Снимка: iStock
Китайският автомобилен производител BYD е насочил вниманието си към Мексико, докато стремежът му към глобална експанзия се насочва към Северна Америка.
Базираната в Шенжен автомобилна компания, чийто бърз растеж я направи един от най-големите продавачи на електрически превозни средства в света, проучва места в страната за фабрика, от която би обмислила износ на автомобили за САЩ, според хора, запознати с материята.
Плановете показват нарастващ ентусиазъм в китайската автомобилна индустрия за експанзия в Северна Америка, въпреки политическите рискове. Производството на автомобили в Мексико за САЩ би позволило на автомобилните производители да избегнат високите тарифи за внос, които биха били приложени, ако ги изпращат директно от Китай.
Изпълнителни директори на конкурентни автомобилни производители предупредиха за потенциалната заплаха от Китай, като някои предполагат необходимостта от повече действия на правителството за предотвратяване на такава конкуренция в САЩ. Тези ръководители са загрижени за това, което те виждат като голямо предимство в цените, на което се радват техните китайски конкуренти в електромобилите.
Говорител на BYD каза, че компанията няма "предстоящи съобщения за нови пазари".
Най-малко дузина китайски доставчици на компоненти за електрически автомобили са обявили нови фабрики или са добавили към съществуващите си инвестиции в Мексико през последните години, според документите на фондовата борса. Тези производители на части отговарят на търговско споразумение между САЩ, Мексико и Канада, което насърчава производителите на автомобили в Северна Америка да използват съдържание от местни източници.
Най-конкурентните автомобилни производители
BYD, съкращение от Build Your Dreams, бързо се разраства както в Китай, така и извън него. През последните години евтините електромобили на BYD спечелиха популярност сред купувачите на места като Европа и Югоизточна Азия.
През четвъртото тримесечие на миналата година той изпревари Tesla за първи път като най-големият продавач на електромобили в света.
През последните седмици ръководители на някои западни автомобилни компании станаха по-гласни относно потенциалната заплаха, която тези китайски фирми представляват за собствените им планове за EV. Чрез комбинация от инженерство, държавни субсидии и по-ниски разходи за труд, BYD и други базирани в Китай производители на електромобили успяха да привлекат клиенти със стилни и технологично напреднали електромобили на атрактивни цени.
В четвъртък Карлос Таварес, главен изпълнителен директор на компанията-майка на Chrysler Stellantis, каза, че е наложително глобалният автомобилен производител да може да се изравни с китайските си съперници по отношение на разходите, или рискува да отстъпи позиции. Той описа експанзията им като „много мощна“ и оприличи потенциалното им навлизане в САЩ с пристигането на японските автомобилни производители през 70-те години и южнокорейските фирми през 90-те години.
„Можете да го видите на европейските пазари“, каза Таварес по време на конферентен разговор с анализатори. „Може да не искаме да гледаме – трети път – същия филм.“
Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск също изрази подобни опасения, като каза, че китайските компании вече са имали значителен успех извън Китай и сега са „най-конкурентните“ в света.
„Ако не бъдат установени търговски бариери, те почти ще унищожат повечето други автомобилни компании в света“, каза Мъск по време на разговора за приходите на Tesla през януари.
Европейският съюз провежда разследване на китайските производители на електромобили, което може да доведе до нови мита, ако служители на ЕС открият, че китайските компании получават несправедливи субсидии.
Мексико би било естествена отправна точка за китайските производители на автомобили да навлязат на пазара в САЩ поради близостта си, относително ниските разходи за труд и възможността да се възползват от ниски или нулеви тарифи за произведени в Мексико превозни средства. Хората, запознати с плановете на BYD, казаха, че някои от местата, които проучва, са близо до границата на САЩ.
Понастоящем произведените в Китай електромобили подлежат на мито от 27,5%, когато се внасят в САЩ – обичайната тарифа от 2,5%, която обикновено се прилага за вносни автомобили, плюс допълнителна тарифа от 25%, която засяга произведените в Китай автомобили и беше въведена от администрацията на Тръмп през г. 2018 г.
Администрацията на Байдън обсъжда дали да повиши допълнително митата върху китайските електромобили, съобщава The Wall Street Journal, и също така е ограничила допустимостта за потребителска субсидия от $7500 за автомобили, произведени с батерии, произведени от китайски компании.
Автомобилите, произведени в притежавана от Китай фабрика в Мексико, от друга страна, биха могли да се насладят на ниската тарифа от 2,5% при влизане в САЩ. Автомобилите на фабриката биха могли да не плащат тарифа, ако отговарят на строгите стандарти за местно съдържание съгласно приетото Споразумение между САЩ, Канада и Мексико през 2020 г.
Ръководителите на Toyota в Северна Америка изчислиха във вътрешна бележка миналата есен, че китайските компании имат 25% до 30% предимство в разходите спрямо глобалните производители на автомобили.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.34% |
USDJPY | 151.38 | ▼1.04% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.34% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.31% |
USDCAD | 1.41 | ▲0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 965.00 | ▼0.05% |
S&P 500 | 6 030.62 | ▼0.17% |
Nasdaq 100 | 20 932.40 | ▼0.26% |
DAX 30 | 19 262.40 | ▼0.54% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 93 016.30 | ▲1.19% |
Ethereum | 3 449.48 | ▲3.75% |
Ripple | 1.41 | ▲0.85% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.12 | ▲0.35% |
Петрол - брент | 72.64 | ▲0.32% |
Злато | 2 653.12 | ▲0.81% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 551.88 | ▲2.49% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.64 | ▲0.32% |
Germany Bund 10 Year | 135.64 | ▲0.17% |
UK Long Gilt Future | 95.44 | ▲0.36% |