Снимка: iStock
Unilever (NYSE: UL) е производител на потребителски стоки, който притежава някои от най-разпознаваемите марки в света, включително Dove, Axe, Vaseline, Knorr и Ben & Jerry's. С този арсенал от популярни артикули в индустрията за потребителски стоки, компанията е перфектен пример за основа, която може да бъде крайъгълният камък на всяко портфолио.
С бета от 0,45, Unilever е по-стабилна акция от пазара. Въпреки това, въпреки че се разглежда като полет към инвестиция в безопасност, Unilever може да осигури на инвеститорите надминаваща пазара обща възвръщаемост през следващото десетилетие.
Тази акция е надолу с 27% от най-високите си стойности за всички времена, търгувайки се на оценка веднъж на десетилетие и плащайки солидни (но сигурни) 3,9% дивидентна доходност. Ето защо Unilever изглежда като покупка в момента, според някои пазарни наблюдатели.
Портфолиото на Unilever от мощни марки
Unilever е дом на повече от 400 марки, продавани в 190 страни. Компанията категоризира своите операции в следните пет бизнес сегмента, с няколко примера от всеки:
Красота и благополучие (21% от продажбите): грижа за косата и кожата на Dove, грижа за косата Sunsilk, TreSemmé и Clear, заедно с грижа за кожата на Pond's и Vaseline.
Лична хигиена (23% от продажбите): гел за тяло Dove, дезодоранти Axe и Rexona и паста за зъби Pepsodent и Signal.
Грижа за дома (20% от продажбите): перилен препарат OMO, омекотител Comfort, препарат за съдове Sunlight и почистващи продукти Cif.
Хранене (22% от продажбите): юфка Knorr, дресинги на Hellmann и други регионални любими продукти.
Сладолед (13% от продажбите): Ben & Jerry's, Talenti, Cornetto и Magnum.
Това, което прави Unilever уникален е, че генерира около 78% от продажбите си извън Северна Америка, включително 58% от приходите си от нововъзникващи пазари. Тези международни пазари осигуряват на компанията по-висок от очаквания потенциал за растеж за компания, оперираща в индустрията за потребителски стоки.
Въпреки нарастващите базови продажби (минус ефектите от валутния курс) със 7% през 2023 г., продажбите съгласно общоприетите счетоводни принципи (GAAP) на Unilever са намалели с 1% поради укрепването на щатския долар. В крайна сметка тези насрещни ветрове трябва да са временни колебания и са просто страничен продукт от огромния глобален мащаб на Unilever.
Поддържането на нещата рационализирани със световен обхват като този е от изключителна важност за компанията, така че ръководството насочва маркетинговия си фокус към своите 30 „мощни марки“. Тези марки представляват приблизително 75% от продажбите на компанията през 2023 г. и са нараснали с 9% през годината – изпреварвайки растежа в цялата компания с 2 процентни пункта.
За да продължи този процес на рационализиране, Unilever наскоро направи изненадващо съобщение: предстоящото отделяне на отдела за сладолед.
Unilever наскоро обяви, че планира да отдели или продаде бизнеса си със сладолед, единицата с най-нисък марж от петте бизнес сегмента. С оперативен марж от само 11% - в сравнение със средно 17% в останалите четири сегмента - операциите на компанията със сладолед пречат на рентабилността на Unilever.
Отделът за сладолед изисква повече капитал от другите звена поради нуждите на веригата за доставка на хладилни складове. Като самостоятелна компания, тя може да се възползва от фокусирането върху своя уникален бизнес модел и генерирането на нови синергии като част от по-ясна операция.
Що се отнася до новия облик на Unilever, това разделяне трябва да създаде по-икономично предприятие, което би могло да получи по-благоприятна оценка от пазара благодарение на по-високите маржове на печалба, които трябва да се получат. Това предложено отделяне може да бъде искрата, необходима за рестартиране на изкачването на цената на акциите на Unilever, тъй като компанията се търгува близо до най-ниската си оценка от 2015 г.
Оценка на Unilever веднъж на десетилетие?
Дивидентната доходност на Unilever от 3,9% и съотношението цена-продажба (P/S) от 1,8 се комбинират, за да подчертаят, че компанията може би се търгува при най-атрактивната си оценка за последното десетилетие.
Unilever регистрира марж на свободния паричен поток (FCF) от 12% през 2023 г. и търгува при ниските 15 пъти FCF. За контекст, най-сходните потребителски продукти на компанията се търгуват между 24 и 31 пъти FCF.
Въоръжена със своите впечатляващи парични средства, компанията трябваше да използва само 62% от FCF, генериран през 2023 г., за да изплати своите впечатляващи 3,9% дивидентна доходност. Този излишък на пари оставя място за бъдещи увеличения на дивидентите заедно с продължаващото обратно изкупуване на акции, което помогна за намаляване на броя на акциите на Unilever с 2% годишно през последните три години.
Тези удобни за акционерите парични възвръщаемости, съчетани с глобалния мащаб на Unilever, рационализирането на операциите и намалената оценка, създават убедителна основна инвестиция за търпеливи инвеститори, които са готови да купуват и държат години наред.
*Матеириалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.39% |
USDJPY | 153.09 | ▼0.81% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.28% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.23% |
USDCAD | 1.41 | ▼0.27% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 960.80 | ▲0.54% |
S&P 500 | 6 040.38 | ▲0.80% |
Nasdaq 100 | 21 001.00 | ▲0.82% |
DAX 30 | 19 366.40 | ▼0.34% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 91 983.00 | ▼1.15% |
Ethereum | 3 334.02 | ▼2.26% |
Ripple | 1.40 | ▼0.85% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.98 | ▲0.50% |
Петрол - брент | 72.44 | ▼0.12% |
Злато | 2 633.02 | ▲0.87% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 538.64 | ▲0.69% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.30 | ▼0.05% |
Germany Bund 10 Year | 135.43 | ▲0.18% |
UK Long Gilt Future | 95.10 | ▲0.14% |