Снимка: iStock
Четири години след приемането на търговското споразумение между Съединените щати, Мексико и Канада (USMCA), Мексико и САЩ са изправени пред обща загриженост: перспективата евтините китайски електрически превозни средства да доминират на бързоразвиващ се пазар и да подкопаят регионалните производители на автомобили като GM (GM), Ford (F) и Tesla (TSLA) в процеса.
Китайският внос вече е започнал на юг от границата на САЩ. Вносът на електромобили и plug-in хибриди е скочил с 443,9% по стойност през първото тримесечие в сравнение със същия период на предходната година, според данни от S&P Global Market Intelligence.
Като цяло, 1 от 10 автомобила, продадени в Мексико днес, идва от китайски автомобилен производител, според Ройтерс, като седем нови марки навлязоха на пазара само миналата година.
„Почти за една нощ започнахме да виждаме китайски коли да се движат в Мексико“, каза Хуан Карлос Бейкър, бивш заместник-министър на външната търговия на Мексико. „По отношение на това колко често ги виждате и колко агресивни са били техните маркетингови и търговски кампании от страна на китайските автомобили, това наистина е доста очевидно.“
Въпреки това призивите за ограничаване на китайските производители на електромобили в САЩ и Мексико напоследък се засилиха в отговор на увеличения внос и инвестиции. Според Бейкър, който изигра критична роля в изработването на USMCA, заплахата от евтини китайски електромобили, наводняващи пазара, никога не се е появявала като проблем през двете години, докато се договаря търговският пакт.
„Присъствах на всяка една среща и не си спомням някога посланик Лайтхайзър или някой от [офиса на търговското представителство на САЩ] да е казал: „Трябва да направим тези правила за произход или други елементи много строги, защото китайците идват'" той каза.
Въпреки че Бейкър отбеляза, че нито един китайски производител на автомобили все още не е започнал да произвежда превозни средства в Мексико, близостта на страната до САЩ предизвика особена тревога във Вашингтон. Законодателите се опасяват, че автомобилните компании ще използват страната като заден ход, за да заобиколят митата на САЩ върху вноса на китайски автомобили, които президентът Джо Байдън повиши до 100% миналия месец.
BYD публично изрази намерението си да създаде фабрика в Мексико; нейният висш изпълнителен директор обаче настоя, че компанията няма планове да навлиза на американския пазар.
Мексико е „перфектният мач“
Чуждите пазари придобиха все по-голямо значение за китайските фирми, тъй като вътрешният пазар узрява и продажбите в Китай се забавят.
Ранният успех на китайските автомобилни марки в Латинска Америка предлага поглед към тяхната стратегия за разширяване за изграждане на присъствие в страни с голям брой споразумения за свободна търговия, лесен достъп до ресурси и работна сила, която предлага висококачествено производство на по-ниска цена.
„Имате перфектния партньор“, каза Фелипе Муньос, анализатор в автомобилната разузнавателна фирма Jato. „Говорим за [пазар с прогнозирани продажби] 1,2 милиона единици годишно. … Това все още има потенциал за растеж. И така [Мексико] е привлекателно за всеки производител на автомобили.“
Мексико следва пътя на най-големия автомобилен пазар в Латинска Америка, Бразилия, където китайски фирми като BYD (BYDDY) и Great Wall Motor (GWLLF) вече са създали производствени операции.
Бразилия - вече четвъртият по големина вносител на китайски превозни средства - отчете ръст на продажбите на нови електрически превозни средства с 91%, според данни на Бразилската асоциация на електрическите превозни средства. Китайските производители на автомобили BYD, Chery и Great Wall бяха три от петте най-добри автомобилни марки.
Като цяло в Латинска Америка китайските производители на електромобили вече имат 86% пазарен дял, според Jato, до голяма степен поради агресивната ценова конкуренция.
„Те прилагат повече или по-малко същата формула в тези развиващи се икономики по начина, по който те се превръщат в единствения избор за шофиране на електричество, защото другите са много скъпи“, каза Муньос. „Регулацията и стандартите за безопасност не са толкова трудни или сложни в тези икономики.“
Преразглеждане на търговските правила
Все пак стремежът на китайските производители на автомобили да изнасят и разширяват дейността си в чужбина среща съпротива, особено на развитите пазари, където законодателите преразглеждат съществуващите търговски правила, за да предотвратят потока от внос на евтини автомобили.
Притесненията в Европа, където китайските електромобили сега имат приблизително 7% пазарен дял, според Jato, предизвикаха антисубсидийно разследване по-рано тази година. А в сряда ЕС наложи мита до 38% върху вноса на китайски електромобили.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.67% |
USDJPY | 153.83 | ▼0.37% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.34% |
USDCAD | 1.41 | ▼0.01% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 809.60 | ▲0.20% |
S&P 500 | 6 004.88 | ▲0.20% |
Nasdaq 100 | 20 873.60 | ▲0.21% |
DAX 30 | 19 334.00 | ▼0.51% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 92 602.30 | ▼0.48% |
Ethereum | 3 340.93 | ▼2.05% |
Ripple | 1.36 | ▼4.01% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.60 | ▲1.40% |
Петрол - брент | 73.10 | ▲0.76% |
Злато | 2 631.88 | ▲0.83% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 538.62 | ▲0.68% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.31 | ▼0.05% |
Germany Bund 10 Year | 135.08 | ▼0.08% |
UK Long Gilt Future | 94.80 | ▼0.18% |