Снимка: Istock
Последният опит на Китай в технологичния сектор е в това, което е известно като „икономика на ниска надморска височина“ – въздушното пространство под трафика на търговски и военни самолети, приблизително на 3200 до 13 000 фута над земята, където работят граждански пилотирани и безпилотни превозни средства.
Дроновете идват на първо място в ума, но те са само част от това, което правителството и компаниите правят, докато бързат да пуснат нови или по-бързи продукти и преживявания.
„Футуристични сценарии, като дронове, доставящи пакети, крилати таксита за ежедневни пътувания и хеликоптери за любители, които разглеждат забележителности, могат да се превърнат в реалност в Китай, когато икономиката на ниска надморска височина се разраства“, пише анализаторът Yi Wu от China Briefing в скорошен доклад. „Такива операции могат да играят критична роля във въздушната логистика, спешното медицинско спасяване и усилията за гасене на пожари.“
Пекин твърдо подкрепя сектора, като го посочи през декември като ключова нововъзникваща индустрия на годишната си Централна икономическа работна конференция.
Размерът на сектора надхвърли 500 милиарда юана (69 милиарда долара) миналата година, което е с 34% повече от предходната година, според Министерството на промишлеността и информационните технологии на Китай.
Само секторът на гражданските дронове отбеляза ръст на пазарния си дял с 32% до 120 милиарда юана миналата година, като индустриалните дронове достигнаха 77 милиарда юана. Използването на тези многофункционални устройства включва спешна помощ, енергиен мониторинг и защита на селското и горското стопанство. Китай е имал 1,11 милиона регистрирани граждански безпилотни летателни апарата по това време миналата година, според Администрацията за гражданска авиация на Китай.
Провинциите и градовете в цялата страна също се впускат във финансирането. Длъжностни лица в провинция Съчуан казаха, че отделят 200 милиона юана за икономиката на ниска надморска височина. Част от тяхното внедряване включва „свръхдългосрочни“ местни държавни облигации.
Южният град Гуанджоу, някога наричан работилницата на света, заяви, че създава механизми за насърчаване на сектора и ще инвестира повече от 10 милиарда юана до 2027 г.
Гуанджоу е дом на две фирми, специализирани в превозни средства с вертикално излитане и кацане, захранвани с батерии, или eVTOL: Xpeng AeroHT, дъщерно дружество на производителя на електромобили Xpeng и EHang Holdings. Листната на Nasdaq EHang заяви, че е получила инвестиционни предложения от Близкия изток и Югоизточна Азия.
Освен китайския Xpeng и частния стартиращ AutoFlight, конкурентите включват базираната в Япония SkyDrive, австралийската Manna Drones и Urban-Air Port от Обединеното кралство, която се фокусира върху сътрудничеството с играчи за разработване на инфраструктура за полети, според базираната в Лондон консултантска компания GlobalData.
През април AutoFlight достави своя самолет Prosperity на купувач в Япония, отбелязвайки първата доставка на граждански eVTOL самолет от клас тон. Компанията получи финансиране от Серия А от европейската холдингова компания Team Global, чийто главен изпълнителен директор Лукаш Гадовски е съпредседател на борда на Autoflight.
Пекин не просто налива пари или предлага евтини заеми - той разширява летищата, за да улесни по-малките безпилотни плавателни съдове и изгражда инфраструктура в цялата страна, за да подпомогне индустрията. Това включва управление на въздушното движение, метеорологични услуги, комуникация и наблюдение, казаха служители.
Едно притеснение за инвеститорите е потенциалната възможност САЩ да забрани някои китайски дронове от съображения за национална сигурност. Законът за противодействие на дроновете на ККП на конгресмен Елиз Стефаник (Р., Ню Йорк) печели все по-голяма подкрепа в Конгреса, като DJI, китайската компания, която е най-големият производител на дронове в света, е на прицел. Дроновете на DJI са повсеместни в САЩ DJI каза в изявление, че „следва правилата и разпоредбите на пазарите, на които оперира“.
Като оставим настрана политиката, анализаторите от базираната в Пекин Cinda Securities казаха, че сертифицирането и летателната годност - базирани до голяма степен на техническа сложност - ще бъдат ключови за определянето на това кои компании ще успеят и кои ще се провалят. „Ако технологичното развитие в тях не е толкова напреднало, колкото се очаква, това ще се отрази на цената на eVTOL“, пишат те в доклад.
Инвеститорите ще трябва да бъдат търпеливи в очакване тази зараждаща се индустрия да започне да се развива.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.38% |
USDJPY | 153.88 | ▼0.34% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.15% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.27% |
USDCAD | 1.41 | ▲0.22% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 799.20 | ▲0.17% |
S&P 500 | 6 000.88 | ▲0.14% |
Nasdaq 100 | 20 877.10 | ▲0.23% |
DAX 30 | 19 337.00 | ▼0.49% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 92 743.90 | ▼0.33% |
Ethereum | 3 373.31 | ▼1.11% |
Ripple | 1.40 | ▼1.20% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.14 | ▲0.74% |
Петрол - брент | 72.68 | ▲0.17% |
Злато | 2 615.37 | ▲0.19% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 534.88 | ▼0.03% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.32 | ▼0.04% |
Germany Bund 10 Year | 135.12 | ▼0.05% |
UK Long Gilt Future | 94.98 | ▲0.49% |