Снимка: iStock
Tesla (NASDAQ: TSLA) раздели Wall Street, откакто стана публична през 2010 г. Нейният главен изпълнителен директор Илон Мъск имаше големи амбиции и много малко вярващи, когато се зае да произвежда и продава електрически превозни средства (EV) тогава, но той многократно доказа, че съмняващите се грешат.
В резултат на това акциите на Tesla постигнаха огромна възвращаемост от над 15 000% през последните 14 години. Компанията е член на "Великолепната седморка", престижна група от най-големите технологични акции в света.
Това членство обаче е под заплаха, тъй като акциите на Tesla се търгуват с 58% под най-високото си ниво за всички времена, докато Мъск и неговият екип се борят с намаляващото търсене на електромобили и все по-конкурентната среда.
Уолстрийт остава разногласен относно бъдещето на Tesla
Въпреки целия успех на Tesla, Уолстрийт остава разделен относно перспективите на компанията. Акциите му се търгуват на $177,46 към момента на писане, така че имайте това предвид, когато усвоявате числата по-долу.
Ark Investment Management, който се управлява от технологичния инвеститор Кати Ууд, смята, че акциите на Tesla могат да скочат с 1027% до $2000 за акция. От друга страна, GLJ Research смята, че акциите могат да паднат с 87% до само $23,53 на акция.
Целта на Ark се основава на това Tesla да стане лидер в автономното шофиране, докато GLJ просто вярва, че оценката на компанията е твърде висока в момента и сочи скорошен спад в продажбите на EV, който може да е знак за предстоящи неща. И така, кой е прав?
Tesla се сблъсква с насрещни ветрове в бизнеса си с електромобили
Tesla наближава предизвикателна 2023 г. Въпреки че изпълни целта си за доставка от 1,8 милиона автомобила, тя трябваше да намали цените с повече от 25% (средно), за да стимулира търсенето. Тази година изглежда още по-зле, защото Мъск дори не е предложил прогноза за доставката, което оставя анализаторите да преценят, че броят им може да достигне до 2,2 милиона.
Това би се равнявало на растеж от само 22% годишно, което е далеч под дългосрочната цел на Мъск от 50% годишно. Но доставките се свиха с 9% през първото тримесечие, така че Tesla започва трудно.
Тежките икономически условия принудиха потребителите да намалят разходите, а високите лихвени проценти направиха дълга много скъп за тези, които искат да финансират нова кола. Това вреди на търсенето на електромобили като цяло, което накара производители като Ford и General Motors да намалят милиарди долари инвестиции от бъдещите си производствени планове.
Въпреки тези наследени производители на автомобили, които се оттеглят, Tesla все още е изправена пред нарастваща конкуренция от други производители на EV. Тези, базирани в чужбина, може да представляват най-голямата заплаха, като базираната в Китай BYD, която продава базов EV само за $9700 на вътрешния си пазар. Този модел скоро може да си проправи път към западните пазари като Обединеното кралство и Европа, които досега бяха щастливи ловни полета за Tesla.
За да се пребори с тази заплаха, Tesla наскоро обяви планове да започне да произвежда свое собствено базово електромобилно превозно средство през 2025 г. То може да се продава за едва 25 000 долара и въпреки че не е толкова евтино като предложението на BYD, трябва да е достатъчно евтино да привлече много потребители в долния край на пазара, като се има предвид репутацията на Tesla като първокласна EV марка.
Дългосрочният успех на Tesla може да остане върху автономното шофиране
Мъск наскоро каза на инвеститорите, че трябва да мислят за Tesla като за компания с изкуствен интелект (AI) или роботика, а не за производител на автомобили. Ark Investment Management е съгласен, тъй като основата за неговата целева цена от $2000 е технологията за пълно самоуправление (FSD) на компанията.
FSD все още е в бета режим и няма официална дата за широкото му пускане. Въпреки това се очаква да бъде достъпен за всички клиенти на Tesla в крайна сметка на базата на месечен абонамент, а Мъск също пусна планове да го лицензира на други автомобилни производители. На всичкото отгоре той иска да изгради автономна мрежа за организиране на превози в Tesla (помислете за Uber, но без човешки шофьори), така че клиентите да могат да генерират приходи от своите автономни превозни средства, когато не ги използват.
Но FSD може да бъде най-ценен, когато се инсталира в предстоящото роботикси на Tesla, наречено Cybercab, което трябва да бъде представено през август. Тези превозни средства могат да бъдат разположени в рамките на мрежа за превози на пълен работен ден, работеща денонощно, за да генерират поток от приходи с много висок марж на печалба. Те могат да бъдат продадени и на други компании за споделено пътуване като Uber или Lyft.
Ark вярва, че Tesla ще генерира приходи от над 1 трилион долара до 2027 г., като 448 милиарда долара идват от автономни услуги за превоз и Cybercab. За да бъде ясно, това е изключително амбициозно, като се има предвид, че нито един продукт все още не е излязъл на пазара, да не говорим, че ще изисква от Tesla да увеличи приходите си повече от десетократно през следващите три години, което изглежда практически невъзможно предвид забавянето на основния бизнес на EV.
И така, кой анализатор на Уолстрийт е прав?
Трудно е да се опровергае твърдението на GLJ Research, че Tesla е надценена. Въз основа на печалбата на акция за последните 12 месеца от $2,73 и текущата цена на акциите от $177,46, тя се търгува при съотношение цена/печалба (P/E) от 65,0. Това е двойно повече от съотношението P/E от 29,5 на индекса Nasdaq-100.
Заслужават ли акциите на Tesla да се търгуват при два пъти по-висока от средната оценка P/E на своите колеги в големия технологичен сектор, като се има предвид, че печалбите й са почти наполовина през Q1 на 2024 г. поради забавяне на продажбите на EV и намаляване на цените? Със сигурност не изглежда рационално, но Tesla винаги е търгувал с премия за широкия пазар именно поради технологиите в своя процес. Между другото, те се разшириха отвъд FSD и robotaxis, за да включват и хуманоидни роботи.
С това казано, ако Tesla трябва да търгува в съответствие със съотношението P/E на Nasdaq-100, нейните акции ще трябва да паднат с 55% до $80,54.
Имайки това предвид, изглежда, че GLJ Research вероятно е по-близо до марката с целта си от $23,53, отколкото Ark с целта си от $2000. Не мисля обаче, че има начин Tesla да падне с 86% от тук, защото все още е стабилен бизнес с камиони с вълнуващ бъдещ потенциал.
Все пак е трудно да се оправдае закупуването на акции на Tesla днес. Може би е най-добре да изчакаме отстрани, докато научим повече за евтиния EV и Cybercab по-късно тази година. Тези продукти могат да диктуват посоката на акциите в обозримо бъдеще.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 97 862.80 | ▼1.14% |
Ethereum | 3 427.01 | ▲2.88% |
Ripple | 1.50 | ▲1.71% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |