Снимка: iStock
Toyota Motor Corp ще пусне изцяло електрически малък седан в Китай в края на следващата година, след като се обърна към местния партньор BYD за ключова технология, за да направи най-накрая достъпен, но просторен седан, съобщиха четири източника за Reuters.
Двама от четиримата хора, запознати с въпроса, описаха колата като електрически „свещен граал“ за Toyota, която от години се бори да излезе с малък електромобил, който е едновременно конкурентен по цена в Китай и да не прави компромис с комфорта.
Източниците казаха, че пробивът се дължи главно на по-малко обемистите литиево-желязо-фосфатни (LFP) блейд батерии на BYD и неговото евтино инженерно ноу-хау - преобръщане на играта за китайската компания, чийто популярен седан F3 е вдъхновен от Corolla на Toyota още през 2005 г.
Малко известен по това време извън Китай, BYD, или „Изгради своите мечти“, се появи в заглавията през 2008 г., когато Уорън Бъфет купи 10% дял и оттогава се превърна в един от най-големите производители на така наречените превозни средства с нова енергия в света.
Новият EV на Toyota ще бъде малко по-голям от компактната му Corolla, най-продаваният автомобил в света за всички времена. Един източник каза да мислите за него като "Corolla с по-голяма задна седалка".
Той ще бъде представен като концептуален автомобил на автомобилното изложение в Пекин през април и след това най-вероятно ще бъде пуснат като втори модел от новата серия bZ изцяло електрически автомобили на Toyota, въпреки че засега ще се продава само в Китай.
„Колата е активирана от технологията за батерии BYD“, каза един от източниците пред Reuters. „Това повече или по-малко ни помогна да разрешим предизвикателствата, пред които сме се сблъскали при създаването на малък електрически седан на достъпна цена с просторен интериор.“
Той ще бъде поставен под първокласните електромобили като Model Y на Tesla или Nio ES6, но над ултра евтиния Hong Guang Mini EV, който започва от едва 4500 долара и сега е най-продаваното електрическо превозно средство в Китай.
Двама от четирите източника, всички от които отказаха да бъдат назовани, защото не са упълномощени да говорят с медиите, заявиха, че новата Toyota ще има конкурентни цени.
Един от тях каза, че вероятно ще се продава за под 200 000 юана (30 000 долара), като се стреми към сегмент от китайския пазар, на който Tesla се очаква да се насочи с малък автомобил през следващите две години.
„Ние не коментираме бъдещи продукти“, каза говорител на Toyota. „Toyota разглежда електрическите превозни средства с батерии като един път, който да ни помогне да стигнем до въглеродна неутралност и се ангажира с разработването на всички видове решения за електрифицирани превозни средства.“
Говорител на BYD отказа коментар.
Фактът, че Toyota е била принудена да се обърне към BYD, за да разреши своята главоблъсканица с евтини електромобили, показва колко далеч се е наклонил конкурентният баланс на световната автомобилна индустрия през последното десетилетие.
Когато качеството на китайските превозни средства се считаше за по-ниско от номиналните стойности, световните автомобилни производители не бяха твърде загрижени, че не могат да се конкурират по отношение на цената и оставиха китайските компании да контролират вътрешния пазар на евтини, безпроблемни автомобили. Но времената се промениха.
Ръководителите на Toyota започнаха да се тревожат още през 2015 г., когато BYD пусна своя хибрид Tang plug-in, със значителни подобрения в стила, качеството и производителността на големите производители. Най-тревожният беше фактът, че все още беше с около 30% по-евтино от сравними модели на Toyota.
Имаше критичен обрат на събитията през 2017 г., когато водещите инженерни лидери на Toyota, включително тогавашният изпълнителен вицепрезидент Шигеки Тераши, караха няколко автомобила BYD като Tang на своя полигон в Toyota City близо до централата му в Япония.
Впоследствие Тераши посети централата на BYD в Шенжен и подкара прототип на техния електрически автомобил Han.
„Дългосрочното им качество все още е под въпрос, но дизайнът и качеството на тези автомобили показаха нива на зрялост, но въпреки това бяха много по-евтини от сравнимите модели на Toyota“, каза един от четирите източника, участвали в тест драйвовете.
"Всички бяхме някак поразени от това."
Двама от източниците казаха, че оценките на BYD са подтикнали Toyota да създаде свое съвместно предприятие за научноизследователска и развойна дейност (R&D) с BYD миналата година. Toyota вече има две дузини инженери в Шенжен, работещи рамо до рамо с около 100 колеги от BYD.
Новият електромобил на Toyota идва в момент, когато е под обстрел от екологични групи, които твърдят, че не се ангажира с нулеви емисии. Те казват, че Toyota се интересува повече от удължаване на търговската полезност на своята успешна хибридна технология.
Ръководителите на Toyota казват, че не са против акумулаторните електрически превозни средства (BEV), но твърдят, че докато възобновяемата енергия не стане по-широко достъпна, те няма да бъдат сребърен куршум за намаляване на въглеродните емисии.
Въпреки това Toyota създаде подразделение в Япония, посветено на автомобили с нулеви емисии, наречено ZEV Factory, и разработва по-безопасни и по-евтини технологии за батерии, включително литиево-йонни клетки в твърдо състояние, които значително биха увеличили обхвата на EV.
Въпреки че Toyota отдавна застъпва заобикалянето, което не прави компромис с комфорта като най-добрия начин за популяризиране на BEV, тя се бори да произведе такъв автомобил.
Един проблем произтича от необходимостта от подреждане на обемисти, тежки батерии под пода, тъй като те изяждат интериора и вътрешното пространство.
Още по темата:
Toyota Mirai с пълен резервоар с водород успя да измине рекордните 1359.9 км.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.11% |
USDJPY | 154.24 | ▲0.12% |
GBPUSD | 1.24 | ▼0.03% |
USDCHF | 0.91 | ▲0.05% |
USDCAD | 1.45 | ▼0.07% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 45 097.30 | ▼0.03% |
S&P 500 | 6 113.38 | ▲0.08% |
Nasdaq 100 | 21 745.80 | ▲0.24% |
DAX 30 | 21 808.50 | ▼0.08% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 104 042.00 | ▼0.66% |
Ethereum | 3 239.80 | ▼0.24% |
Ripple | 3.10 | ▼1.05% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 73.30 | ▲0.22% |
Петрол - брент | 76.30 | ▲0.33% |
Злато | 2 797.26 | ▲0.04% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 561.88 | ▼0.86% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.06 | ▼0.08% |
Germany Bund 10 Year | 131.90 | ▲0.50% |
UK Long Gilt Future | 92.64 | ▲0.61% |