Снимка: iStock
Може би си мислите, че 2022 щеше да бъде добра година за акциите на електрическите превозни средства. Продажбите на електромобили достигнаха 2 милиона в световен мащаб за първи път през третото тримесечие, което е със 75% повече на годишна база. Традиционните автомобилни производители Ford (F) и General Motors (GM) обявиха, че правят големи инвестиции в сектора. Видяхме голямо законодателство на федерално и щатско ниво, предназначено да премести САЩ от бензиновите автомобили в електрифицираното бъдеще, пише InvestorPlace.
Въпреки тези и безброй други положителни заглавия за сектора тази година, акциите на електрическите автомобили бяха очукани и наранени. Това очевидно има повече общо с по-широкия мечи пазар и нежеланието на инвеститорите към акциите на растежа, отколкото с фундаментите на сектора.
До 2030 г. повече от половината от леките автомобили, продавани в САЩ, ще бъдат електрически, задвижвани отчасти от стимули, въведени от Закона за намаляване на инфлацията. Това е значително увеличение от очакваните за тази година 8%. А нивата на осиновяване в други страни, като Китай и Норвегия, са много по-високи.
С многобройни положителни попътни ветрове в игра, нека да разгледаме някои евтини акции на електрически превозни средства, които се очаква да се ускорят през 2023 г.
Tesla (TSLA)
Акциите на Tesla, любимката на предишния бичи пазар, скочиха направо от скалата през 2022 г., като цената на акциите й се понижи наполовина. В интерес на истината, вината не е само на мечия пазар. Акциите бяха засегнати от производствени проблеми и по-ниски от очакваните доставки. И, разбира се, има притеснения относно нарастващия списък от разсейващи фактори на изпълнителния директор Илон Мъск.
Но не отписвайте все още кралицата на електрическите превозни средства. Въпреки липсващите прогнози, доставките през 3-то тримесечие на Tesla са достигнали рекордните 343 830, което е с 42.5% повече от миналата година. Приходите за тримесечието са нараснали с 55% на годишна база, докато печалбите са се увеличили повече от два пъти. Междувременно ръководството прогнозира 50% годишен ръст на доставките на автомобили през следващите няколко години.
Масивното отдръпване на TSLA акциите предлага рядък шанс да се сдобиете с акции на ниска цена, докато повечето инвеститори мразят компанията. С други думи, това е перфектната възможност за противоположните инвеститори да „купуват, когато има кръв по улиците“.
Global X Lithium & Battery Tech ETF (LIT)
За тези, които искат да играят тенденцията за търсене на литий, като същевременно ограничават специфичния за компанията риск, помислете за Global X Lithium & Battery Tech ETF. Фондът инвестира в пълния литиев цикъл, от добива и рафинирането до производството на батерии.
Нейните топ холдинги включват Albemarle (ALB), химическа компания, специализирана в литий, и Panasonic (PCRFY), Samsung и BYD (BYDDY), които са влезли в играта на литиева батерия. Той също така притежава акции на лLithium Americas (LAC) и други миньори.
LIT са намалели с 21% на годишна база, наранени от страховете от глобална рецесия. С течение на времето, обаче, акциите могат да възвърнат своя връх над 97 долара, тъй като търсенето на литий и литиеви батерии се увеличава. От сегашните нива това би представлявало печалба от повече от 45%. Но инвеститорите ще се нуждаят от много търпение.
VanEck Green Metals ETF (GMET)
Друг фонд за инвеститори, които търсят евтини акции за електрически превозни средства, е VanEck Green Metals ETF. Създаден през ноември 2021 г., фондът следи индекса Global Clean-Tech Metals, който се състои от компании, „участващи в производството, рафинирането, преработката и рециклирането на зелени метали“. Според VanEck зелените метали „са метали, използвани в приложения, продукти и процеси, които дават възможност за енергиен преход от изкопаеми горива към по-чисти енергийни източници и технологии.”
Някои от най-големите дялове на фонда включват минни компании Anglo American (NGLOY), Glencore (GLNCY) и Freeport-McMoRan (FCX). Географски, по-голямата част от активите на фонда са концентрирани в Китай, следвана от Австралия, САЩ и Южна Африка.
Акциите се понижиха с около 12% на година до момента, надминавайки по-широкия пазар. Ако GMET успее да си върне 52-седмичния връх от 38.55 долара, инвеститорите ще очакват 25% печалба от текущите нива.
Blink Charging (BLNK)
Революцията на електромобилите не зависи само от лития и батериите; тя също се нуждае от станции за зареждане. Ето защо администрацията на Байдън се ангажира да изгради национална мрежа от 500 000 станции за зареждане на електромобили до 2030 г. Виждат се ангажименти и на държавно ниво. Например Калифорния и Ню Йорк са отделили милиони за местните власти, за да инсталират зарядни устройства за електромобили, като се очаква повече щати да последват примера.
Един ясен бенефициент от тази тенденция е Blink Charging, която осигурява оборудване за зареждане на електрически превозни средства и мрежови услуги за зареждане на електрически превозни средства в САЩ. Докато компанията отчете по-голяма от очакваната загуба за третото тримесечие, приходите почти се удвоиха на годишна база до 125 милиона долара. За цялата година анализаторите очакват приходите да скочат с повече от 175% до 57.7 милиона долара, последвани от ръст от 65% през 2023 г.
BLNK са надолу с 53% към днешна дата, което представлява възможност за инвеститорите да вземат акции на ниска цена. Когато пазарът отново започне да възнаграждава акциите на растеж, BLNK вероятно ще се покачат.
Proterra (PTRA)
Акциите на производителя на електрически транзитни автобуси Proterra са намалели с 44% досега през 2022 г., борейки се въпреки някои положителни развития за компанията. Училищните райони в САЩ се обръщат към електрическите училищни автобуси на Proterra, тъй като се стремят да намалят емисиите.
Тази тенденция вероятно ще продължи. Двупартийният Закон за инфраструктурата, приет по-рано тази година, отпуска 5 милиарда долара за пет години за програма за чисти училищни автобуси, за да помогне на училищните райони да преминат към предимно електрически автопаркове.
За третото тримесечие Proterra отчете по-голяма от очакваната загуба. Въпреки това приходите от 96 милиона долара са се увеличили с 55% на годишна база и са по-добри от очакванията на анализаторите. Компанията е доставила 60 нови автобуса за тримесечието, което е с 15% повече в сравнение с миналата година.
Анализаторите прогнозират ръст на приходите от 31% тази година и 69% през следващата година, придружен от намаляване на загубите. Накратко, бъдещето изглежда светло за тази евтина акция от електрически превозни средства с дълга писта за растеж.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Citi: Текущите цени на акциите са „твърде оптимистични“
Анализатор: Изкуственият интелект достигна своя „айфон момент“
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.09 | ▲0.22% |
USDJPY | 152.13 | ▼0.09% |
GBPUSD | 1.30 | ▲0.25% |
USDCHF | 0.86 | ▼0.26% |
USDCAD | 1.39 | ▼0.14% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 41 994.00 | ▲0.09% |
S&P 500 | 5 754.88 | ▲0.21% |
Nasdaq 100 | 20 158.90 | ▲0.35% |
DAX 30 | 19 261.00 | ▲0.26% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 68 767.70 | ▲1.40% |
Ethereum | 2 440.04 | ▲1.80% |
Ripple | 0.51 | ▲1.25% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.82 | ▲0.52% |
Петрол - брент | 75.44 | ▲0.32% |
Злато | 2 742.31 | ▲0.23% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 571.25 | ▲0.51% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.32 | ▼0.12% |
Germany Bund 10 Year | 131.37 | ▼0.26% |
UK Long Gilt Future | 93.64 | ▼0.29% |