Снимка: iStock
Alibaba и Baidu са две от най-големите технологични компании в Китай. Alibaba притежава най-големия пазари за електронна търговия в страната и своята топ платформа за облачна инфраструктура. Baidu притежава най-голямата онлайн търсачка в Китай.
През април изглеждаше, че Baidu е по-добра покупка, защото се сблъсква с по-малко регулаторни пречки, има по-ниска оценка и основният му рекламен бизнес постепенно се възстановява. Но и двете акции донесоха сериозни загуби на инвеститорите, оттогава, като цената на акциите на Baidu спадна с около 30%, докато цената на акциите на Alibaba падна с почти 50%.
Нека да видим защо инвеститорите зарязаха Alibaba и Baidu през последните осем месеца и дали някоя от засегнатите компании има шанс да се възстанови през следващата година.
Технологичната репресия на Китай
Репресиите на Китай срещу неговите топ технологични компании през последната година накараха много инвеститори да продадат всичките си китайски технологични акции.
Тази репресия включваше рекордна антитръстова глоба срещу Alibaba през април, по-малки глоби срещу други технологични компании (включително Baidu) за неодобрени инвестиции и придобивания, забрана на повечето образователни платформи за печалба, временно спиране на одобренията на нови видеоигри, по-строги ограничения за видеоигри, за времето за игра за непълнолетни и нови ограничения за поверителност на данните за популярни мобилни приложения и услуги.
Китай също изглежда оказва натиск върху своите топ технологични компании да делистнат своите американски акции и да пуснат отново акциите си в Хонконг. В същото време американските регулатори обмислят премахване на акции на китайски компании, които не спазват по-строги стандарти за одит. Всички тези предизвикателства направиха много трудно инвестирането в китайски технологични лидери като Alibaba и Baidu.
Недостатъците на Alibaba стават все по-видими
Alibaba генерира по-голямата част от приходите си и всичките си печалби от търговския си бизнес, който е домакин на китайските онлайн пазари, своите задгранични онлайн пазари, обикновените си магазини и дъщерното си дружество Cainiao за логистика.
Ръстът на приходите на търговския сегмент спрямо предходната година се забави през последните две тримесечия, главно поради трудни сравнения с пандемията, силна конкуренция от конкуренти като JD.com и Pinduoduo и нови ограничения, наложени от правителството върху неговите изключителни сделки с търговци и управлявани от алгоритъм ценови стратегии.
Маржовете на търговския сегмент също намаляват поради нарастващата му зависимост от бизнеси с по-нисък марж (магазини, трансгранична търговия и Cainiao) за увеличаване на продажбите.
Този натиск може да затрудни Alibaba да поддържа растежа на своите нерентабилни сегменти на облачни, цифрови медии и иновационни инициативи в дългосрочен план. Облачният бизнес на Alibaba също може да се бори да запази двуцифрения си ръст на продажбите, тъй като Китай налага новите си правила за поверителност на данните.
Още през май Alibaba очакваше приходите й да нараснат с 30% през фискалната 2022 г., която приключва следващия март. Тя повтори тази цел през август. Но през ноември компанията рязко намали тази прогноза до едва 20%-23% растеж, позовавайки се на по-трудни предизвикателства, които предстоят пред търговския й бизнес. Анализаторите очакват печалбите на компанията да намалеят с 16% за цялата година, тъй като маржовете продължават да се свиват.
Baidu е изправен пред подобни проблеми
Baidu генерира по-голямата част от приходите си от своя онлайн маркетингов бизнес, който продава реклами при търсене, дисплейни реклами и управлявани бизнес страници. Този основен бизнес се бореше преди и по време на пандемията, тъй като беше изправен пред по-силна конкуренция в наситения рекламен пазар в Китай.
Приходите от онлайн маркетинг на Baidu спаднаха през годината за седем поредни тримесечия, преди най-накрая да се върнат към растеж през последните три тримесечия. Но в същото време Baidu разчита повече на разширяването на своя нерентабилен облачен бизнес – който се нарежда на далечно четвърто място на пазара на облачна инфраструктура в Китай (според Canalys) – за да увеличи приходите си.
Baidu също така все още притежава iQiyi, нерентабилна платформа за стрийминг на видео, която се превърна в мъртво тегло за растежа на крайния резултат. По-рано Baidu разчиташе на приходите на iQiyi, тъй като рекламният му бизнес се забави, но растежът на iQiyi е анемичен през последната година.
Следователно Baidu е изправен пред подобен проблем като Alibaba: все още зависи от приходите от своите бизнеси с по-нисък марж (особено от облачния сегмент), за да компенсира по-бавния растеж на своя онлайн маркетингов бизнес с по-висок марж. Тази динамика може постепенно да затрудни Baidu да поддържа разширяването на своите по-нови AI и платформи за превозни средства без шофьор.
Baidu очаква приходите му да се повишат с 14%-17% през фискалната 2021 г., което е в съответствие с календарната година. Анализаторите обаче очакват печалбите му да намалеят със 17%, тъй като разчита в по-голяма степен на бизнеса си с по-нисък марж. Baidu също така очаква регулаторните мерки в Китай да намалят растежа на рекламата в краткосрочен план.
Коя акция е по-добрата инвестиция?
И Alibaba, и Baidu изглеждат евтини, търгувайки се само при 16-кратни печалби. Те обаче са евтини по очевидни причини: и двете компании са изправени пред трудни регулаторни затруднения и двете се борят с небалансиран растеж.
Може би е добре инвеститорите да не припарват до нито една от тях, поне докато регулаторните насрещни ветрове не отслабнат. Ако това се случи, инвеститорите може да предпочитат Alibaba, тъй като тя ще остане водещата китайска компания за електронна търговия и облак в обозримо бъдеще. Baidu няма да изчезне скоро, но все още се чувства много повече като наследен играч в сравнение с рекламни платформи с по-висок растеж като Bilibili или WeChat на Tencent.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции на финансовите пазари
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▼0.10% |
USDJPY | 152.69 | ▼0.18% |
GBPUSD | 1.26 | ▼0.03% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.01% |
USDCAD | 1.41 | ▲0.08% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 45 013.00 | ▲0.07% |
S&P 500 | 6 044.70 | ▲0.08% |
Nasdaq 100 | 21 006.30 | ▲0.10% |
DAX 30 | 19 357.90 | ▼0.04% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 92 849.80 | ▲1.01% |
Ethereum | 3 344.08 | ▲0.58% |
Ripple | 1.38 | ▼1.32% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.76 | ▼0.17% |
Петрол - брент | 72.28 | ▼0.18% |
Злато | 2 638.46 | ▲0.25% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 537.88 | ▼0.12% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.36 | ▲0.07% |
Germany Bund 10 Year | 135.43 | ▲0.18% |
UK Long Gilt Future | 95.10 | ▲0.14% |