисква подходящи системи, технически партньори и, разбира се, капитал, за да се постигне правилно.
Предизвикателството за стартиращите електромобили, казва Фискер, е как да увеличат и произвеждат няколкостотин хиляди превозни средства годишно - и да не отнеме за това 10 години. Това е мястото, където партньорът на Fisker Magna влиза в игра, със способността си да произвежда хиляди коли годишно, съчетано с нови увеличения на капитала, които Fisker направи тази година (1 милиард долара чрез IPO SPAC и 600 милиона долара при предлагане на дълг), за инвестиране в научноизследователска и развойна дейност и придобиване на ноу-хау и части от технически партньори. Това е единственият начин стартъпите да се конкурират с GM и Fords (F) на света.
„Колата е направена от около 1500 части или дори повече, в зависимост от това колко винта преброите и всички тези части трябва да дойдат точно навреме. Те трябва да бъдат събрани точно в точното време в правилната последователност“, казва Фискер. „Мисля, че повечето стартиращи електромобили подценяват това. На традиционната автомобилна индустрия са били необходими много, много десетилетия, за да усъвършенства това и в те са наистина добри.”
Още по темата:
Fisker с по-различен подход при производството на електрически автомобили
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.08 | ▲0.07% |
USDJPY | 147.76 | ▼0.23% |
GBPUSD | 1.29 | ▲0.05% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.09% |
USDCAD | 1.43 | ▼0.04% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 039.30 | ▲0.02% |
S&P 500 | 5 819.36 | ▲0.04% |
Nasdaq 100 | 20 411.10 | ▲0.05% |
DAX 30 | 23 480.00 | ▲1.10% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 90 846.80 | ▲1.02% |
Ethereum | 2 218.29 | ▲0.73% |
Ripple | 2.61 | ▲0.44% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 66.26 | ▼0.08% |
Петрол - брент | 69.46 | ▲0.26% |
Злато | 2 900.52 | ▼0.33% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 554.88 | ▲1.26% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.80 | ▲0.01% |
Germany Bund 10 Year | 127.80 | ▼0.04% |
UK Long Gilt Future | 92.24 | ▲0.57% |