Снимка: iStock
Китайските марки електрически автомобили задържаха своя дял от сриващия се европейски пазар на електромобили през май, преди новите тарифи, предназначени да защитят местните производители на автомобили от по-евтиния им внос, пише "Блумбърг".
Автомобилни производители като BYD Co. съставляват 8,7% от общите продажби на EV, приблизително наравно с преди една година, тъй като китайските фирми притискат европейските си колеги с нови, евтини модели, според изследователя Dataforce. Общите доставки спаднаха с 12% до 13 390 автомобила, спад, който незначително надхвърли спада в търсенето на изцяло електрически модели в региона.
От 2019 г. китайските производители на автомобили, водени от SAIC Motor Corp. - които превърнаха несъществуващата британска марка MG в EV динамо - завладяха нарастваща част от пазара, жизненоважен за индустриалната стабилност на Европа и бъдещите работни места. Нарастващият им успех накара миналата година Европейския съюз да проучи държавната помощ за сектора. В четвъртък ЕС придвижи напред с временни вносни мита от цели 48%, спрямо сегашните 10%.
Преминаването към EV в Европа наскоро се забави, като продажбите на изцяло електрически автомобили през май са намалели с 11% - сега те съставляват едва 14% от пазара на леки автомобили в региона. И все пак автомобилите, захранвани с батерии, остават на път да завладеят, тъй като ЕС постепенно спира продажбите на превозни средства, работещи с гориво до средата на следващото десетилетие.
Това е мястото, където китайските производители на автомобили виждат възможност за завладяване на доходоносен пазар за износ: технологията за батерии с по-ниска цена и щедрата държавна подкрепа им дават предимство пред компании като Volkswagen, Stellantis и Renault. Държавната помощ за китайските производители доведе Пекин до ръба на търговска война с ЕС, като Китай заплаши да отмъсти.
Митата са насочени и към произведените в Китай модели, включително iX3 SUV на BMW, Dacia Spring на Renault и Model 3 на Tesla. Като цяло почти две от всеки пет електрически коли с батерии, продадени в Европа, са произведени в Китай, според автомобилните консултанти Jato Dynamics.
Въпреки че са запазили пазарния си дял, китайските марки не са избегнали спада в търсенето на EV в Европа. Продажбите на MG в региона спаднаха с 34% през май спрямо същия период на предходната година, въз основа на данни от Jato.
„Загрижеността около предстоящите мерки, предприети от ЕС, и по-големият фокус върху автомобилите с ICE обясняват този отрицателен резултат за марката“, каза Фелипе Муньос, старши анализатор в Jato, имайки предвид моделите, задвижвани от двигатели с вътрешно горене. „Въпреки това BYD се справи доста добре, благодарение на Atto 3 SUV и представянето на Seal, Dolphin и Seal U.“
В по-широк план премахването или намаляването на субсидиите за закупуване на електромобили продължава да вреди на търсенето. Продажбите в Германия паднаха с 31% през май спрямо година по-рано, след като най-големият автомобилен пазар в Европа оттегли стимулите за електрически автомобили с батерии в края на миналата година.
Въпреки че преговорите с ЕС все още могат да предотвратят търговска война, Китай заплаши да отмъсти с налози върху автомобили с големи двигатели, които ще ударят германските производители на луксозни автомобили, като Mercedes-Benz Group, BMW и Porsche. Китайските служители също се прицелиха във френското бренди и испанската шунка в опит да възпрат новите тарифи за електромобилите.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Акциите на Rivian с рекорден спад, след плановете за предлагане на конвертируем дълг
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.02 | ▼0.58% |
USDJPY | 157.77 | ▼0.17% |
GBPUSD | 1.22 | ▼0.69% |
USDCHF | 0.92 | ▲0.57% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.20% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 42 166.50 | ▼1.34% |
S&P 500 | 5 857.42 | ▼1.24% |
Nasdaq 100 | 20 940.40 | ▼1.40% |
DAX 30 | 20 362.00 | ▼0.51% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 94 227.70 | ▲1.82% |
Ethereum | 3 281.45 | ▲1.95% |
Ripple | 2.30 | ▲1.02% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 75.48 | ▲2.64% |
Петрол - брент | 79.44 | ▲2.93% |
Злато | 2 694.34 | ▲0.92% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 539.64 | ▲1.38% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 107.54 | ▼0.68% |
Germany Bund 10 Year | 131.00 | ▼0.26% |
UK Long Gilt Future | 89.50 | ▼0.44% |