Снимка: iStock
Суперприложението Grab от Югоизточна Азия надхвърли пазарната капитализация от 50 милиарда долара в ранните сделки вчера, но след това падна с повече от 20% по-ниско след рекордно набиране на средства и оценка за сделка със SPAC.
След приключването на най-богатата сделка досега за компания за придобиване със специална инвестиционна цел, акциите на Grab Holdings Ltd. изпитаха първоначален ръст в четвъртък, първият им ден на търговия в САЩ, но след това паднаха с над 20%.
Акциите на Grab отвориха на Nasdaq на $13,06, което бе с около 19% повече от сряда, когато се търгуваше като Altimeter Growth Group, SPAC, който го направи публичен. Сделката събра 4,5 милиарда долара при оценка от над 37 милиарда долара, според DealLogic, който съобщи, че събраните средства и оценката са рекорди за SPAC.
Силното отваряне даде на Grab пазарна капитализация от около 51,6 милиарда долара, но акциите върнаха всичко спечелено и затвориха далеч на отрицателна територия.
Базираната в Сингапур компания прави „суперприложение“, предлагащо услуги за превоз, доставка и финансови услуги в повече от 400 града в Югоизточна Азия. Главният финансов директор на Grab, Питър Оуи, каза в интервю за MarketWatch в четвъртък, че компанията е имала „най-тежката си ситуация“ през третото тримесечие, приключило на 30 септември, заради спиранията, свързани с COVID-19, в Югоизточна Азия, особено във Виетнам. Но той посочи продължаващите очаквания за растеж и възстановяване, дори когато компанията наблюдава какво се случва с новия вариант на коронавирус, omicron.
„Нашият бизнес с мобилност се покачва, тъй като блокирането беше облекчено“, каза той. „Нашият бизнес с плащания също продължава да расте. Виждаме всички силни знаци."
Oyи също изтъкна широчината и широкия обхват на Grab.
„Нашето супер приложение е толкова уникално в Югоизточна Азия“, каза той. „Това е доставка, доставка на храна, доставка на хранителни стоки, доставка до последната миля и цяла гама от продукти за финансови услуги, всичко в едно приложение.“ Той каза, че приложението „докосва потребителите в ежедневието им“.
Поддръжниците на Grab, която е основана през 2012 г., включват Didi Global, Toyota Motor Corp. и др.
Grab, подобно на други производители на приложения за превоз и доставка, е загубил много пари от основаването си през 2012 г.: към юни 2021 г. е натрупал загуби от 11,9 милиарда долара, според неговия проспект.
Компанията наскоро отчете нетна загуба за третото тримесечие от 988 милиона долара, което е увеличение от 366 милиона долара на годишна база. Grab каза, че приходите му са паднали с 9% на годишна база до 157 милиона долара, позовавайки се на блокирането във Виетнам, свързано с COVID-19 между юли и септември, което се отрази на бизнеса му с превозни средства или мобилност. Той също така каза, че броят на месечните му потребители е намалял с 8% на годишна база, тъй като тези блокирания доведоха до спиране както на бизнеса за превоз и доставка на храна във Виетнам.
Въпреки това, компанията изтъкна рекордните 4 милиарда долара брутна стойност на стоките за тримесечието, увеличение от 32% спрямо предходната година, и каза, че брутните сметки на годишна база са се увеличили с 41% до 616 милиона долара, също рекордно високо.
Освен във Виетнам, Grab обслужва клиенти в Камбоджа, Индонезия, Малайзия, Мианмар, Филипините, Сингапур и Тайланд. Oyи описа „огромна възможност“ с общ адресируем пазар от 180 милиарда долара в основните продукти на компанията за превоз, доставка и плащания.
Компанията се конкурира с други платформи, както и с ресторанти и магазини, които имат собствени услуги за доставка. Тя купи UBER на Uber Technologies бизнес в Югоизточна Азия през 2018 г., но споразумението за неконкурентност с Uber изтича през март 2023 г. или една година след като Uber се освободи от целия си дял в Grab, което от двете настъпи по-късно. Друг възможен конкурент е Didi, който може да влезе на пазара, след като изтече срокът на неконкурентност с Grab.
Подобно на други компании, Grab смята своите работници за независими изпълнители. В проспекта си компанията споменава, че правителствата в Югоизточна Азия са показали „нарастващ интерес“ към класификацията на шофьорите и работниците по доставка на Grab поради свързаните с това събития в други части на света. Според съобщения в малайзийските медии, Малайзия е в разгара на изменение на трудовото законодателство, за да признае шофьорите, които карат колите, за работници.
В САЩ и Европа правителствата и съдилищата се борят с компании за споделени пътувания по въпроса за класификацията на работниците.
Oyи каза, че има „различен фон в Югоизточна Азия“, когато става въпрос за проблема, посочвайки многото „неформални работници“ в региона. Той каза, че за близо 50% от 5-те милиона регистрирани шофьори на Grab „това е първата им способност да спечелят нещо и да изкарват приличен живот“.
За много от тях това е първата им банкова сметка“, добави той. „За много от тях това е първият им достъп до постоянна работа.“
Що се отнася до риска, свързан с коронавируса, нивата на ваксинация в Азия варират и, подобно на случилото се с пълното спиране във Виетнам през лятото, може да засегне съществено бизнеса на Grab.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.08 | ▼0.03% |
USDJPY | 147.98 | ▼0.62% |
GBPUSD | 1.29 | ▼0.02% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.84% |
USDCAD | 1.43 | ▼0.34% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 037.80 | ▼0.87% |
S&P 500 | 5 818.06 | ▼1.40% |
Nasdaq 100 | 20 398.40 | ▼2.06% |
DAX 30 | 23 480.00 | ▲1.10% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 90 025.00 | ▼0.67% |
Ethereum | 2 204.22 | ▼1.72% |
Ripple | 2.60 | ▲4.02% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 66.28 | ▼0.29% |
Петрол - брент | 69.46 | ▲0.26% |
Злато | 2 910.84 | ▼0.26% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 554.88 | ▲1.26% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.78 | ▲0.13% |
Germany Bund 10 Year | 127.80 | ▼0.04% |
UK Long Gilt Future | 92.24 | ▲0.57% |